Rijtest

Rijtest: DS 3 Performance (2017)

DS, de zwevende godin. DS 3, een hoop kasseien op energiedrank. De godin draait zich alvast om in haar tombe.

Toen Citroën in 2009 te kennen gaf terug met een DS op de proppen te komen sprong de gehele liga van hernialijders een sprong in de lucht. Eenmaal terug op de grond werd duidelijk dat Citroën vooral om marketingredenen de term DS had bovengehaald en dat die vreugdesprong niet zo'n goed idee was voor de onderrug. Nee, DS moest een lijn worden binnen Citroën om 'premiummodellen' aan de man te kunnen brengen. Niet in het minst aangewakkerd door de Chinese markt. Een DS3 als hip broertje van de C3 was daarvan het eerste resultaat.

DS-kwestie

Een verkoopsucces, dat gaan we niet ontkennen. Al was dat niet moeilijk, als het alternatief bij de dealer een C3 of Berlingo was. Met dank aan de hippe styling, personaliseringsmogelijkheden en meer sportief afgestemd rijgedrag. Een C3 met sportjasje zeg maar. En laat het daar net knellen aan de mouwen, want geen Franse fauteuils, gezapige automaat (wel een gerobotiseerde klucht) of luchtvering voor deze DS. Of die wensen ingewilligd werden bij de daarop volgende DS4 of DS5? Niet echt. Gekker nog; de hydropneumatische ophanging die vereeuwigd werd in de originele DS kwam nooit naar DS-modellen maar bleef wel bestaan in de C5.

Image
ds-3-performance-rijtest-2017

Met de jaren die volgden kwam de verkoop van DS wat tot stilstand. Ietwat het gevolg van mechaniek van 10 jaar oud nog proberen te verkopen aan een premium prijs. Wat denkt Citroën dat het is, een Duits merk?! De logica zou dicteren dat de Fransen bij verstand zouden komen en het licht op groen zetten voor een échte DS, met ongeziene comfortkwaliteiten. Maar dan ken je Citroën nog niet goed. Nee, in 2015 besloten de kornuiten van Citroën de DS-lijn af te scheiden, het te hervormen tot een apart merk en de al bestaande modellen nog wat duurder in de markt te zetten. Tja.

Rallykanon

Om maar te zeggen dat de ziel van de originele DS ver zoek is in het huidige DS-merk. En de beste getuige daarvan is deze DS 3 Performance, een 208 pk sterke hothach met circuitkwaliteiten. Dat de godin zich even verslikte in de rijstpap boven in de wolken, daar zijn we zeker van. Comfortabel zitmeubilair wordt ingeruild voor kuipzetels die niet misstaan in een GT3-racewagen en tussen de voorpoten wordt een sper geïnstalleerd die zich vastbijt in het asfalt. Dit is geen gezapige zondagsrit, dit is WRC op de binnenbaantjes van het lokaal boerendorp.

Image
ds-3-performance-rijtest-2017

Of beter nog; een karretje dat werd ontwikkeld met het lokale circuit in het achterhoofd. Eén probleem echter; er zijn maar weinig Belgen met een circuit achterin de tuin. Waardoor je overgeleverd wordt aan de openbare weg. En die weg deelt maar weinig genen met het tarmac dat je op Zolder of Mettet tegen kan komen. Waarmee we niet willen zeggen dat deze DS 3 Performance een geflopte hothatch is.

Verre van.

Impressionant

De onderhuidse techniek is namelijk impressionant. Gaan we even kort door de bocht (en met deze DS 3 Performance maar al te graag), dan deelt deze DS 3 genen met de Peugeot 208 GTi en de vorige generatie Mini Cooper S. In die zin dat dit triootje allemaal de 1.6 'Prince'-motor van PSA gebruiken. Een viercilinder met turbo. In DS-land goed voor maar liefst 208 pk en 300 Nm. Niet alleen dat, de kracht wordt via een manuele zesbak gesluisd door een sperdifferentieel naar de voorwielen. Een extra mechanische component die veel hete gebakjes moeten missen.

Image
ds-3-performance-rijtest-2017

Het zorgt er alvast voor dat de set-up een Peugeot 208 GTi doet aanvoelen als de Twingo van je moeder. Zo gaat het niet alleen pokkesnel, het sper zorgt er voor dat je de bocht net iets gretiger uit kan accelereren. Geen pret op wielen, wel steenharde prestaties. Letterlijk steenharde prestaties. Want bij DS denken ze blijkbaar dat sportieve prestaties rechtstreeks verband houden met hoe hard de ophanging is. En de DS-marketingafdeling mag dan wel zeggen dat hij zachter is dan spirituele voorvader Citroën DS3 Racing, het geheel is gewoonweg nog steeds te hard. Met een wispelturig botsbaleffect van de torsieas achteraan.

Hoeveel?

Een premium hot hatch, dus het prijskaartje zal wel navenant zijn? Initieel val je even van je woonkamerstoel als je leest dat de DS 3 pas vanaf 16.502 euro begint. Ter vergelijking; de technisch stukken nieuwere Citroën C3 start al vanaf 12.955 euro. Slik. De opcentiemen voor de Performance-uitvoering laten je daarna door de vloer vallen, want DS vraagt 26.228 euro voor een DS 3 met opgepompte motor, LSD, led-koplampen, opgewaardeerde remmen, pseudo-race-ophanging en sportmeubilair.

Image
ds-3-performance-rijtest-2017

Vink je dan nog het navigatiepakket met achteruitkijkcamera, rode lakkleur en - waarom niet - koolstofvezel pakket aan, dan kom je op het grote totaal van 28.828 euro. Zo'n 5K meer dan je moet neerleggen voor de technisch identieke (tot op de sper!) 208 GTi by Peugeot Sport. Hel, voor dat geld heb je zelfs een Mini Cooper S met wat opties. DS mag zich dan wel de Franse voorhoede noemen, wij zien er vooral kanonnenvoer in.

Conclusie

Een sportief karretje dat zich zo serieus neemt dat het zijn afkomst helemaal verloochent. Een racemonstertje met goedkeuring voor de openbare weg die zijn prijs niet echt kan verantwoorden. Doe alvast iets aan die ophanging Citroën, we zouden de hoge prijs nog vergeven. Tot dan, wachten we op de échte reïncarnatie van DS. Die DS 7 Crossback ziet er alvast een goed begin uit...

Image
ds-3-performance-rijtest-2017

Specificaties

Vermogen208 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 150 kg
Topsnelheid230 km/u
Prijs testwagen€ 28 828
0 tot 100 km/u6.50 sec
Gemiddeld testverbruik9.00L/100km
CO2-uitstoot125 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen