Rijtest

Rijtest: Audi Q3 1.4 TFSI S-Tronic (2015)

Now listen up, here's a story, about a little guy that lives in a blue world. Enkele weekends geleden voelden we ons alvast thuis in de one hit wonder van Eiffel 65 met deze felblauwe, gefacelifte Q3. En nee, het Hainan blue kleurtje is lang niet het enige nieuwe.

Het eerste dat je opvalt bij deze mid-life facelift van Audi's compacte crossover-SUV is de strakkere trapeziumvormige grille die nu ook aan de koplampen grenst. De koplampen (met name de LED-dagrijlichten) werden ook hertekend en de mistlampen verdwenen en zijn nu valse luchtinlaten.

De achterkant werd ook licht aangepast al blijft het grootste verschil misschien nog wel beperkt tot de 'vloeiende' knipperlichten zoals op de A6 en A7, beschikbaar in combinatie met de full LED koplampen.

Image
audi q3 facelift 1.4 150 tfsi cod stronic

Onze testwagen werd uitgevoerd in de Hainan blue lanceringskleur, een van de beste kleuren die je er momenteel op kan kiezen en ongetwijfeld beter dan de typische witte lak. De dimensies van de wagen en de koffer (460 liter) blijven exact hetzelfde.

Een Q3 mag dan misschien niet de meest begeerlijke Audi zijn van heel de line-up, toch doet deze kleine SUV zijn best. De kleur, de standaard xenon-koplampen en de zilveren dakrails zien er in totaalpakket best aangenaam uit.

Image
audi q3 facelift 1.4 150 tfsi cod stronic

nieuwe concurrentie

Een van Audi's grootste concurrenten is de gloednieuwe Mercedes GLA, en in vergelijking daarmee komt ineens zijn grootste zwakte naar boven: het interieur. Dat is sinds zijn introductie in 2011 zo goed als ongewijzigd gebleven en is eigenlijk 1-op1 overgeheveld uit de A1. Van de niet-ergonomische besturing van het navigatiesysteem recht op de middenconsole tot het dikke manueel inklapbare scherm midden op het dashboard, een grote fan zijn we er niet van.

Image
audi q3 facelift 1.4 150 tfsi cod stronic

Al is het niet allemaal zo mooi wat er in zit, of zelfs zo ergonomisch als we zouden willen, het steekt wel allemaal ineen zoals het moet. De stoffen zetels (met plaid patroon) zitten uitstekend en bieden genoeg steun voor een harder bochtje of een lange rit.

De belangrijkste nieuwigheid bij heel deze mid-life refresh is de toevoeging van de 1.4 TFSI met cylinder-on-demand aan het motorenpallet. Deze kleine viercilinder was eerder al beschikbaar op de A1 en A3 maar heeft nu ook zijn weg gevonden naar deze iets grotere rakker.

Image
audi q3 facelift 1.4 150 tfsi cod stronic

kleine hocus-pocus

De grootste truc van de benzinemotor is het magisch uitschakelen van twee van zijn vier cilinders om het brandstofverbruik te beperken op rustige momenten. Dit doet hij allemaal zonder enige hinder en zonder dat je het merkt. Het in- en uitschakelen gebeurt geruisloos en heeft geen invloed op het rijden.

Met al zijn vier zuigers kloppende heeft de Q3 150 paarden ter beschikking en 250 Nm aan koppel. Al de kracht heb je pas rond 5000 toeren maar dankzij de S-Tronic automaat hoef je je daar ook helemaal niets van aan te trekken. De topsnelheid ligt op 204 kilometer per uur, zijn sprintcijfer is 8,9 seconden. Van CO2 stoot je nog maar 136 g/km uit, en in Audi's droomwereld verbruik je nog geen 6 liter per 100 kilometer. Wij konden er gerust 1 liter bijtellen, en dan was dat nog met een zachte voet.

Image
audi q3 facelift 1.4 150 tfsi cod stronic

twee wielen

De Q3 is duidelijk op comfort ingesteld maar kan toch nog snel een bocht in gaan zonder massa's over te hellen. Met de voorwielaandrijving mag je het natuurlijk niet té ver gaan zoeken, want dan is de pret vlug op zijn einde. Wil je de achterste wielen ook mee aandrijven ga je met deze 1.4 TFSI niet aan je zinnen komen, Quattro-aandrijving is pas beschikbaar vanaf de 2.0.

De hele rit valt dankzij de drive-select we naar je wensen te regelen, meer nog als je zelfs de adaptieve ophanging kan aanvinken tijdens het bestellen.

Image
audi q3 facelift 1.4 150 tfsi cod stronic

De Audi moet in de showrooms kampen met onder andere de eerder vernoemde en nieuwere Mercedes GLA, de ook recent vernieuwde BMW X1 en de stalgenoot Volkswagen Tiguan. Sinds de nieuwe X1 zijn het zelfs allemaal standaard voorwielaandrijvers. Van deze vier heeft de Audi misschien wel het oudste interieur maar wel het interessantste motorenpallet. Koplopers hier zijn de 2.0 TDI Ultra (150 pk, 114 g/km) en onze 1.4 TFSI COD.

Image
audi q3 facelift 1.4 150 tfsi cod stronic

conclusie

Deze Q3 is niet direct een auto om met je hart te kopen, eerder met je verstand. Bruikbare ruimte, een comfortabele rit, aangename motoren, een rijke standaarduitrusting en een hoge zitpositie. Toch kunnen we dat interieur nog steeds niet vergeven.

Specificaties

Vermogen150 pk
Overbrenging6-bak automaat
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 380 kg
Topsnelheid204 km/u
Prijs testwagen€ 39 405
Prijs basismodel€ 33 640
0 tot 100 km/u8.90 sec
Gemiddeld testverbruik7.40L/100km
Min. kofferinhoud460 L
CO2-uitstoot136 g/km
BIV€ 221
Rijtaks224

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen