Rijtest

Rijtest: Volkswagen Golf VI GTI DSG

Voor velen moet de Volkswagen Golf zowat het saaiste zijn wat er op de markt is, tenminste als we het hebben over de bekende TDI-versies die leasend Vlaanderen veelvuldig de baan op stuurt. Maar hoe saai is die golf nog als je er een GTI badge op plakt?

Na de Golf IV was de vijfde generatie een verademing waarbij het echte GTI-gevoel terug was. Dat recept is voor de nieuwste generatie grotendeels behouden ondanks de uitroep van VW dat een 60% van de gebruikte onderdelen volledig nieuw is. De motor is wel volledig nieuw en biedt nu 10 pk extra, wat het totaal op 210 brengt, het koppel bedraagt 280 Nm. Op papier heel mooie cijfers maar wat nog indrukwekkender is, is de vermogensafgifte. Eender in welke versnelling, de GTI wilt vooruit. Er zijn grotere en sterkere motoren die een minder goede indruk nalaten als deze ‘kleine’ tweeliter, zeker in samenwerking met de DSG-bak die in ons exemplaar zat. Voor het dagelijks verkeer doet die rustig z’n werk waarbij je echt op de naald van de toerenteller moet letten om te merken wanneer er een ander verzet wordt ingelegd. Voor het snellere werk is er de S-stand die de automaat pas in een hoger toerental laat schakelen. Voor diegenen die het écht niet kunnen laten kan je steeds zelf ingrijpen, zowel in D- als S-stand. Het kan de rijervaring gevoelig intenser maken, al heeft het maar weinig invloed op de sportieve prestaties. De dotjes tussengas bij het terugschakelen zijn een mooie surplus bij deze DSG-bak, tenzij je natuurlijk de kunst van het tussengas zelf perfect beheerst. Want voor de puristen is er natuurlijk nog steeds een manuele versnellingsbak beschikbaar, al zal de prijs van de DSG ook wel iets in de pap te brokken hebben bij die keuze.

Misschien is ook de prijs van de adaptieve ophanging een struikelblok voor de meesten, al is het die kleine € 900 die je moet neertellen meer dan waard. Op zich komt de ‘gewone’ GTI ophanging op sportief vlak niets te kort, de verschillen met het DCC in sport stand zullen verwaarloosbaar zijn. Het is in de dagdagelijkse situaties dat het voordeel van het DCC boven komt. Met de gewone ophanging wordt je er steeds hardhandig aan herinnerd dat je met een GTI onderweg bent en dit werkt tijdens lange ritten toch wel heel vermoeiend. Dankzij het DCC moet je dit niet ondergaan en kan je comfortabel cruisen als het moet en lekker precies sturen als je wil. Welke van de twee je ook kiest, de GTI is steeds een rotsvaste bochtenridder met het ESP als ultieme redmiddel dat zoals iedereen al weet bij VW niet volledig kan uitgeschakeld worden.

Noem het een ingrijpende update of een volledig nieuw model, velen zullen het met me eens zijn als ik zeg dat de VI er mooier op geworden is. De wat agressievere koplampen komen met de brede voorbumper mooi tot hun recht, terwijl de geknutselde diffusor achteraan vooral dient om de dubbele uitlaat mooi tot z’n recht te laten komen. Het ietwat subtiele kofferspoilertje maakt de achterkant mooi af. Samen met de verlaagde ophanging en de 17 inchers is VW er in geslaagd de GTI af te scheiden van de honderden Golfjes die je dagelijks de revue ziet passeren. Iets wat met de Golf V toch minder gelukt was. Het hele concept klopt, zelfs het feit dat er een vijfdeursvariant is verstoort de looks niet.

Binnenin vinden we de retro-print van de originele GTI terug op de stoelen, net als het logo in de hoofdsteunen. Op de aparte bekleding, aluminium pedalen en mooi sportstuur na is het interieur ongeveer identiek aan dat van iedere andere VI. Misschien een beetje spijtig dat de GTI aan de buitenkant te koop loopt met z’n sportieve ambities en binnenin een beetje ingetogen overkomt. Over de kwaliteit zoals gewoonlijk bij een VAG product geen enkel slecht woord. Alle knopjes en hendels zien er erg degelijk uit en zijn dat ook daadwerkelijk. Ook met de zit achter het stuur is er niets mis en voor de gemiddelde Vlaming zijn de sportstoelen goed gevormd. Enkel voor de wat bredere personen onder ons is het wat krap.

Het grootste nadeel van de GTI is misschien de concurrentie die wat ongelukkig uit de eigen rangen komt. Bij de vergelijking tussen de Golf GTI en een Scirocco 2.0 TSI zit er maar weinig tussen. Technisch zijn ze nagenoeg identiek terwijl de Scirocco een betere uitstraling heeft. De Golf is misschien de meest praktische maar zoek je dat wel in een wagen van dit postuur.De paar euro's die de beide wagens verschillen, dat maakt de keuze er niet gemakkelijker op. Het komt bij het maken van een beslissing waarschijnlijk simpelweg aan op je persoonlijke smaak en de ruimte die je nodig hebt.

Voor een standaard GTI met DSG ben je tot op een honderd euro na al €30.000 kwijt. Begin je opties zoals parkeersensoren, ingebouwd GPS systeem of xenon verlichting aan te kruisen, dan zit je al snel aan de €35.000.

Tekst & foto's : Joeri Mertens
Met dank aan Volkswagen België en de Ternesse Golf & Country Club

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen