Rijtest

Rijtest: Renault Scénic Energy dCi 110 (2017)

De Scénic is altijd een verkleinde afspiegeling geweest van grote broer Espace. En net zoals dat ruimteschip neemt de Scénic in zijn twintigste levensjaar een drastische wending. Want MPV wordt zowaar crossover.

Twintig jaar al vinden gezinnen hun gading bij de Scénic. Zowat dé MPV die op Europese bodem bij lancering weerwerk bood tegenover de camionettes met extra zitplaatsen (lees: Peugeot Partner en consorten). Een gezinswagen door en door zeg maar, met dank aan de moduleerbaarheid, kofferruimte en hogere zit. Na twintig jaar op de teller breekt de Scénic echter hard met z'n voorganger, net zoals grote broer Espace, want ruimte en doordachtheid moet een stukje opzij schuiven voor de looks.

Op grote voet

Net zoals moderne films en games zichzelf verkopen door uit te pakken met grafische praal, speelt ook autoland daar meer en meer op in. Want goede zichtbaarheid rondom is al jarenlang voorbijgestoken door een stoer toelopende raamlijn achter. Klanten willen tegenwoordig iets om mee uit te pakken, niet om dingen in te pakken. En uitpakken zal je doen met de nieuwe generatie Scénic, want op designvlak ziet dit ding er stoer uit vanaf elke hoek.

Image
rijtest-renault-scenic-2017

Een designkeuze van Nederlands ontwerper Laurens van den Acker dat kracht wordt bijgezet door de standaard 20-duims velgen. Jawel, de Scénic rolt vanaf de instapper op twintigduimers. Iets waar zelfs buurman met z'n BMW 5 Reeks enkel maar van kan dromen. Het zorgt alvast voor een evenwicht design, dat toelaat om stevige wielkasten niet leeg achter te laten met klein schoeisel. Verder geen vrees trouwens, want Renault belooft dat vers rubber voor dat schoeisel maar evenveel mag kosten als vergelijkbaar gerief voor 17-duimers.

Wat minder ruimte

Binnen kijkt Scénic wel heel hard op naar Espace, want interieurs lijken wel tot op de schroef vergelijkbaar. Het is te zeggen, instrumentenopbouw wordt losjes overgenomen, net zoals de schuiflade in plaats van het handschoenkastje. De Scénic pakt echter nog uit met een middentunnel die je in z'n geheel kan verschuiven. Waardoor je bijvoorbeeld een koelbox tussen de twee voorste passagiers kan zetten... en de middenpassagier achteraan geen centimeter beenruimte meer laat. Om maar te zeggen dat het nut ons er wat van ontgaat.

Image
rijtest-renault-scenic-2017

Net zoals de algemene ruimte trouwens. Want tegenover voorganger gaan been- en hoofdruimte achteruit. Een wat rare tendens die bij verschillende automerken opdoemt trouwens. Of de Scénic daardoor claustrofobisch is? Verre van. Al zal je het verschil voelen wanneer je van oud naar nieuw stapt. Net zoals in de koffer, want die groeit dan wel naar 496 liter stouwvermogen in normale opstelling, de achterbank verliest haar vroegere moduleerbaarheid (lees: per zitje verwijderbaar uit het interieur) waardoor ze enkel neerklapbaar is. Je zal alvast wat meer moeten puzzelen.

Rijdt als een ruime Mégane

Het voordeel van al die 'stijl-prior-op-ruimte'-keuze? De Scénic rijdt zoals een Scénic nog nooit heeft gereden. Agiel, snedig en stabiel. Bijna als een hot hatch die wakker werd in een verkeerd lichaam. Te verklaren door het CMF-platform waar ook Espace, Talisman, Mégane en Kadjar op worden gebouwd. En natuurlijk die stevige 20-duimers. Want door voor één uniforme maat te kiezen, kon Renault al de ontwikkelingstijd steken in het finetunen van maar één set-up.

Image
rijtest-renault-scenic-2017

Geen nadeel dan? Wel, een hot hatch is hard, deze Scénic niet anders. Het is te zeggen; dankzij de riante schoenmaat heeft de gezinswagen wat last van dwarsliggers op de baan die wel zeer hard het interieur worden ingestuurd. Wat onnatuurlijk voor een Fransoos. Waardoor de nieuwe Scénic, extra gestaafd door het uiterlijk niet, meer mag gezien worden als een geitenwollensokkarretje voor gezinnen die het rondtoeren van hun kinderen als prioritair stellen.

Zelfs hybride

Het motoronpallet is dan weer wel afgesteld op de ratio van klanten, want extremen horen niet thuis in een Scénic. Een benzine en twee diesels zorgen voor de vort voorin. Die komen dan weer in 'tig verschillende vermogenversies. Zo is de 1.2-liter turbobenzine (TCe) er met 115 pk 130 pk. De 1.5-liter grote turbodiesel rooit het met 95 pk en 110 pk. Zoek je meer oomph, dan installeert Renault een turbodiesel met een longinhoud van 1.6 liter die beschikt over 130 pk of 160 pk.

Image
rijtest-renault-scenic-2017

Wij gingen alvast op pad met de Energy dCi 110, Renaults voor die 1.5 diesel met 110 pk. Een blok dat door zijn 260 Nm koppel correct aanvoelt maar zich nooit levendig opstelt. Alsof 'ie er zit om zich te kwijten van zijn taak, meer niet. Geruisloos en relatief zuinig, dat dan weer wel, getuige het verbruik van 5,6 liter dat we bij elkaar reden. Voor veelrijders en koffervolpakkers zouden we toch aanraden iets straffer voorin te kiezen.

Of niet, want Renault zal ook een hybride-variant van deze 1.5 op de markt brengen. Waarbij een kleine elektroslaafje van 10 KW gedurende 30 seconden wat peut kan bijgeven. Genoeg dus om zwaar bepakt net iets vlotter uit de startblokken te geraken. Daarnaast pocht Renault ook nog met een verbruikswinst van 10 procent door het systeem. Met een meerprijs van zo'n 1.000 euro een no-brainer lijkt ons.

Kind-noodzakelijk

Nu we toch het vat van de 'meerprijs' hebben geopend. Wat kost zo'n Mini-Espace tegenwoordig? Vertrekken doe je alvast vanaf 21.500 euro om dan door te rijden tot 32.650 euro voor de Bose Edition met 160 pk. Modellen en uitvoeringen die je kan aanvullen met een arsenaal aan opties zoals massagestoelen, een panoramisch dak en zelfs een head-updisplay. Het éne al wat kindnoodzakelijker dan het andere. Het klein spiegeltje om je kornuit rechtsachter in het oog te houden blijft gelukkig wel present.

Image
rijtest-renault-scenic-2017

Correct geprijsd voor wat je krijgt, dat zeker maar een lowbudget gezinswagen is het niet meer. Die gezinnen sturen we dan - gezien de VAB gezinswagenverkiezing - best door naar SsangYong voor de XLV. Andere concurrentie lijkt ons dan weer vooral uit eigen stal te komen. Met name de Kadjar, want die gaat in de duurste uitvoeringen vlot 3.000 euro onder de prijs van de Scénic.

Conclusie

Rijdt en ziet er beter uit dan ooit. Al verliest Renault hierdoor wel het verkooppunt van de Scénic. Want ruimte moet wat plaats maken voor designfoefjes. Daarenboven hoort de harde ophanging niet echt thuis in een familiewagen. Vanaf heden is de beste familiewagen uit de Renaultstal een Kadjar voor ons. Dat, of gezinnen hebben hun vereisten stevig bijgesteld, getuige de overwinning van de Scénic in de VAB gezinswagenverkiezing.

Specificaties

Vermogen110 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 476 kg
Topsnelheid184 km/u
0 tot 100 km/u12.40 sec
Gemiddeld testverbruik5.60L/100km
CO2-uitstoot104 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen