Rijtest

Rijtest: Abarth 500 EsseEsse vs Mini Coopers S vs Mitsubishi Colt Ralliart

Een straatjoch met opvallende kleren en veel lawaai, een subtiele, stijlvolle sportman in kostuum en een nerd die zichzelf probeert te manifesteren, dat hebben we in petto voor deze triotest. Als ik nu zeg Abarth 500 EsseEsse *(Belgische primeur)*,  MINI Cooper S en Mitsubishi Colt Ralliart begrijp je de voorgaande zin misschien iets beter.

Exterieur
Abarth is in. De marketingboys van Fiat hebben duidelijk hun huiswerk goed gemaakt, de Abarth-shop in Buga was dan ook in een mum van tijd leeggeplunderd. Over het uiterlijk van wagens praten is natuurlijk zeer subjectief, maar opvallen doe je het best in de 500. De Abarth kan uitpakken met z’n Italiaanse, sportieve maar toch retro-looks die een enorm contrast vormen met de subtiele, chique en misschien zelfs saaie styling van de Cooper S. Saai is het eerste wat bij het uiterlijk van de Mitsubishi op komt. Hij mag dan wel zwarte velgen hebben, ten opzichte van een gewone Colt zie je amper verschil. Ook op vlak van imago kan de roepnaam Ralliart niet mee met Abarth en MINI.

Interieur
Af en toe moet je toch een pauze nemen tijdens het rijden. Dan zien we het liefst het dash in de 500. Het interieur is goed afgewerkt en ziet er leuk uit. De afwerking van de MINI is van hetzelfde niveau en vanbinnen misschien nog mooier, maar de materialen zijn naar onze mening niet altijd van de kwaliteit die je verwacht van zo’n prijzige auto. 'The Party Piece' van de MINI is uiteraard zijn zitpositie, laag bij de grond en de pook perfect binnen handbereik. Over de Colt kunnen we kort zijn, Japans en zwart. Als je instapt heb je het gevoel in een kleine volumewagen te zitten. Er is dan ook een zee van ruimte in de wagen, zelfs achteraan. Het viel ons wel op dat de afwerkingskwaliteit veel beter was dan van zijn grote broer, de Lancer.

Motor
Bij alle drie vinden we kleine turbomotoren. Een 1.4T voor de Abarth, een 1.5T voor de Mitsubishi en een 1.6T voor de MINI. Ze leveren respectievelijk 160pk, 150pk en 175(163)pk. Deze motoren passen perfect bij deze kleine Hot Hatches. Ze weten ons alle drie te overtuigen, maar als we er één uitkiezen, doe ons dan maar de BMW/PSA-motor van de MINI. De turbomotor is lineair en maakt een mooie sound. Een sound die alleen door de Abarth wordt overstegen, het hoge uitlaatgeluid van de Abarth is een streling voor het oor. Abarth is dan ook van oorsprong een uitlaatspecialist.

Rijgedrag
Volgens ons het belangrijkste onderdeel van deze test. Een winnaar kiezen is moeilijk, ze hebben alle drie hun sterke en zwakke punten. De Abarth is beenhard, maar blijft daardoor ook bij behoorlijke snelheden vlak in de bochten gaan. Zijn grote nadeel is zijn vage sturing, daar hebben de MINI en de Colt het beter voor elkaar. Vooral de Colt stuurt zeer precies, zelfs met de kleine bandenmaat (ten aanzien van de concurrenten) voel je perfect de wagen aan. Het nadeel van de Colt dan weer is zijn interieur, de monovolumestijl is echt niet bevorderlijk voor de rijervaring. En dan blijft er nog de MINI over. Een ideale zithouding, een bijna zo precies stuur als de Colt en een in deze vergelijking comfortabel onderstel maakt hem qua rijgedrag de beste allrounder. Maar… je voelt het al aankomen, dat heeft zijn prijs.

Prijs
De Colt is hier de goedkoopste, je moet het dan wel zonder lederen zetels stellen. De Abarth SS kost ongeveer € 4.000 meer, maar hier heb je wel leer en grotere velgen. Deze MINI Cooper S is met zijn € 32.000 nog eens € 8.000 duurder dan de Abarth 500 EsseEsse, de dure navigatie en het mooie schuifdak compenseren dit maar half.

Conclusie
De MINI mag dan misschien de beste all-rounder zijn, je betaalt er letterlijk een serieuze prijs voor. Opvallen doe je ook niet meer in een MINI. Dan ben je veel beter af met de Abarth, want saai wordt hij nooit. In deze EsseEsse moet hij op rijgedrag zelfs niet veel onder doen voor de MINI. Als we dat afwegen wordt de MINI wel heel duur. De Colt is in deze vergelijking een beetje de vreemde eend in de bijt. Van zijn looks moet hij het zeker niet hebben. Hij vangt dit subliem op door veruit de meeste praktische te zijn van de test. Tel daarbij zijn gunstige prijs en stuurgevoel en compitetief pakket. Al vrees ik dat de gemiddelde Hot Hatch koper er niet aan denkt langs de Mitubishi-dealer te gaan. De Abarth 500 EsseEsse en de MINI Cooper S, daar zal het om spannen.

Tekst: Joeri Mertens en Wim Verboomen
Foto's: Thomas Anthoni

Dank aan Buga Berchem, Mini Romein en Mitsubishi Motors Belgium

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen