Rijtest

Rij-Impressie: Hyundai i30 Fastback (2018)

Na de reguliere i30 vijfdeurs voegt Hyundai nu een tweede hatchback toe aan het i30-gamma. Al krijgt de i30 Fastback wel een sportievere look en afstelling. Een toegevoegde waarde?

De i30 Fastback een vierdeurscoupé noemen genre Mercedes CLA is misschien wat bij de haren getrokken, maar het nieuwe model wil duidelijk een graantje meepikken van deze trend. Hyundai blijft uiteraard Hyundai en kiest niet voor style over substance. De Fastback behoudt dan ook zijn praktische kofferklep en boet niet in aan gebruiksgemak tegenover de reguliere vijfdeurs.

Trendsetters?

Met de Fastback hebben de Zuid-Koreanen een kleine primeur. Rechtstreekse concurrenten binnen het C-segment zijn er immers niet. Zoek je toch iets gelijkaardigs dan kom je al snel uit bij die eerder genoemde Mercedes CLA. Maar deze speelt een (prijs)klasse hoger en heeft een minder praktische toegang tot zijn koffer. Toch verwacht Hyundai dat de afgeleide zo'n 30% van de i30-verkoop voor zijn rekening neemt. Wie weet zetten ze dus een nieuwe trend.

Image
2018_hyundai_i30_fastback

Toen Hyundai ons destijds de eerste plaatjes van het model toonde waren we niet echt zeker over de looks, maar wanneer we naast onze tester staan moeten we onze mening bijschaven. De Fastback ziet er lang niet slecht uit. En hoewel het geen echte vierdeurscoupé is, mag hij er absoluut wezen. Dankzij zijn lagere (-2,5 cm) en doorlopende daklijn, korte kont en subtiele spoiler heeft het model een sportieve stance. Al helpen de forse wielen uiteraard ook. Mede daarom krijgt het gamma specifieke 17- en 18-duims velgen. Standaard komt iedere Fastback met 16-duimers.

Sportieve koffer

Hoewel het model 115 mm langer is dan de vijfdeurs, is de wielbasis identiek. Vanwege de lagere daklijn zullen de allergrootste, achterste passagiers iets minder comfortabel zitten tegenover de vijfdeurs. Maar zelf had ik met mijn 1m86 geen probleem. Iets meer beenruimte had eventueel wel wenselijke geweest. Qua kofferruimte wint de Fastback wel 50 liter tegenover de hatch. Goed voor een totaalvolume van 450 liter. So far, so good. Tijd om te rijden...

Image
2018_hyundai_i30_fastback

Om zijn sportieve allures kracht bij te zetten heeft de i30 Fastback een specifieke set-up gekregen. Hyundai zette het koetswerk 5 mm lager en verhoogde de stijfheid van de ophanging met 15 procent. 'Zonder daarbij het oog op comfort te verliezen', aldus Hyundai. En na een korte maar krachtige testrit nabij de Heizel kunnen we ze daarin gelijk geven. De Fastback rijdt inderdaad sportiever dan de hatch maar is nog steeds voldoende comfortabel, zelfs op vrij forse 18-duimers. Ons enige punt van kritiek is de stuurbekrachtiging die nogal atypisch zwaar is. Op zich stuurt hij wel precies maar van stuurgevoel is er geen sprake waardoor een lichter stuur wat ons betreft wenselijker zou geweest zijn.

Benzine of benzine?

Voorin de Hyundai i30 Fastback vind je momenteel enkel benzinemotoren in de vorm van een 120 pk sterke 1.0 T-GDi en een 140 pk sterke 1.4 T-GDi. Lease- en/of andere veelrijders komen pas binnen enkele maanden aan hun trekken met een gloednieuwe 1.6-liter CRDi diesel met 110 pk, dan wel 136 pk. Standaard is het model uitgerust met een handgeschakelde zesbak, terwijl de 1.4 T-GDi nog optioneel kan worden uitgerust met een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling (DCT).

Image
2018_hyundai_i30_fastback

Zelf kozen we voor de 1.4 T-GDi in combinatie met de handbak. Een prima combinatie. Want zowel de viercilinder turbobenzine als de handbak presteren prima. De motor vanwege zijn stille werking en hoge souplesse met zowel trekkracht onderin als power in de toeren. De handbak vanwege zijn lichte koppeling en dito slag. Met zijn 140 pk en 242 Nm koppel sprint de Fastback in 9,3 seconden naar 100 km/u en naar een topsnelheid van 208 km/u. Hyundai quote een opgegeven gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km of 129 g CO2/km. Al reken je daar - hypermilers uitgesloten - in de praktijk best één à twee liter bij.

Hoger op de ladder

Aangezien Hyundai de Fastback wat hoger wil positioneren in het i30-gamma krijg je meteen al een uitgebreide standaard- en veiligheidsuitrusting. Denk aan Forward Collision Avoidance (FCA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA) en Lane Keeping Assist System (LKA). Ook een cruisecontrol met radarfunctie is beschikbaar. Andere standaardsnufjes zijn een 5-duims aanraakscherm met Bluetooth-connectiviteit, terwijl vanaf het tweede uitrustingsniveau een Smart Device Integration is inbegrepen voor een naadloze smartphone-integratie. Vanaf dat niveau krijg je ook een navigatiesysteem, inclusief een gratis abonnement van 7 jaar op de TomTom LIVE Services.

Image
2018_hyundai_i30_fastback

Een hogere positie in het gamma betekent natuurlijk ook een hoger instapprijskaartje. Met 22.499 euro voor de handgeschakelde 1.0 T-GDi is de i30 Fastback zo'n 900 euro duurder dan een identiek uitgeruste i30 hatch. De 1.4 komt automatisch met een uitrustingsniveau hoger en is er vanaf 25.799 euro. De versie met DCT automaat kost minstens 27.499 euro. Vergelijken met een model van andere merken is zoals reeds gezegd moeilijk daar de Fastback geen echte concurrenten heeft. Of zijn looks en extra gebruiksgemak je de meerprijs waard zijn zal je dus zelf moeten beslissen.

Conclusie

Met de Fastback heeft Hyundai het i30-gamma op een aparte manier uitgebreid. Het is immers geen echte vierdeurscoupé, noch een klassieke sedan, maar tracht het beste van beiden te combineren. En daar zijn ze min of meer in geslaagd. Het siert hen bovendien dat ze de moeite hebben gedaan om het model ook een eigen afstelling te geven. Benieuwd of de gemiddelde Autofan er hetzelfde over denkt.

Specificaties

Vermogen140 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 330 kg
Topsnelheid208 km/u
Prijs testwagen€ 25 799
Prijs basismodel€ 22 499
0 tot 100 km/u9.20 sec
Min. kofferinhoud450 L
CO2-uitstoot129 g/km
BIV€ 314
Rijtaks205

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen