Autonieuws: Fun

10 memorabele dakklappers doorheen de autogeschiedenis

Dit jaar is het 80 jaar geleden dat Peugeot de 401 Eclipse aan de wereld voorstelde, de eerste cabrio die niet over een stoffen maar wel een metalen wegklapdak beschikte. Tijd om eens door de autogeschiedenis te snuisteren naar de meest memorabele dakklappers.

Een stoffen of metalen dak, anno 2015 vind je een resem aan modellen die één van de twee systemen benuttigen. Meer nog, de vorige generatie MX-5 (NC) kon je zowel met stoffen als met stalen dak bestellen. Beide systemen hebben hun voor en nadelen maar je kan niet ontkennen dat zo'n in stukken wegklappende daken een bepaalde coolheidsfactor hebben die opvouwende systemen nooit zullen bereiken. Daarom is het tijd om de meest memorabele wagens met dakklappende systemen op te sommen:

Peugeot 401 Eclipse (1935)

In het interbellum stonden Franse automerken aan het voorfront van innovatie. Daarvan getuigt deze 401 Eclipse, een in amper 79 stuks geproduceerde Peugeot met het eerste elektrisch opbergende metalen dak op een productiewagen. Genesis zeg maar. ________________________

Ford Fairlane 500 Skyliner (1957)

Eén van de eerste Amerikanen met een wegklappende hardtop. Al maakt dat hem niet zo speciaal. Wat dan wel? Naar Amerikaanse gewoontes was de Fairlane zo'n mastodont dat het gigantische dak niet hoefde in elkaar te klappen om in de koffer te passen. ________________________

Toyota Soarer Aerocabin (1989)

Net op de valreep van de jaren 80 verscheen er wederom een model met een memorabele dakklapconstructie. Ditmaal bij Toyota in de vorm van de op 500 stuks gelimiteerde Soarer Aerocabin die achterin het dak verstopte en voorin uitpakte met een 3.0 zes-in-lijn. ________________________

Mercedes SLK (1996)

Mercedes kan je zowat aanduiden als het merk dat het stalen klapdak terugbracht in Europa. Hun 'vario-roof' werd voor het eerst voorgesteld in 1994 op de SLK II concept en zag twee jaar later het productieleven op de SLK-klasse. ________________________

Peugeot 206 CC (2000)

Bracht de SLK het stalen dak terug in Europa, dan bracht de 206 CC het dak terug naar de massa. Rond de eeuwwisseling had namelijk ongeveer elke twintigjarige blondine zo'n '206 cabrio'. Een waar succesmodel voor Peugeot. ________________________

Daihatsu Copen (2002)

Had Ford nog een container van een koffer nodig, dan toont Daihatsu dat je geen riante afmetingen nodig hebt om een stalen dak te kunnen herbergen. De Copen meet met z'n 3,4 meter lengte niet veel langer dan een karton eieren, toch heeft het kleintje een weg klappende hardtop. ________________________

Citroën C3 Pluriel (2003)

Technisch gezien heeft de Pluriel een softtop maar de gekke Fransozen bedachten een systeem waardoor je de 'bogen' van de wagen kon verwijderen. Bekijk zeker de video en wees verbaasd hoe ingewikkeld ze zo'n systeem kunnen maken... ________________________

Ferrari 575 Superamerica (2004)

Misschien wel één van de meest speciale modelletjes in deze lijst, want de Superamerica pakt uit met het Revocromico dak. Het wat? Een dak dat gepatenteerd is door designstudio Fioravanti en eigenlijk bestaat uit een glasplaat die scharniert aan de C-stijl van de Ferrari en zo achterop de koffer komt te liggen. ________________________

Porsche 911 Targa (2014)

Duitsers maken graag onnoemelijk ingewikkelde systemen voor in principe gemakkelijke handelingen. Zelf het dak halen van je 911 Targa? Ben je gek! Liever half de wagen 'Transformersgewijs' laten open klappen om een stukje stof van ruwweg een vierkante meter te herbergen. ________________________

Savage Rivale (????)

Het Nederlandse Savage draait al enkele jaren mee met de Rivale. Die landjacht pakt uit met het 'Retractable Telescopic Multi Panel Roof System', een soort van telescopische ladder die wordt gebruikt als dak. En in tegenstelling tot wat je denkt ziet dat er best knap uit.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen