Al langer hebben we het gevoel dat modelnamen niet meer worden bedacht door gepassioneerde autobouwers maar wel door gigantische reclamebureaus. Die groep lijkt helemaal in de ban van de witruimte. De witwat?
Autonamen, we zouden er epistels over kunnen schrijven. Nu we er over nadenken, dat hebben we zelfs al een paar keer gedaan. De laatste tijd valt ons echter op dat constructeurs het ons - misschien wat expres - moeilijk beginnen te maken met de schrijfwijze. Want na de tijd van absurde namen breekt de tijd van de witruimte aan.
Spaties, spaties zeg ik je!
Wat we nu juist bedoelen met die witruimte? Wel, laat ons de vandaag voorgesteld Mercedes-AMG C 63 S Coupé even bij de hand nemen. Viel het je op hoe die naam over maar liefst vier spaties beschikt? Het is dus niet Mercedes-AMG C63S Coupé, of (erger nog) Mercedes-AMG C63SCoupé. Kom trouwens al helemaal niet af met Mercedes C63S AMG, want laat je die AMG niet meer knuffel met Mercedes, dan stuurt die laatstgenoemde persoonlijk een dreigmail tot je de fout rechtzet*.
- Tot op heden hebben we nog geen dreigbrief gekregen van het merk met de ster, dus misschien is het wat overdreven...
Nu ja, dat kan toch gewoon éénmalige gekke bedenking zijn? Nou, Mercedes heeft heel haar AMG-gamma uit elkaar getrokken met spaties. Tot en met de - adem even mee diep in - Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC Coupé. Zowaar al vijf spaties in de naam!

Die andere Duits
Mercedes is echter niet de enige die een reclamebureau met een spatiefetisj onder de arm heeft genomen, ook Audi speelt het spelletje mee. Ken je de Audi RS3 nog? Wel, tegenwoordig kom je Audi niet meer binnen als je niet 20 keer op een blad papier Audi RS 3 Sportback schrijft. Krijgen de marketingboys helemaal hun zin, dan wordt het in de toekomst trouwens Audi Sport RS 3 Sportback met, jawel hoor, weer een spatie meer. ____________________ Tot op heden heeft Audi ons nog nooit de toegang geweigerd omdat we niet 20 keer Audi RS 3 Sportback hadden geschreven. ____________________
BMW, die lijken op dit moment nog niet in de ban van de witruimte-ring. Daar is een M3 nog gewoonweg een M3. Anderzijds mag je al jaren niet meer bijvoorbeeld 3-Reeks schrijven (zoals C-Klasse bij Mercedes) maar moet je 3 Reeks schrijven... van elkaar.

EN buiten Duitsland?
Of het virus beperkt blijft tot Duitsland? Nou niet helemaal. Want ook Citroën voelt de hype van de witruimte komen. Daardoor besloot het haar DS-modellen tot een apart merk om te bouwen waardoor je tegenwoordig niet meer DS3, DS4 of DS5 mag schrijven maar je beter maar wat witruimte laat tussen letters en getal.
Het is dan ook maar de vraag wanneer de rest van de wereld zal vallen voor de spatiëren. Krijgen we binnenkort de Peugeot 2 0 8, Ford Focus R S, Nissan 370 Z en de Fiat 5 0 0 L iving? Wie zal het zeggen...

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen