Verkoop je McLaren maar, Anglofiel, want het merk is officieel niet meer Brits. Vanop heden is er namelijk geen procentje van het bedrijf meer in Britse handen. In de plaats daarvan is McLaren nu volledig eigendom van de staat Bahrein, die het merk wil klaarstomen voor de (elektrische) toekomst.
McLaren mag dan geen Ferrari of Lamborghini zijn, toch is de naam niet meer weg te denken uit het automobiele landschap. Zo had het met de F1 destijds al de snelste productieauto ter wereld in handen en ook sindsdien heeft het niet stilgezeten, met de lancering van kleppers als bijvoorbeeld de P1, de Speedtail, de Senna, de GT(S) en de Artura. Toch bleek dat niet voldoende want echt warmpjes zaten ze er bij McLaren niet bij… En daar moet nu verandering in komen.
100 procent Bahreins
De constructeur heeft namelijk aangekondigd dat zijn hele hebben en houwen bij dezen is overgenomen door — hap even naar adem — Bahrain Mumtalakat Holding Company. Dat is in essentie een investeringsfonds dat eigendom is van de staat Bahrein en dat fonds had voorheen al 60 procent van de aandelen in handen. Nu heeft Mumtalakat dus ook de overige 40 procent van alle aandelen overgekocht waardoor de Bahreini tegenwoordig dus het volledige beslissingsrecht hebben over McLaren… En dat gaan ze gebruiken ook, want volgens het persbericht is het tijd voor “nieuwe producten en nieuwe technologieën” — bereid je dus maar voor op die veelbesproken elektrische SUV.
Dit nieuws komt natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen, want McLaren bevindt zich al langer in woelige wateren. Zo verkocht het eerder al een hele collectie historische auto’s aan datzelfde Mumtalakat om fondsen vrij te maken voor de ontwikkeling van de Artura, en zelfs zijn hoofdkwartier in Woking werd inmiddels overgenomen door een Amerikaanse vastgoedfirma. McLaren blijft de site daar wel nog gewoon leasen, zodat zijn auto’s op zijn minst nog ontwikkeld worden in het Verenigd Koninkrijk. Maak je met andere woorden klaar voor extra veel Britse vlagjes in de dagrijverlichting van toekomstige McLaren-modellen om dat beetje achtergebleven erfgoed te benadrukken — want dat is toch hoe dat dan moet, Mini en MG?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen