Ford heeft haar nieuwe generatie van de compacte minibus Tourneo Connect voorgesteld. Die is voor het eerst niet gebouwd met Ford-fundamenten. Want de nieuw Tourneo Connect is in essentie een Volkswagen Caddy. Met gedeeld platform en motoren... maar wel een eigen styling.
Ford en Volkswagen hebben een tijd terug de handen in elkaar geslagen voor een rist lichte bedrijfswagens. Zo zal Fords nieuwe Ranger dienen als basis voor de VW Amarok, zal de nieuwe generatie Transporter gebaseerd zijn op de Transit Custom van Ford én mag Ford de Caddy gebruiken als basis voor de nieuwe Tourneo Connect. Best interessant. Want die Tourneo Connect kan je zien als een rivaal voor pakweg een Citroën Berlingo of Peugeot Rifter.
Serieuze aanblik
Ga je er het gehele persbericht op na, dan rept Ford geen enkele keer over Volkswagen. Waardoor wij het dus extra zullen onderstrepen; de nieuwe Ford Tourneo Connect is een Volkswagen Caddy met ander bumperwerk. Al krijgt de Tourneo Connect een geheel eigen snuit met nieuwe koplampen, bumper, spatborden en motorkap. De mosterd ging het Amerikaanse merk bij potige SUV Explorer halen. Het geeft de TC alvast een vrij serieuze aanblik. Aangepaste velgdesigns en een herwerkte kofferklep achteraan moeten het plaatje afmaken. Net zoals bij andere producten van het merk kan je de Tourneo Connect krijgen in Active, Sport, Trend en Titanium.
Stap je eenmaal binnenin en ben je wat bekomen van de riante binnenruimte, dan zal je een dashboard merken dat zo uit de Caddy komt geheveld. Denk dan aan een schermenwinkel die maximaal 10.25 duim (instrumentarium) en 10-duim (infotainmentsysteem) groot is. Al beschik je standaard over analoge tellers en kleinere schermpjes. Ford drapeert haar eigen sausje in de vorm van een eigen stuur en zitmeubilair.
Zeg niet TSI
Onderhuids rolt de Tourneo Connect op het MQB-platform dat ook dienst doet onder de VW Golf en - uiteraard - Caddy. Net zoals bij die Caddy schuift Ford twee lengtematen naar voren. Het gaat dan over een 3.5 meter en 4.85 meter lange versie. Voorin spreekt Ford over EcoBoost-motoren... al komen ze van het TSI-rek van Volkswagen. Zo heb je de keuze uit een 114 pk (250 Nm) sterke 1.5-liter viercilinder turbobenzine die je kan krijgen met manuele zesbak of automaat. Daarnaast voorziet VW/Ford ook nog een 2-liter viercilinder turbodiesel met 102 pk (280 Nm) dan wel 122 pk (320 Nm). Die laatste versie kan je combineren met vierwielaandrijving, de andere motoren sturen hun vermogen naar de voorwielen.
Het is trouwens niet de eerste keer dat Volkswagen en Ford een model onderling delen. Zo was de eerste generatie Galaxy een stiefbroertje van de Volkswagen Sharan en Seat Alhambra. Door gebruik te maken van het MQB-platform van Volkswagen kan Ford gigantisch veel R&D-budget besparen én beschikt de Tourneo Connect meteen over de meest moderne veiligheidsnufjes. Een win/win dus.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen