Vergeten auto #60: DeTomaso Longchamp

<p>Een DeTomaso Pantera kennen de meesten onder jullie wel, al was DeTomaso wel meer dan die sportwagen. In 1972 lanceerde de Italianen bijvoorbeeld de Longchamp. De wagen werd getekend door Tom Tjaarda (die later ook de vierdeurs Saab 900 en de Fiat Barchetta zou ontwerpen) van het Ghia-designhuis en was geïnspireerd op diens Lancia Marica prototype. Achteraf bekeken zien we in deze Longchamp ook veel invloeden van Mercedes' 450 SLC, dé coupé voor de rijken van dat moment.</p>
Een DeTomaso Pantera kennen de meesten onder jullie wel, al was DeTomaso wel meer dan die sportwagen. In 1972 lanceerde de Italianen bijvoorbeeld de Longchamp. De wagen werd getekend door Tom Tjaarda (die later ook de vierdeurs Saab 900 en de Fiat Barchetta zou ontwerpen) van het Ghia-designhuis en was geïnspireerd op diens Lancia Marica prototype. Achteraf bekeken zien we in deze Longchamp ook veel invloeden van Mercedes' 450 SLC, dé coupé voor de rijken van dat moment.

DeTomaso maakte handig gebruik van de band met de Fiat-groep door de achterlichten van de 1750/2000 berline over te nemen. De naam Longchamp was afkomstig van een paardenrenbaan in Frankrijk, net als de naam van de Deauville, de sedanbroer van de Longchamp. Waar de Deauville het moest gaan opnemen tegen de Jaguar XJ6, was de Longchamp een geduchte concurrent voor de coupés van die tijd. Beide wagens waren enigszins vreemd voor DeTomaso, omdat ze de motor voorin hadden.

Image
Vergeten auto #60: DeTomaso Longchamp

Onder de lange motorkap lag dan weer een 5.8 liter grote V8 van Ford makelij. Die 351 Cleveland (genoemd naar de cilinderinhoud in inches) dook ook op in de Amerikaanse muscle cars van die periode en legde DeTomaso voor het eerst onder de kap bij de Pantera. 330 pk sterk was ie en de Longchamp haalde er een snelheid mee van 240 km/u. Om ons onbekende redenen werd het vermogen later verlaagd naar 270 pk. Verder was hij uitgerust met een automatische versnellingsbak met 3 versnellingen. 17 stuks werden echter uitgerust met een manuele vijfversnellingsbak. Het stuur was via een bekroonde tandheugel verbonden met de wielas, de ophanging kreeg een wishbone structuur.

Image
Vergeten auto #60: DeTomaso Longchamp

Er werden twee reeksen gebouwd, de eerste ging in productie in 1973, voor de tweede vatte de productie aan in 1980. In 1980 werd ook een GTS-variant getoond op het salon van Turijn. Die kreeg kleine aanpassingen aan de ophanging en kon zo gebruik maken van bredere wielen en banden. Ook een Longchamp Syder stond opgesteld op de autoshow in Turijn. Deze was gebaseerd op de GTS en werd in een kleine oplage gebouwd door Carrozerria Pavesi, die ook een aantal coupés ombouwde tot Spyder.

Image
Vergeten auto #60: DeTomaso Longchamp

De DeTomaso Longchamp was een vrij exclusieve wagen, de productiecijfers tonen dat aan. Gedurende zijn 17-jarige carrière werden slechts 409 exemplaren gebouwd (395 coupés en 14 Spyders). De laatste jaren zouden er slechts emet mondjesmaat wagens gebouwd worden en er zijn bronnen die zeggen dat de productie eigenlijk al in 1986 eindigde en DeTomaso nog tot 1988 stockmodellen verkocht.

Image
Vergeten auto #60: DeTomaso Longchamp

De vormen van de Longchamp zien we ook terug in de Maserati Kyalami. Dat komt omdat Maserati in die tijd werd overgenomen door Allesandro DeTomaso, en deze een makkelijk nieuw model zag in de Longchamp. Op die manier werden voor- en achterzijde hertekend dor Pietro Frua om tot de Kyalami te komen. Maserati maakte echter gebruik van de eigen V8, in plaats van de Ford V8 in de DeTomaso.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
7676

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago