Pakweg 5 jaar geleden kon je bij dergelijke wagens een lichte benzine motor kiezen en slechts een enkele constructeur haalde het in zijn hoofd om ook een dieselversie aan te bieden. Maar in de geest van het recent populaire ‘downsizing’ zijn de moderne dieselmotoren al in 1.4 of zelfs kleinere versies verkrijgbaar. Dat ze nu ook in die kleine wagens passen verklaart gedeeltelijk waarom ze aan deze opmars bezig zijn. Al vraag je jezelf toch af welke afstanden je moet doen om echt het rendement te halen uit die dieselmotoren.
Ook al zit het prijsverschil aan de pomp er gedeeltelijk mee achter, toch klinkt het niet écht zo gek. Zowel de Volkswagen Polo als de Toyota Yaris zijn in de verste verte niet te vergelijken met hun voorgangers uit het vorige decennium. Toen leken comfort, luxe en veiligheidsvoorzieningen ondergeschikt aan het kleine formaat en daardoor had je als eigenaar nooit het idee dat ze voorzien waren voor grotere afstanden.
De huidige generatie stadswagens is uitgegroeid tot volwaardige gezinswagens die enkel qua ruimte moeten onderdoen voor sommige wagens in het C-segment. Laat ons beginnen bij de Toyota Yaris. Deze Yaris draait alweer 5 jaar mee. Hij heeft natuurlijk recent een facelift ondergaan, maar zonder vergrootglas ziet bijna niemand het verschil. De Yaris blijft een aangename verschijning, het voordeel van het brave design is dat hij de tand des tijds goed doorstaat. De Volkswagen is op zijn beurt een soort mini-Golf die zeker binnenin akelig gelijkaardig aanvoelt. De ronde vormen zoals we die nog kennen bij de Passat hebben plaats geruimd voor een strak design dat zeker niet overloopt van de franjes. In een basisuitvoering zou je hem zelfs saai kunnen noemen. De zwarte randen rond de koplampen en de opvallende styling in de achterlichten zijn zowat het enige dat je aandacht trekt.
Ook binnenin lijkt het allemaal wat inspiratieloos met het donkere doch degelijke interieur. Waar de Yaris kan pronken met een aparte vormgeving en frivole lijnen lijkt het in de Polo vooral te draaien rond zakelijkheid. Ook hier kunnen enkel de chroom accenten een lichtpuntje brengen. Maar dat het uiterlijk geen maatstaf mag zijn bewijst de goede bouwkwaliteit in de Volkswagen. Geen enkel paneel lijkt slecht aan te sluiten en alle materialen voelen degelijk aan zonder hard te zijn. Ook het stuur ligt goed in de hand al lijkt het in eerste instantie wat dun. Zoals het deze kleine stadsridder betaamt is de zichtbaarheid rondom onberispelijk en laat de Polo zich steeds makkelijk inschatten. Binnenin kan de Yaris zijn leeftijd dan weer niet wegsteken. We zien veel harde plastic terug, vooral de middensteun leuning bestaat uit een zeer hard materiaal. Daardoor heb je nergens om je arm te steunen. Ook van de klokken in het midden zijn we geen fan. Waar het interieur wel in uitblinkt is in opbergruimtes, overal zittten drankenhouders en vakken verstopt. Ook de instap is zowel vooraan als achteraan makkelijker in de Yaris dan in de Polo.
De twee verschillende imago’s van de interieurs lijken ook weerspiegeld in de wegligging. Geen van beiden weet te bekoren met een messcherp stuurgevoel, ook al zijn de gripniveau’s best aanvaardbaar. Waar de Yaris net wat gewilliger en vlotter instuurt is het bij de Polo allemaal wat braver en gevoelloos. Hij doet best wat je wil al mis je er alle beleving en feedback van het chassis mee.
Met de TDI en D4-D-badges op de motoren zijn de beide wagens moreel verplicht het goed te doen op langere afstanden. Voor de Polo gaat dit zeker op gezien de goede vermogensafgifte van de 1.6 TDI die meer dan voldoende punch in huis heeft voor het gewone verkeer en zelfs een inhaalmanoeuvre op de snelweg. Dat je daarbij af en toe een stapje terug moet is geen struikelblok met de vlotte vijfbak. Door de Bluemotion Technology badge mag je een realistisch verbruik verwachten van 5,2 liter gemiddeld. Dat de Polo wel degelijk voorzien is voor de snelweg bewijst het lage verbruik van 4,6l/100 km op snelwegstukken. Toyota's D4-D levert net als Volkswagen's TDI 90 pk. De Yaris doet het met 205 Nm wel 25 Nm slechter dan de Polo. Desondanks voelt de Yaris vlotter. Hij is ook vlotter, de Yaris sprint in een zeer respectabele 10,7 seconden naar 100 km/u, dat is bijna een seconde sneller dan de Duitser. Het verbruik is vergelijkbaar met de VW, wij haalden 5,1 L/100km. Anders dan de Polo, heeft de Yaris een 6-bak. De bak schakelt soepel en vooral met zeer korte slagen. Iets wat beide merken duidelijk onder de knie hebben is het motorgeluid, in de ideale versnelling hoor je ze amper. Doordat je de motor niet hoort, komt wel ander geluid aan het licht. De Yaris maakt redelijk wat banden- en windlawaai. Dat doet de Polo vele malen beter.
Zowel de Yaris als de Polo (zonder Bluemotion Technology) beginnen net over de 15.000 euro. Met de nieuwe diesel bewijst Toyota mee te kunnen met de beste diesel in zijn klasse. Ook de Yaris is nog lang niet uitgeteld, de Yaris is praktischer en gerieflijker dan de Polo. Die laatste scoort dan weer punten op afwerking en materiaalgebruik. Uitendelijk liggen de twee producten dichter bij elkaar dan eerst aangenomen, persoonlijke voorkeur zal dan ook de beslissende factor worden.
Volkswagen Polo Bluemotion Technology
Motor: 1.6 TDI, Vermogen: 66 KW/90 pk, Koppel: 230 Nm, Overbrenging: 5-bak manueel, Aandrijving: voorwielen, Gewicht: 1.065 kg, Kofferinhoud: 280 / 952 l, Topsnelheid: 180 km/u, Aanloop van 0 tot 100 km/u: 11,5 sec., Gemiddeld testverbruik: 5,2 l, Basisprijs VW Polo Bluemotion Technology: 16.990 euro
Toyota Yaris D4-D
Motor: 1.4 D4-D, Vermogen: 66 KW/90 pk, Koppel: 205 Nm, Overbrenging: 6-bak manueel, Aandrijving: voorwielen, Gewicht: 1.030 kg, Kofferinhoud: 313 / 1.183 l, Topsnelheid: 175 km/u, Aanloop van 0 tot 100 km/u: 10,7 sec., Gemiddeld testverbruik: 5,1 l, Basisprijs Toyota Yaris D4-D: 15.325 euro
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen