Rijtest

Rijtest: Audi A8 Hybrid

Hybridiseren, is het een werkwoord? Het is in ieder geval wat Audi stilaan doet met haar gamma. Na de Q5 Hybrid en de A6 Hybrid onderwerpen we nu ook de A8 Hybrid aan een test. Of een elektrische aandrijving te combineren valt met een luxewagen lees je hieronder.

De Audi A8 Hybrid die we meekrijgen kan je onderscheiden van zijn conventionele broeders door de Arctic Silver metaallak of de turbinevelgen die specifiek voor deze versie werden weerhouden. Hier en daar zijn wat Hybrid-logo's terug te vinden maar verder is er aan de buitenzijde niets dat er op wijst dat je een stukje elektrisch gaat rijden met deze wagen. Binnenin is er wel wat verschil. Naar analogie met de Q5 en A6 in hybridevorm plaatst Audi een powermeter, eerder dan een toerenteller, in het instrumentenpaneel. Wie wil weten hoe groen hij rijdt kan in de interface van de MMI ook een visualisatie tonen die laat zien welke energiebron gebruikt wordt. Tot slot kan je er met een knopje in de middenconsole voor kiezen om enkel elektrisch te rijden. Dit kan tot de accu leeg is, nadien schakelt het systeem automatisch over op de verbrandingsmotor en laadt het de accu weer bij met regeneratieve technieken. Wil je dan weer volledig elektrisch rijden, moet je er opnieuw aan denken om het knopje in te duwen.

Image
Rijtest: Audi A8 Hybrid

Elektrisch rijden lukt in de praktijk, al moet je dan geen (knal)prestaties verwachten. Je gebruikt het best wanneer je op snelheid bent; de functie kan geactiveerd worden tot een snelheid van 99 km/u. Deze Audi beschikt over een coasting-functie, dat wil zeggen dat wanneer je het gaspedaal lost de snelheid niet dadelijk zakt. Een handigheidje voor wanneer je niet direct snelheid wil verliezen, al vraagt het wel wat gewenning.

Image
Rijtest: Audi A8 Hybrid

Audi rust de A8 Hybrid uit met dezelfde motor als de A6 Hybrid en de Q5 Hybrid. Dat is de 2.0 TFSI met 200 pk, aangevuld met een elektromotor met 40 kW. Gecombineerd is dat goed voor een vermogen van 245 pk en een koppel van 480 Nm. Het is voor het eerst dat Audi een viercilinder in de A8 plant en eerlijk gezegd vinden we het geluid er niet direct bij passen. De prestaties mogen er dan wel weer zijn. De A8 Hybrid trekt in 7,7 seconden op van 0 naar 100 km/u. Daar zit de elektromotor natuurlijk voor iets tussen, want zonder de (tijdelijke) hulp daarvan is de motorisatie heel wat minder pittig. Bengelend onderaan het A8-aanbod is de A8 Hybrid dan ook de minst krachtige van allemaal, al kan dat ook moeilijk anders omdat hij nu eenmaal wat extra gewicht meetorst. Toch heeft hij meer koppel voorhanden dan de grotere 3.0 TFSI (480 Nm vs. 420 Nm).

Image
Rijtest: Audi A8 Hybrid

Dat extra gewicht heeft ook zijn gevolgen in het weggedrag van de wagen. De A8 Hybrid voelt iets minder vinnig aan dan andere geringde limousines, al blijft het natuurlijk nog steeds erg aangenaam om te rijden. Anderzijds neemt de A8 wel de positieve eigenschappen van zijn broers op lange rechte wegen over. Hij blijkt dus vooral een auto waarmee je lange afstanden kan afhaspelen zonder te hoeven gaan tanken. Opmerkelijk is dat Audi de brandstoftank van 90 naar 75 liter terugbrengt, ten voordele van de accu's die zich in de koffer bevinden. Wij verstookten 7,2l/100 km, wat niet slecht is voor deze motorisatie, aangezien we met de Volkswagen Beetle 2.0 TFSI - weliswaar zonder hulp van een elektromotor - eerder dit jaar een gemiddeld verbruik van 8,5l/100 km haalden.

Image
Rijtest: Audi A8 Hybrid

Binnenin krijgt de A8 Hybrid natuurlik dezelfde luxe mee als enig ander A8 model. Zo zit de MMI-interface goed in elkaar, krijgen we sfeervolle interieurverlichting en zien we ook tweekleurige inlegaccenten rondom. Optioneel komt er op ons testmodel nog een zonnescherm voor de achterruit, dubbelglas en een deursluithulpsysteem bij, waarbij een niet goed gesloten deur automatisch in het slot wordt getrokken. We hadden ook nog het snufje waarbij je de kofferklep kan openen door met je voet onder de achterbumper te zwaaien maar dat systeem werkte bij ons enkel wanneer het zin had. Foute bediening of een sensor die niet goed werkte? Dat laten we in het midden. De inhoud van de kofferruimte slinkt van 510 tot 335 liter, vanwege de extra ruimte die de accu's innemen. Die worden ook dwars boven de achteras geplaatst, zodat ook de achterbank niet neergeklapt kan worden.

Image
Rijtest: Audi A8 Hybrid

Wie een Audi A8 Hybrid koopt telt daar minimaal 80.900 euro voor neer. Dat is minder dan de basis-benzine of -diesel, en kan natuurlijk nog worden aangespekt door de optielijst binnen te halen. Een BMW ActiveHybrid 7 kost je 78.150 euro, een Lexus LS600h (het uitgaande model dan wel) kostte 114.860 euro. Dankzij de kleine motorisatie betaal je jaarlijks 396 euro aan verkeersbelasting, de BIV komt op 201 euro te liggen, vanwege de CO2-uitstoot van 147 g/km.

Image
Audi A8 Hybrid (rijtest)

Audi tracht met de A8 Hybrid hun hybride aandrijving ook bij hun grootste model te introduceren. In ds V.S. heeft hij volgens Audi weinig slaagkans, in China en Europa des te meer. Toch zien wij in ons dieselminnend land nog niet dadelijk een CEO met deze wagen rijden. Het nut van een hybride wordt deels teniet gedaan door het hogere gewicht en de kleinere brandstoftank. Wie liefhebber is van hybride wagens, kan zich zeker vinden in deze Audi, wie liefhebber is van grote Audi limousines zal het iets moeilijker hebben met deze viercilinder die niet volledig stil zijn werk doet.

Specificaties

Vermogen245 pk
OverbrengingS-Tronic achttraps automaat met dubbele koppeling
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 845 kg
Topsnelheid235 km/u
Prijs testwagen€ 102 125
Prijs basismodel€ 80 900
0 tot 100 km/u7.70 sec
Gemiddeld testverbruik7.20L/100km
Min. kofferinhoud335 L
CO2-uitstoot147 g/km
BIV€ 202
Rijtaks397

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen