Autonieuws: Varia

8 generaties Volkswagen Passat: welke kies jij?

Sinds deze week heeft Volkswagen het achtste hoofdstuk in het Passat-verhaal aangesneden. Tijd om eens te kijken wat er interessant was bij zijn voorgangers en vooral: welke jij eruit zou kiezen.

In 1973, een jaartje voor de legendarische Volkswagen Golf, lanceerden ze in Wolfsburg de Volkswagen Passat. Een antwoord op de vraag naar een middenklasseberline en een opvolger voor de weinig succesvolle K70 - die eigenlijk uit het NSU-tijdperk stamde - en de Type 3 berline.

Die Passat werd ontworpen door Giugiaro en kreeg een fastbackvorm, een vorm die tegenwoordig terug hip wordt door modellen als de BMW 3 Reeks Gran Turismo. Technisch was hij gelijk aan de Audi 80 van die periode. Na vijf jaar voerde Volkswagen een facelift door, onder andere te herkennen aan de vernieuwde voorzijde waarbij de richtingaanwijzers een plekje vonden naast de koplampen, eerder dan in de bumper.

De eerste generatie Passat kwam er als drie- of vijfdeurs berline, drie- of vijfdeurs fastback of als break, waarbij de benaming 'Variant' werd gebruikt.

santana en Azie

Een persoonlijke favoriet is de tweede generatie, de B2 (ook wel 32B genoemd). Die kreeg vier koetswerkversies, al waren de driedeurs hatchback exemplaren eerder schaars. De berlineversie kreeg 'Santana' als benaming en werd een belangrijke schakel in de drang naar expansie voor Volkswagen. Dankzij dit model heeft Volkswagen voet aan grond gekregen in China en ook in Zuid-Amerika bleek dit model een groot succes.

In 1985 al vond een facelift plaats, waarbij de achterlichten van de hatchback van rechtopstaande streepjes in rechthoekige blokken werden omgevormd. De B2 kreeg een uitgebreider motorenpalet met naast de kleinere viercilinder motoren ook een reeks met vijfcilinders.

nieuwe stijl

De derde generatie, de B3, was de meest exotische van de rij. Wat de ontwerpers precies gerookt hadden is tot op vandaag nog een groot geheim, wel is duidelijk dat het hen ertoe aanzette de vorm van de Passat volledig in vraag te stellen. Een front met dichtgewerkt radiatorrrooster deed eerder Japans dan Duits aan, de vijfdeurs hatchback werd uit het gamma gekegeld. Vanaf 1988 was de Passat er alleen nog maar als vierdeurs berline of als Variant stationwagon. Volkswagen introduceerde op dit model voor het eerst erg krachtige motoren, waarvan de 2.8 VR6 met 174 pk het uithangbord was. Ook de G60 motor vond zijn weg naar dit model.

bijna gekopieerd

De Passat B4 was technisch bijna volledig gelijk aan de derde generatie, als je beide naast elkaar zet, zou je denken dat het om een facelift ging. Toch ging het model er technisch op vooruit met de introductie van de TDI, de turbodieselmotoren die later hun sterkte bewezen. Ook veiligheidshalve gingen ze erop vooruit met onder andere de dubbele airbag vooraan. De 2.8 VR6 kwam ook weer terug, later werd dat een 2.9 VR6 met 10 pk extra.

bolhoedlook

Nog een generatie later kwam Volkswagen met een uitgebreider gamma diesels, in de B5. Die wagen was identiek aan de Audi A4 en hanteerde een nieuwe ontwerpstijl, die later ook in de Beetle en Bora terug te vinden was. De ronde dakvorm en afgeronde motorkap zorgden voor een gunstige Cx-waarde. Een 2.3 V5 en VR5 met 150 of 170 pk kwamen onder de VR6 als krachtige motorisaties, vooral om den amerikaan te plezieren.

Bij de introductie van de facelift in 2001 kwam er ook een 4.0 W8 met 275 pk, omdat het kon. En omdat grote baas Piech dat nodig vind. Dat model is te herkennen aan de vier uitlaten en grotere velgen. Deze generatie Passat was ook de basis voor de eerste Skoda Superb.

herontdekking

Voor de zesde generatie in 2005 - merk op hoe de modelcycli steeds korter worden - werd de basis van de Golf V gebruikt, waardoor Volkswagen een DSG versnellingsbak kon monteren, dankzij de dwarse plaatsing van de motor op dit platform. De vormentaal komt van bovenaf, waar de Phaeton het gamma afrondde, omdat het kon. De lijnen doen alweer erg Amerikaans aan maar toch bleek het model een verkoopstopper.

Dat kwam niet in het minst door de aantrekkelijke motoren - voor de bedrijfswagenrijders dan. Een 1.6 TDI met erg laag verbruik bleek een verkoopstopper, terwijl aan de andere kant een Passat R36 (met 3.6 V6) werd gebouwd voor het imago.

Op basis van deze generatie Passat werd de Passat CC ontwikkeld, waardoor dit model er weer drie koetswerkvarianten op nahield. De Passat CC profileerde zich als vierdeurscoupé en moest zo meesurfen op het succes van de Audi A5 Sportback en de Mercedes CLS.

De op één na recentste generatie Passat is de B7, een model dat nu aan zijn laatste levensadem is, nu de nieuwe generatie geïntroduceerd is. Ook dit model leek heel fel op zijn voorganger en wordt door iedereen behalve Volkswagen dan ook bekeken als een ingrijpende facelift, eerder dan als een nieuw model. De CC werd een op zichzelf staand model. Toch had de B7 nog steeds drie varianten, aangezien Volkswagen de Passat Alltrack introduceerde, als reactie op de RXH van Peugeot, de Volvo XC70 en Audi's Allroad-modellen.

Over de nieuwste generatie Passat lees je alles in ons "Officieel: Volkswagen Passat 2014"-artikel.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen