Autonieuws: Officieel

Audi bouwt 3 miljoen A3's

Ze mogen dan wel allemaal op elkaar lijken, de Audi's worden door de consument gesmaakt. 17 jaar geleden rolde de eerste A3 van de band, zopas werd de 3 miljoenste gebouwd.

Ikzelf wist niet dat de A3 al zolang in productie was, het lijkt pas gisteren dat Audi 'een model onder de A4' aankondigde. Tegenwoordig zijn er drie koetswerkversies van de recentste A3, en de cabriolet maakt naar alle waarschijnlijkheid zijn opwachting op de IAA.

eerst de driedeurs

Toch was de A3 (8L) er eerst alleen als driedeurs in 1996. Pas later werd een vijfdeurs A3 gebouwd, die ietsje langer oogde dan zijn coupébroertje. Ook een Quattro-variant met Haldex-koppeling kwam in beeld. De S3 volgde in 1999, enkel als driedeurs. Hij kreeg een 1.8 viercilinder onder de kap, met oorspronkelijk 210 en later 222 pk. De kleurenkeuzes waren toen overigens heel verschillend van wat we nu te zien krijgen.

vijfdeurs wordt Sportback, RS3 en cabrio-toevoeging

In 2003 wordt de tweede generatie A3 (8P) voorgesteld. Ietsje later volgt de Sportback, de vijfdeursversie die voor het eerst een eigen benaming krijgt. Ook de looks wijken wat af, de achterkant wordt afgeronder en de achterlichten verschillen van de driedeurs hatchback. Behalve de drie- en vijfdeurs volgde er ook een cabriolet, die door velen als een veredelde Golf Cabriolet werd beschouwd. Onderaan het aanbod doet een 1.2 TFSI met 105 pk de verouderende 1.6 vergeten.

Audi duwt onder andere een 3.2 VR6 onder de kap, maar vergeet deze versie een S/RS-benaming te geven. Wel komt er een 265 pk sterke S3 met 2.0 turbomotor, bij de update in 2011 aangevuld met een dikke RS3 variant. De RS3 kwam er enkel als vijfdeurs Sportback en was goed voor 340 pk en 450 Nm, gepuurd uit een 2.5 vijfcilinder die je ook in de TT terugvindt.

berline in de derde generatie

Sinds vorig jaar is er een derde generatie Audi A3 (8V) op de markt. De marketingmachine van Audi lijkt wat sneller te werken dan voordien, want intussen zijn naast de driedeurs en de Sportback ook een A3 berline en de S3 (2.0 TFSI, 300 pk, drie-, vijfdeurs, of sedan) voorgesteld.

Zoals gezegd is het wachten op een cabriolet - die gebaseerd zou zijn op de berline - en de RS3. Op deze generatie zijn het erg dunne scherm van de navigatie, het Audi Connect-systeem en de cilinderuitschakeling van de 1.4 TFSI de blikvangers. De Audi A3 g-Tron (op aardgas) en A3 e-Tron (als plug-in hybride) staan gepland voor 2014. Audi lijkt dus nog wel wat exemplaren van de A3 aan de man te willen brengen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen