Rijtest

Rijtest: Citroën C4 Grand Picasso 2.0 HDi (2010)

De C4 Grand Picasso is de wagen voor de buitenbeentjes met een grote familie. De benaming Picasso staat bij Citroën voor de volumewagens van de C4-modellen. De wagens combineren Frans rijcomfort met de ruimte van een kleine bestelwagen. De C4 Picasso werd in 2006 geïntroduceerd en is toe aan een update.

De update beperkt zich vooral tot het hertekenen van bumpers en lichtblokken en het aanbieden van LED-dagrijverlichting. Binnenin krijgt de wagen kwalitatievere afwerking. De nieuwe lichtblokken doen erg fris aan en zorgen er voor dat de wagen weer een aantal jaren meekan. De C4 Grand Picasso is tot aan de B-stijl identiek aan zijn broer C4 Picasso. Vanaf de B-stijl krijgt de Grand Picasso een eigen identiteit mee. Zo is de daklijn langgerekter en wikkelen de achterlichtblokken zich rond de achterkant van de wagen vouwen.

De C4 Picasso mag dan wel iets eleganter ogen dan de Grand Picasso, die laatste maakt dat ruimschoots goed met zijn bergruimte. Niet alleen is de kofferruimte enorm, ook het aantal bergvakken lijkt niet te tellen. Telkens vinden we nieuwe opbergplaatsen; er werd zelfs van het lange dashboard gebruik gemaakt om twee extra bergvakken te voorzien. Daarom is het jammer dat onze versie, die van een automatische versnellingsbak voorzien was, geen bergvak krijgt tussen de twee voorste zetels. Nu gaapt daar een opening zodat het eens te meer lijkt alsof je in een bestelwagen zit.

Dat gevoel wordt nog wat versterkt door de grote afmetingen, de lange wielbasis en de comfortabele afstelling van de ophanging. De vering is zweverig, zoals je van een Citroën kan verwachten. Dat zweverige word je wel gewoon en het zet je aan om het iets langzamer aan te doen, een idee dat we wel meer krijgen als we met een Citroën onderweg zijn.

Citroën deed dan wel iets aan de materiaalkeuze, aan de opbouw van het dashboard wijzigde niets. Zo krijgt de C4 Grand Picasso nog steeds een stuur met vaste naaf. Collega Pieter was lovend over de bediening ervan, ikzelf heb af en toe ongewild de radio van zender veranderd terwijl ik aan het stuur draaide. Anderzijds kon ik de radio niet stiller zetten tijdens een ander manoeuvre, omdat ik simpelweg niet dadelijk de juiste knop vond. Het navigatiesysteem is eveneens niet geupdate. Ook moet je bij dit systeem erg veel gebruik maken van de draaiknop. Zo moet je bij het ingeven van een letter draaien tot je de juiste letter in het alfabet vasthebt, maar ook bij het ingeven van getallen ben je gedoemd om te blijven draaien tot je aan het gewenste huisnummer bent, zo lijkt huisnummer "258" wel erg lang draaien. De begeleiding loopt overigens wel goed... als het werkt. Op een frisse lenteochtend besloot het systeem plots niet meer aan te slaan. Na tien minuten op allerlei knopjes geduwd te hebben gaf ik het op. Tien minuten later sprong de radio vanzelf aan en gingen we samen verder alsof er niets gebeurd was.

Zeven plaatsen telt deze C4 Grand Picasso, al zijn de achterste twee zetels niet geschikt voor volwassenen. Kinderen kunnen er perfect plaatsnemen en de instap naar die derde rij kan worden vergemakkelijkt door de buitenste zetel op de middelste zitrij naar voor te schuiven. De drie stoelen op de tweede rij zijn apart verschuifbaar zodat kan worden gekozen wie meer beenruimte krijgt. Wie vooraan zit, kan optioneel genieten van het Visiospace-gevoel. Daarbij reikt de voorruit tot boven het hoofd van het chauffeur.

De automaat in de C4 Grand Picasso was een verademing tegenover de gerobotiseerde versnellingsbak die we eerder in de 1.6 e-HDi testten. Deze laatste motorisatie is enkel beschikbaar in de kleinere C4 Picasso en de C4 berline. Het schakelen verloopt zacht en de bak reageert vrij alert. De schakellepels achter het stuur zijn overbodig wanneer je de wagen als comfortabele reisgezel beschouwt. Wil je wat sportiever doorgaan, dan zetten de vormen van de wagen je al snel op andere gedachten.

Onder de kap van de C4 Grand Picasso vinden we de 2.0 HDi met 163 pk. Die motorisatie voelt zelfs in combinatie met de automaat erg vlot aan. Dat doet ons vermoeden dat de 110 pk sterke 1.6 HDi zeker niet ondergemotoriseerd zal aanvoelen. Pas bij hogere toerentallen laat de 2.0 zich wat horen, al blijft het beperkt. Het verbruik ligt rond de 8,0 liter per 100 km. Van bij het begin van onze test nestelde dat getal zich in de boordcomputer en het kostte veel moeite om dat te veranderen, zowel naar boven als naar beneden. De remmen zijn dan weer erg direct, zodat je de eerste paar keren best zorgt dat er niemand dicht achter je remt, alvorens je het rempedaal induwt.

De Grand Picasso is een te overwegen keuze als je op zoek bent naar een middelgrote MPV. Toch geeft hij je meer het gevoel van een bestelwagen dan pakweg een Renault Grand Scénic of een Volkswagen Touran. Daarbij klasseren we de C4 Grand Picasso eerder als comfortabele reiswagen, waarbij we de Grand Scénic een iets dynamischer rijgedrag toedichten. De Citroën blinkt uit in ruimte en ruimtegevoel.

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Frank Van Durme - Photo Videe
Met dank aan Citroën voor de testwagen

Specificaties

Vermogen163 pk
Overbrenging6-traps automaat
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 670 kg
Topsnelheid195 km/u
Prijs testwagen€ 40 860
Prijs basismodel€ 22 160
0 tot 100 km/u10.20 sec
Gemiddeld testverbruik8.00L/100km
Min. kofferinhoud576 L
Max. kofferinhoud1 951 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen