Autonieuws: Fun

10x Groot gerief, klein verzet

Dat de man in de straat vaak geen enkel benul heeft van wat er onder de kap ligt, dat hebben we al aanvaard. Maar het - lage - vermogen in volgende tien auto's doet zelf sommige échte Autofans van hun stoel vallen.

Paarden, we hebben ze graag onder de kap en liefst zo veel mogelijk. Of toch genoeg. Toch laten automerken soms toe om maar een kleine cavalerie voorin te steken. Uit ecologisch standpunt, voor de fiscaliteit of omdat het soms gewoon genoeg is. Ook al zou je dat als omstaander niet denken. Waardoor het tijd is om tien voorbeelden aan te halen van auto's die over stukken minder pk's kunnen beschikken dan je zou denken.

Volvo V70

Image
volvo-v70

Eén van de laatste legoblokken die Volvo heeft gebouwd, want ondertussen is vervanger V90 een stuk ranker (en kleiner). Dat de V70 serieuze sleurcapaciteiten heeft, dat gaan we niet ontkennen. Al kan je beter niet aan het sleuren gaan met de D2-uitvoering. Die rooit het namelijk met een 1.6 (1560cc) grote viercilinder turbodiesel met - wait for it - 115 pk. In een auto van bijna 5 meter. De 0-100-tijd is Volvo nu nog aan het proberen te halen, ook al is de V70 uit productie. ________

Jaguar XF

Image
jaguar-xf

De XF is er zo eentje waarvan de man in de straat het helemaal moeilijk krijgt. Want wat is dit eigenlijk? Wel, een Brits alternatief voor de BMW 5 Reeks. En als je het zo bekijkt begrijp je waarom je de XF facelift vanaf 2011 uit kon rusten met een 163 pk sterke 2.2-diesel. Genoeg natuurlijk voor de sloep maar vaak wordt het vermogen van de XF's in België serieus overschat. Met dank aan de 550 pk sterke V8 benzine die je ook kan krijgen voorin de motorbaai. ________

Audi A7

Image
audi-a7

De Audi A7, een knap gestileerde vijfdeurs met enkel veelcilinders onder de kap. Juist? Fout. Want speel je de kaarten juist - of fout -, dan kan je opteren voor een 1.8-liter turbobenzine. Goed voor 190 pk, dat wel maar in een A7 klinkt dat toch wat povertjes. Dan maar een diesel? Wel, die 3.0 TDI kan je bestellen in een Ultra-uitvoering, waardoor de V6 eveneens 190 pk naar de weg mag sturen. Zo mogelijk nog zieliger, als je weet dat het blok 320 paarden aan kan. ________

Alfa Romeo Giulia

Image
alfa-giulia

Zowat de revelatie van dit decennium, de Giulia. Met een heerlijk stuurgedrag dat eigenlijk niet meer legaal zou mogen zijn in een moderne sedan. Want de Giulia haalt de racepiloot in iedereen naar boven. Koppel dat aan de 136 pk sterke 2.2-diesel en je blijft toch wat op je honger zitten. Sterk genoeg om door het verkeer te geraken, die 136 stuks maar de Giulia smeekt naar meer. ________

BMW 3 Reeks

Image
bmw-3reek

Al kan het nog met een emmer minder, want Giulia's aartsrivaal, de BMW 3 Reeks, voelt zich geen seconde schuldig wanneer 'ie in 16d-uitvoering het vermogen van de 2-liter turbodiesel toeknijpt tot 116 pk. Leasingvriendelijk, dat wel maar met een sprinttijd van +10 seconden naar de honderd geef je geen knijt om 'Freude Am Fahren'. De instapbenzine, die ontpopt zich wel tot leutig gerief. Ook al puurt die z'n 136 pk uit een driecilinder. En als je al liever de driecilinder wil... ________

Porsche Cayenne

Image
porsche-cayenne

Luxewagen, sportwagen, 'duur machien',... het zijn termen die je in één woord samen kan vatten; Porsche. Dat is in het geval van de Cayenne niet anders. vorige generaties te verkrijgen met dezelfde 3-liter V6 turbodiesel als in de Audi A7. Al kreeg je in de Cayenne wel 211 pk. Anderzijds, 211 pk in een Porsche SUV, bezwaarlijk indrukwekkend te noemen. ________

Citroën C5

Image
citroen-c5

Oké oké, het waren andere tijden... maar dat je in 2004 nog een middenklasser met 90 pk kon kopen, dat krijg je tegenwoordig moeilijk uitgelegd aan 18-jarige Autofans. Toch was dat het vermogen dat je kreeg in de Citroën C5 2.0 HDi (en enkele concurrenten). De 2-liter turbodiesel deed het trouwens met een sprinttijd van 13,1 seconden naar de honderd. Sacrebleu! ________

Mazda MX-5

Image
mazda-mx-5

Nog zo eentje die je moeilijk uitgelegd krijgt aan een jonge garde opgegroeid in de pk-wedloop van de autosector; de eerste generatie MX-5. Destijds een verademing, een heerlijk scheurijzer. Dankzij een gigantische V8 met 600 pk of trippelturbo zes-in-lijn met 900 Nm koppel? Nope. Een 1.6-atmosferische benzine met 90 pk deed de truc. Waardoor nog maar eens bewezen wordt dat pk's ondergeschikt zijn aan het gewicht. ________

Maserati Ghibli

Image
masser-ghibl

Vooruitgang, de kunst van steeds met betere dingen op de proppen te komen. Nu, niets mis met de Ghibli, want als verkoopstopper kan hij tellen binnen het Maserati-gamma. Alleen kan je 'm ook krijgen met een diesel. En als dat nog geen heiligschennis genoeg was, beschikt die diesel over 'maar' 275 pk. Om een lager pk-cijfer bij Masser te vinden moet je al terug naar 1991 gaan. Vooruitgang, de kunst van steeds met betere dingen op de proppen te komen... ________

Subaru Impreza

Image
subaru-impreza

Heb je niets met auto's, dan nog zal je Subaru synoniem stellen aan rallywagens met opgefokte motoren en knallen in de uitlaat. De hatchbackversie van 2007 kon je in een heus bravere variant krijgen. Een 1.5 atmosferische benzine met 107 pk om specifiek te zijn. Verre van dat blauw exemplaar met gouden velgen waarmee je in je dromen rallystages overwon.

Welke wagens kennen jullie nog met minder pk's aan boord dan je initieel zou denken? Laat het weten in de comments!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen