Autonieuws: Officieel

Officieel: Audi A1 Sportback (2018)

Na een lek eerder vandaag heeft Audi besloten haar nieuwe generatie A1 niet langer geheim te houden. Die doet het voortaan steeds als vijfdeurs, krijgt nagelnieuwe technologie aan boord en mag uitpakken met een compleet eigen smoelwerk.

Acht jaar geleden lanceerde Audi de A1 om geheel nieuw cliënteel naar het merk met de vier ringen te trekken. Een succesverhaal voor Audi, vraag dat de jongens in Vorst maar die de knaap in elkaar mochten schroeven. Nu is het echter tijd voor een nieuwe generatie, ééntje die trouwens voortaan door Spanjaarden in elkaar gestoken zal worden. Wat ze juist zullen bouwen?

Van bol naar hoek

Met de tweede generatie A1 voert Audi alvast een serieuze stijlwissel door. Zo mag het bolhoedje de vuilbak in, voortaan zijn het scherpe lijnen die de toon zetten. Met een stevig uitgeklopt smoelwerk dat knipoogt naar de Ur-Quattro, een joekel van een C-stijl en een al even intrigerende derrière. Over de schoonheid ervan gaan we niet discussiëren al gaan we wel besluiten dat je Audi tegenwoordig niet meer mag betichten van generische lijnen neer te zetten.

Image
audi-a1-sportback-2018

Ook nog ter verduidelijking, de A1 op de eerste beelden doet het met een S-Line-pakket, waardoor alles er nog net dat tikkeltje straffer uit ziet. Wij geven Ingolstadt alvast bonuspunten voor de bronzen 18-duimers. Die mogen gerust het trendstokje van de zwarte velgen overnemen.

Adieu tablet

Binnenin sijpelen de Volkswagen Groep-genen een stuk sterker door. Audi wou alvast het meest sportieve interieur van het segment creëren. Probleem is echter dat hij zijn (digitale) instrumentencluster en infotainmentscherm moet delen met de Volkswagen Polo en Seat Ibiza, waardoor er weinig wereldschokkends aan de hand is. Geen slechte kritiek trouwens, want je zou kunnen argumenteren dat het interieur van de Polo exceptioneel goed in elkaar steekt. Zowel qua lijnen als qua materiaal.

Image
audi-a1-sportback-2018

Op de eerste beelden lijkt dat de A1 daar nog een ligt Audi-sausje over giet. Denk een airco-unit met draaiknopjes die perfect klikken en een stuurwiel dat lekker in de hand ligt. Hoe dan ook, het nieuwe interieur zorgt er voor dat enkel de Q3 het nog met een op het dashboard staande tablet moet doen.

Ruimer

Daar stopt de link met ander gerief binnen de groep trouwens niet, want zoals je kan raden rolt deze A1 op het MQB-platform. Dat is een modulair stukje techniek van de VW-familie dat je terug zal vinden onder alles van de Audi TT, over de Skoda Superb tot de Volkswagen Arteon... maar ook de Polo en Ibiza natuurlijk. Het maakt alvast dat de A1 een stukje gegroeid is (6 cm), de wielen verder naar de hoeken werden gezet én... dat de driedeurs uit het gamma mag. Voortaan is de A1 steeds een vijfdeurs.

Waarmee Audi meteen duidelijk wil maken dat de binnenruimte serieus gegroeid is. Net zoals de koffer trouwens. Daarin kan je tegenwoordig maar liefst 335 liter kwijt (+65 liter) of 1.090 liter als je besluit toch geen achterste passagiers mee te nemen.

Diese-wat?

BIj de lancering spreken de Duitsers alvast over 11 kleuren, bronzen velgen, een contrasterend dak en interieuraccenten... maar gelukkig ook motoren. Een rits aan motoren trouwens. Al valt op dat er nergens gewag wordt gemaakt van een diesel. Waardoor het TFSI all the way is bij de A1. Een 1.0 driecilinder turbo met 95 pk bijvoorbeeld, of 116 pk als het wat meer mag zijn.

Image
audi-a1-sportback-2018

Daarboven staat de 1.5-liter viercilinder turbobenzine met 150 pk én de 2-liter turbo met 200 pk. Best stevig dat laatste getal, als je weet dat de uitgaande S1 het met 231 pk moet doen. Audi kleeft er alvast de 40 TFSI-badge op, eigenlijk is het een A1 (noem 'm niet Polo GTI) GTI. Best in het oog houden dus aan het stoplicht. Voorwielaandrijving is de norm, vierwielaandrijving blijft hoogstwaarschijnlijk voorbehouden voor die S1. Schakelen doe je ongeacht die motor via een manuele zesbak of 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Behalve voor die 40 TFSI, want die is zo krachtig dat Audi naar de zestraps automaat moest grijpen met dubbele koppeling.

Keuzestress

Waarmee meteen de trend van onderlingen verschillen gezet is. Zo zijn er maar liefst drie ophangingsconfiguraties. Gaande van een standaard set-up, over een sportophanging die dan weer aangevuld kan worden met aanpasbare schokdempers. Daarnaast zijn er twee packs voor de A1. Eentje met de sportophanging, rode remklauwen en grotere remschijven, het performance-pack voegt die aanpasbare schokdempers, Audi Drive Select en geluidsversterking (voor de motor in de cabine) toe.

Image
audi-a1-2018_leaked

Opties die de prijs zonder twijfel stevig de lucht in zullen drijven. Prijzen die we trouwens nog niet hebben. Dit najaar moet de A1 alvast landen bij de lokale dealers. Waardoor we tegen dan weten wat die lekker bronzen velgen zullen kosten... en de rest van de wagen natuurlijk.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen