Autonieuws: Varia

VAB berekent kilometerkostprijs: dieselwagen verliest terrein op benzine

Volgens mobiliteitsvereniging VAB is het omslagmoment waarbij de keuze voor een diesel de voorrang krijgt op een benzine grondig veranderd. Sinds de wijziging van de autofiscaliteit wordt diesel benadeeld, en cijferwerk van VAB wees uit dat diesels daardoor terrein verliezen.

VAB berekende voor zowel de diesel- als de benzineversie van tien gezinswagens de werkelijke kilometerkostprijs, op basis van eigen gemeten testverbruik. Daaruit komt naar voor dat vier op de tien dieselwagens zelfs bij 30.000 km per jaar niet goedkoper zijn.

Volgens de VAB is het de eerste keer dat bij dit soort budgettest een model naar voren komt dat zelfs bij die jaarlijkse afstand benzine goedkoper blijkt te zijn dan een dieselvariant. Dat komt volgens de organisatie door de hogere nieuwprijs van de dieselversie en het lagere verbruik van de nieuwste benzinemotor. Nochtans is het prijsverschil bij aankoop tussen diesel- en benzinewagens gemiddeld met 557 euro afgenomen sinds 2013, in 2016 is een dieselwagen gemiddeld nog 1.570 euro duurder.

Bij SUV's geldt nog altijd dat de dieselversie de goedkoopste is in de kilometerkostprijsberekening. Bij grotere gezinswagens zit het voordeel voor dieselwagens pas vanaf 30.000 km per jaar. Dat verschil is echter miniem, volgens VAB gaat het om slechts 1 eurocent per gereden kilometer.

Tenslotte wijst VAB op de afwijking van het reële verbruik ten opzichte van het normverbruik. Bij dieselwagens ligt het werkelijk gemeten testverbruik 49 procent hoger, bij benzinewagens zou het om 27 procent gaan.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen