Rijtest

Rij-impressie: Peugeot 508 RXH

De tijd dat je met de woorden 'Franse kwaliteit' een scheldwoord in de mond nam zijn voorbij. Net zoals Citroën een paar trapjes omhoog gaat met haar DS-lijn, probeert ook Peugeot de hogere kaarten te trekken. Je had de onverwachte komst van de RCZ en nadien, met enkele MPV's ertussen, de schitterend ogende 508. Onlangs stelde Peugeot deze 508 RXH voor. Daarmee positioneren ze de 508 niet alleen in het allroad-segment, maar ook in het vierwiel- en hybridesegment. Want deze RXH is een vierwielaangedreven full hybride diesel. Da's een mond vol.

Toen we de 508 met zijn 1.6 HDi testten waren we teleurgesteld in die gerobotiseerde zestraps versnellingbak. Elke schakelbeurt liet ziet onprettig opmerken door een stevige schok doorheen de hele wagen. Dat probleem met de versnellingsbak werd in deze RXH variant weggewerkt omwille van de technologie die er onder schuilt. De Franse allroader krijgt namelijk niet alleen een 2.0 liter onder de kap, hij krijgt ook een elektroblok mee dat zorgt voor de aandrijving van de achterwielen. Daarmee is deze Peugeot de enige in zijn segment die enkel op elektriciteit kan rijden. Het elektroblok zorgt er tevens voor dat het verlies aan koppel tijdens het schakelen wordt weggewerkt door een elektrische boost te geven, en die sterke schok waarover we het hadden wordt overbrugd. En het verschil is opvallend merkbaar, maar nog niet weggewerkt. Je voelt tijdens het optrekken dat het niet lineair omhoog gaat. Eens je op hoge(re) snelheid bent, dan gaan dat schakelen opvallend vlotter tot gevoelloos.

Voorin schuilt een 2.0 liter HDi FAP met 120 kW/163 pk en 300 Nm (vanaf 1.750 rpm) die enkel en alleen de voorwielen aandrijft. Achterin zorgt het elektrische blok voor de aandrijving van de achterwielen. Het permanente vermogen van dat elektrisch blok is 27 pk maar kan oplopen tot 37 pk. Ook het koppel is variabel. Standaard beschikt die over 100 Nm maar met een boost tot 200 Nm. Over de samenwerking van beide motoren in deze RXH kan je discussiëren. Want een diesel heeft van nature uit voldoende koppel op lage toeren, en net daar laat Peugeot de elektromotor bijspringen door de sprint tot 70 km/u elektrisch te (kunnen) laten rijden. Het zou dus veel logischer zijn mocht het elektrisch blok pas bijspringen met koppel op hoge toeren, net daar waar een diesel ze tekort heeft. Maar dat is  technologie voor de nieuwe generatie lijkt ons. De reden voor deze hybride-structuur is uiteraard om de gemiddelde CO2 uitstoot naar omlaag te brengen. De Peugeot 508 RXH verbruikt op papier 4,1 liter en 107 g/km CO2. Als koper daarvan betaal je 131 euro BIV, in het vorige systeem was dat 1.239 euro geweest, waardoor de maatregelen van Di Rupo toch nog niet zo slecht blijken te zijn. De werkgever kan de RXH tot 80 procent aftrekken.

Je kan de 508 RXH rijden in vier modi: Auto, ZEV, 4WD en Sport. In de Auto-stand beslist de auto zelf welke vermogensbronnen hij wanneer aanspreekt en hoe hij ze gebruikt. Volgens Peugeot is dit veruit de zuinigste stand, zowel qua verbruik als CO2 uitstoot. In deze stand zal hij tot 70 km/u elektrisch rijden, nadien neemt de verbrandingsmotor altijd over. Je moet dat elektrisch rijden dus eerder zien als een zuinige manier om het stadsplein over te steken en niet om 10 hectare wei te doorkruisen. Dat zou ook niet gaan, want de autonomie van dat elektrisch blok bedraagt 3 à 4 kilometer. Klinkt belachelijk, is het misschien ook. Maar tijdens het rijden wordt alle kinetische energie (door bijvoorbeeld af te remmen) opgeslagen. Daardoor kan je al rijdend je autonomie constant verlengen. En dan wordt het wél bruikbaar. De ZEV-stand is een louter elektrische stand, enkel zinvol op lage snelheden want vanaf 70 km/u weigert hij de stand te gebruiken. De 4WD-stand is logischerwijze de stand waar de RXH altijd alle wielen zal aandrijven. De Sport-modus trekt alles wat strakker, laat de motor wat hoger in toeren gaan en rijdt ook opvallend beter. In deze modus zou hij de sprint naar 100 km/u in 8,8 seconden afwerken. De herneming tussen 80 en 120 km/u duurt 6,6 seconden. Dat heeft uiteraard alles te maken die 450 Nm koppel.

Binnenin is er geen toerenteller te vinden, daar doet de Peugeot niet meer aan mee. In de plaats daarvan krijg je een wijzerplaat die aangeeft hoeveel procent van het vemogen wordt aangesproken. Je hebt drie zones: Charge, Eco en Power. Charge wil zeggen dat je de batterijen aan het opladen bent en dus (allicht) aan het afremmen of uitbollen bent. Eco-rijden vraagt een fluwelen voet maar zorgt wel voor het optimale werkingsbereik. De zone Power, 2/3 van de wijzeplaat, tikt je spreekwoordelijk op de vingers door aan te geven hoeveel procent van het vermogen je er door aan het jagen bent.

Designsgewijs kan je de Fransen enkel complimenten geven. Een goeie fles wijn, stuk Frans brood en kaas voor de designers dus als cadeau. De 508 RXH staat een stuk hoger op zijn poten waardoor die een stoerdere blik aanmeet. De wagen zelf is 50 mm hoger geworden en de spoorbreedte groeide met 40 mm. Rondomrond vallen plastic zijschorten ons op en een grotere grille vooraan, zoals het op een allroad-model allicht hoort. De 18 inchers geven de 508 in profiel dat tikkeltje extra. Vooraan is hij uit de duizend te herkennen met zijn drie strepen LED-verlichting. Een variant daarop zien we ook in de kleinere Peugeots waar een enkele verticale LED-streep voor de dagverlichting zorgt.

Ook binnenin is alle comfort aanwezig. In zijn basisuitvoering krijg je hier head-up display, navigatie, automatisch dimmende grootlichten, handvrije toegang, elektrische handrem, connectNAV, een HiFi systeem, half stof/half lederen zetels, xenonlampen, enzovoort. En doordat er geen mechanische verbinding is tussen de voor- en achteras bleef ook de ruimte binnenin ongewijzigd. De kofferruimte is daarmee nog steeds 423/1.439 liter groot. Deze Peugeot is op vlak van uitrusting hoe dan ook een erg compleet pakket. Opbergvakjes mis je wel vooraan als bestuurder. Peugeot zegt 22 liter te hebben voorzien, maar een handig vakje voor je sleutel of GSM had wel gemogen. Opvallend binnenin is dat Peugeot zijn start-knop links van het stuur plaatste, op z'n Porsche's dus. Leuk, al moesten we enkele seconden zoeken naar dat verdomde knopje.

De prijs voor dit alles bedraagt 42.280 euro inclusief BTW. Peugeot hoopt er op Belgische en Luxemburgse bodem jaarlijks 550 te verkopen. Momenteel is de hybridevariant van de 508 enkel beschikbaar op deze RXH-breakversie, in juni komt daar verandering in wanneer ook de 508 berline de hybridestructuur meekrijgt.

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Peugeot
Met dank aan Peugeot voor de Ardense trip

Specificaties

Vermogen200 pk
OverbrengingGerobotiseerde zesbak
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 770 kg
Topsnelheid213 km/u
Prijs basismodel€ 42 280
0 tot 100 km/u8.80 sec
Min. kofferinhoud423 L
Max. kofferinhoud1 439 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen