De meesten zullen het bestaan ervan niet eens weten. Dit is namelijk lange tijd een goed bewaard geheim geweest bij BMW. De 8-reeks is sowiso al een zeldzame verschijning. De énige M8 is dan ook dik de moeite!
Beginnen zullen we met het belangrijkste onderdeel van de wagen: een prachtige V12 motor (de S70/1). Een iets grotere cilinderinhoud dan de 5.0 liter die we terugvinden in de 850 en de 850 CSi. Elke cillinder heeft zijn eigen directe gaskabelverbinding met de rechtervoet. Iets dat op de 8-reeks normaal niet zit aangezien die Drive-By-Wire is. Dit resulteerde in een waanzinnig snelle gasreactie. Er wordt veel verteld dat deze V12 de motor is die ook in de legendarische McLaren F1 zit. Dit is heleas niet waar. McLaren wou deze eerst wél gebruiken maar vond hem uiteindelijk te zwaar en te lang. BMW heeft dan in commisie van McLaren de F1-motor gemaakt met dezelfde S70 motor als basis.
Het koetswerk is voor die tijd zeer vooruitstrevend. Ze maakten namelijk veel gebruik van technologiën die toen enkel te vinden waren in de F40/F50 en de Porsche 959. Namelijk carbonvezel versterkte polymeren. Dit lichtgewicht en zeer stevig materiaal is gebruikt voor onder andere de motorkap en het luchtfilterhuis. Zelfs de koplampen werden herontworpen om minder ruimte in te nemen en zo meer plaats te bieden aan motorische onderdelen.
Helaas is deze wagen niet te koop en zal hij ook nooit te koop zijn.
Deze unieke klassieker blijft mooi in de catacombe van BMW!
Foto's in de galerij en voor meer leesvoer omtrent de M8, klikt u hier. (Engels)
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen