Ram Rampage komt naar Europa: Braziliaanse flair... en een vleugje MINI!

Collega Joram kondigde het vorige week nog aan: Stellantis-dochter RAM gaat een pick-up importeren op de Europese markt. Eentje die meer aangepast is aan onze markt. En daarvoor gingen ze de mosterd halen in… Brazilië?

RAM immers gaat de Rampage ook in Europa verkopen. Dit model werd aanvankelijk ontworpen voor de Braziliaanse markt, maar net als Vini Junior, Açaí bowls en Brazilian Wax maakt ook deze pick-up nu de grote sprong naar Europa.

Nieuwe Toyota Hilux lust diesel, elektriciteit en... waterstof?

Pick-up fans opgelet: de Toyota Hilux steekt volledig in het nieuw. En ook onder de motorkap verandert er heel wat. Zo introduceert Toyota een volledig elektrische variant, maar ook de liefde voor waterstof blijft in Japan vurig.

Na de Land Cruiser zit dat andere werkpaard van Toyota, de Hilux, ook in het nieuw. Die neemt z’n lengte (5m32) en wielbasis (3m09) over van zijn voorganger, maar gaat voorts voor een resolute ommezwaai.

Test: Maxus eTerron9 - Portie gemengd XXL (2025)

Het aantal elektrische pick-ups in België kan je op één hand tellen. Maxus zorgt nu voor de middenvinger met de eTerron9, een 5,5 meter lange en 443 pk sterke elektrische pick-up die in amper 5,8 seconden naar de honderd sprint. Is hij echter meer dan een bazenbak? Autofans zocht het uit.

Wat is dit?

Maxus is het bedrijfswagenbroertje van het bekendere MG onder de veilige vleugels van het Chinese SAIC. Naast bestelbusjes groot en klein, verkoopt het merk ook pick-ups. De sensibele T60 op diesel krijgt daarbij gezelschap van deze eTerron9, een knoert van een pick-up met vortig veel vermogen en een volstrekt elektrische aandrijflijn. Dit is, kortom, je "fix" als je een Tesla Cybertruck, Hummer EV of Ford F-150 Lightning in België wil rijden.

Kia PV5 heeft wereldrecord te pakken

Kia’s eerste elektrische bestelwagen eist meteen een plaatsje op in het Guinness World Record Book! Niet voor het mooiste design of de snelste oplaadtijd, maar wél voor iets waar elke koerier trots op zou zijn: de langste afstand met een elektrische bestelwagen op één batterijlading.

Vorige maand hadden we het nog over de Mercedes EQS, die meer dan 1.200 km aflegde op een volle batterij. “Hold my beer”, zeiden ze bij Kia. “Wij hebben een elektrische bestelwagen. En als wij die de baan opsturen, doen we dat niet zonder een officieel wereldrecord te breken!”

Maakt Volkswagen Caravelle een (ingericht) kampeerbusje overbodig?

Marco Polo, Nugget en - uiteraard - California, het zijn illustere namen in het segment van de (ingerichte) kampeerbusjes. Heb je echter een ingerichte camperbus nodig, of kan je zelf aan de slag met de nieuwe VW caravelle als blauwdruk?

Kan de Volkswagen Caravelle een manusje-van-alles zijn? Een aangename dagdagelijkse gezinswagen voor het nieuwe samengestelde gezin die in het weekend de dorst naar het avontuur weet te lessen, zonder zijn praktisch gemak als bestelwagen te verliezen? Of anders gezegd: is de Caravelle gezinswagen, kampeerbus én containerparkkoning in één pakket? Het is een vraag waar ik al een tijd mee zat. Wie ben ik? Glenn, de cameraman van Autofans. Deze keer dus geen video van Yves in spreidstand, maar wel mijn relaas van een week op roadtrip met de Volkswagen Caravelle!

Het complete (gratis) LCV-overzicht vind je hier: van pick-up tot kipper

Op zoek naar een bedrijfsvoertuig in de vorm van een bestelwagen of pick-up? Zoek niet verder! Want Autofans heeft het ultieme naslagwerk voor je in elkaar gebokst. Met een compleet overzicht van pick-up tot kipper en een focus op diesel, EV en alternatieve aandrijflijnen.

Na onze succesvolle EV-gids met daarin alle elektrische auto's beschikbaar in België, richten we ons in de LCV-gids volop op de markt van bedrijfswagens en pick-ups. Welke bestelwagens zijn er tegenwoordig allemaal op de markt? Wat voor aandrijflijnen hebben die tegenwoordig? En hoe zit het met het aandeel elektrische bedrijfsvoertuigen? De LCV-Gids is het ultieme naslagwerk in de zoektocht naar je volgende bedrijfsvoertuig.

Mercedes-Benz eVito ELF is rijdend oplaadlab

Laadstress? Niet bij de eVito ELF. Mercedes’ experimentele bestelwagen kan op elke mogelijke manier opgeladen worden. Kabels, robots, inductie of zelfs via het dak.

Je kijkt naar een heel speciale Mercedes-Benz eVito. Dit is immers de ELF, wat staat voor Experimental Lade Fahrzeug, een rijdend oplaadlaboratorium, zeg maar. Deze stekkerbus kan immers op meerdere manieren razendsnel z’n accu vullen, en daar heb je niet altijd een laadkabel voor nodig.

Met of zonder kabel

Zo kan deze eVito ELF aan 900 kW laden aan de gekende CCS-snellader. Nog niet genoeg? Dan kan je rekenen op de MCS (Megawatt Charging System)-aansluiting in de neus van de wagen. Die trekt het laadvermogen op naar maar liefst 1.000 kW, oftewel 1 megawatt.

Isuzu D-Max kan nu ook elektrisch in de modder spelen

De keuze in het segment van de elektrische pick-ups is er weer wat moeilijker op geworden, nu ook Isuzu zijn D-Max van een batterij voorziet.

De autowereld elektrificeert zich aan een razendsnel tempo. Kon je tien jaar geleden met moeite enkele elektrische stadswagens of SUV’s vinden, dan heb je vandaag quasi in elk segment meerdere stekkerwagens. Zelfs bij de pick-ups. Zo gaat ook specialist Isuzu overstag voor de EV met zijn D-Max.

MG's nieuwe MGU9 is forse pick-up met 2.5-liter turbodiesel voorin

Of deze gigantische 5,5 meter lange diesel-pick-up ook naar Europa komt is niet meteen duidelijk, al kan je 'm stiekem wel al kopen in België bij een ander merk... mét elektrisch aandrijflijn. Wacht, wat?!

MG's nieuwste is geen elektrische roadster of betaalbare hybride - dat hebben ze tenslotte al gedaan met Cyberster en MG3 -, wel een uit de kluiten gewassen pick-up van 5,5 meter met een stevige diesel voorin en 3.5 ton aan sleepvermogen. Maak kennis met de MGU9, een - tot nadere orde - Australisch feestje.

Gek of geniaal: Dacia Duster is er nu ook als pick-up!

In het rijtje "die zag je niet meteen aankomen": Dacia heeft besloten in thuisland Roemenië de Duster aan te bieden in een pick-upvariant. Die is evenwel... eigenaardig in zijn opbouw.

Een Dacia pick-up is niet nieuw. Er was zelfs een korte tijd dat je ook hier de Dacia Logan Pick-up op de kop kon tikken. De laatste tijd stond er echter geen pick-up meer in het gamma en dat moet duidelijk gestoken hebben bij het Roemeens merk. Waardoor ze besloten samen in zee te gaan met ombouwbedrijf Romturingia om een Duster pick-up te creëren. Alleen lijken ze ons iets te zijn vergeten.

Abonneer op LCV