Rijtest

Rijtest: Toyota Yaris HSD

Hybride, hybride, iedereen aan de hybride. Een spreuk die ze bij Toyota aan de ingang moeten hebben hangen, want ik ken geen enkel merk die zoveel benzine-elektrische combinaties in het gamma heeft.

Tot voor kort was je ofwel een chique zakenman of een bewust groene chauffeur maar sindskort heeft Toyota naast de Lexus-hybrides en het Prius-gamma ook modellen op basis van de gewone seriemodellen. De Yaris HSD is de tweede wagen, na de Auris HSD en die lag ons toch een beetje zwaar op de maag.

Want in de Auris HSD kreeg je het idee dat je met een kettingzaag rondreed, in plaats van met een hybride met CVT-versnellingsbak. De Yaris HSD krijgt evenzeer een CVT-versnellingsbak, al blijkt die wat beter bij deze motorisatie te passen. De Yaris HSD krijgt namelijk een kleinere benzinemotor dan de Auris HSD en de Prius. Die laatsten maken gebruik van een 1.8 benzinemotor, terwijl de Yaris een compacte 1.5 meekrijgt.

Image
Toyota Yaris Hybrid (rijtest)

Dat betekent wat minder vermogen, al hoef je als bestuurder niet te klagen. De Yaris toont voldoende pit om mee op weg te gaan en eigenlijk is hij vooral bedoeld voor de ritten doorheen de stad. Daar kan je dan ook gebruik maken van de elektromotor die hij meezeult. Zo kan je met een opgeladen accu zowat 3 kilometer volledig elektrisch rijden en zorgt de accu ook voor extra trekkracht wanneer de motor draait, zodat die nog even op een constant toerental gehouden wordt. De Yaris kan overigens gebruik maken van een ECO-modus, waarbij de elektromotor wat vaker wordt aangesproken, of een EV-mode waarmee de software zo lang mogelijk kiest voor de elektromotor. In ECO-modus kan je (voorzichtig) optrekken met de elektromotor tot zowat 30 km/u, vanaf dan slaat de benzinemotor aan. De EV-modus laat je rijden tot 40 km/u vooraleer de benzinemotor op de proppen komt. De knopjes om dit in te schakelen bevinden zich naast de handrem, onzichtbaar voor de bestuurder wanneer die zijn aandacht bij de weg wil houden. Een Power-knop ontbreekt, slecht nieuws dus voor mensen die graag gebruik maken van het koppel dat zo'n elektromotor in zich draagt.

Image
Toyota Yaris Hybrid (rijtest)

Eens je je kruissnelheid bereikt hebt, kan je ook elektrisch blijven rijden, tot de accu leeg is. Dat kan tot snelheden tussen de 50 en 60 km/u. Wat het rijden op elektromotor betreft, tijdens onze ecorit zagen we dat we zowat 10 procent van de tijd elektrisch reden, iets wat ons verbruik met 10 procent naar beneden bracht. Reden we zonder een ei onder het gaspedaal, dan haalden we een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km, tijdens de eco-rit daalde dat tot 4l/100 km. Niet slecht voor een motor die als voornaamste brandstof nog steeds benzine lust. Wat de elektromotor betreft, die laadt zichzelf weer op tijdens het rijden, geen gehannes met kabels en stopcontacten in je garage dus. Wie het opladen wat wil versnellen, zet tijdens het rijden de versnellingspook in B, waarbij de wagen vaker op de motor zal afremmen bij het loslaten van het gaspedaal en zo wat sneller energie zal recupereren.

Image
Toyota Yaris Hybrid (rijtest)

De Yaris werd van bij het begin ontwikkeld om ook als HSD-versie door het leven te gaan. Dat is slim, want zo voorziet Toyota een aparte plek voor de accu's onder de achterzetels en spaart men dus plaats uit in de koffer. Een nadeel is dat enkel de rugleuning van de achterzetel neergeklapt kan worden en geen vlakke laadruimte kan bekomen worden. Laat dat de pret niet drukken, Toyota pochte met de grootste binnenruimte in zijn klasse en dat geloven wij nog steeds. Het gebruikte materiaal is daarenboven van goede kwaliteit, hoewel we toch wat last hadden van kraakgeluidjes in de voorste deur en het dashboard, of klonk dat harder door omdat we geen motor hoorden? Vast staat dat Toyota afstapt van de centrale tellerpartij en ons een keurige set tellers achter het stuurwiel weergeeft. Daarbij krijg je een meter die je energiegebruik meet en die dus ook steeds heen en weer zwiept. De zetels bieden voldoende steun, al voelen ze bij langere ritten wat dun aan, zodat je toch niet comfortabel zit. Nog een bewijs dat deze Yaris HSD zich vooral leent tot kortere stadsritten. Ook de geluiden uit het exterieur worden iets te weinig weggefilterd naar onze zin. Daarnaast heeft de Yaris HSD door de CVT-bak wat last om de wagen terug naar de gewenste snelheid te brengen bij een inhaalmanoeuvre, waardoor de bak als het ware gaat loeien als een sirene.

Image
Toyota Yaris Hybrid (rijtest)

Het rijgedrag van deze Yaris HSD verschilt weinig van de conventionele diesel- of benzineversies. Behalve het iets hogere gewicht, is hij dan ook niet anders geconcipieerd. De accu's vinden een plekje tussen de achterwielen en hebben dus weinig invloed op het zwaartepunt. Een punt van kritiek is wel de bandenkeuze, de eco-banden lijken wat slecht om te kunnen met de stevige remmen en het koppel, zodat we eenmalig al slippend tot stilstand kwamen, zonder dat dat echt nodig was. Verder heeft het koetswerk ook wat moeite met de windgevoeligheid op de snelweg, al waren de laatste dagen van onze test de eerste dagen van een winderige herfst.

Image
Toyota Yaris Hybrid (rijtest)

Een Toyota Yaris HSD is niet van de goedkoopste. Vanaf 17.990 euro heb je er eentje op je oprit staan. Uiteraard moet je dan ook gaan vergelijken met gelijkaardige wagens en zien we dat een Yaris D-4D amper minder kost en dat een Polo BlueMotion ook wel aardig wat centen kost.

Image
Toyota Yaris Hybrid (rijtest)

Met de Yaris HSD lijkt Toyota aan te tonen dat ook in het segment van de stadswagens hybride rijden een optie is. Het lagere verbruik is één van de voordelen, de wagen is daarenboven ook geluidsarm. Of het een milieuvriendelijker oplossing is dan een benzinewagen laten we in het midden, de accu's moeten ook ergens geproduceerd worden. Stonden we in het begin wat twijfelachtig tegenover een hybride stadswagen, dan zijn we er nu voor gewonnen. Je krijgt het voordeel van een elektrische wagen maar hoeft toch geen schrik te hebben dat je plots stilvalt, in dat geval heb je nog een benzinetank met een radius van 500 km ter beschikking.

Specificaties

Vermogen100 pk
OverbrengingCVT automatische versnellingsbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 085 kg
Topsnelheid165 km/u
Prijs basismodel€ 17 990
0 tot 100 km/u11.80 sec
Gemiddeld testverbruik4.80L/100km
Min. kofferinhoud286 L
CO2-uitstoot79 g/km
BIV€ 41
Rijtaks222

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen