Ola!: Spaans merk Santana terug van de doden met stoere pick-up (2025)

Het Spaanse Santana is terug van weggeweest met een stoere pick-up die de degens op wil namen tegen de Ford Ranger. Onderhuids deelt hij zijn genen met een Nissan... ontwikkeld voor de Chinese markt.

Als we je vragen Spaanse automerken op te noemen, dan is de kans groot dat je niet verder komt dan Seat en Cupra. Ben je een ware Autofan, dan lap je er misschien nog Hispano-Suiza bij. Maar Santana? Da's voor het gros van de mensen één van de beste gitaristen ter wereld. Het is echter ook een Spaans automerk dat tussen 1950 en 2011 actief was en nu terug uit het graf komt.

Deze bestelwagens hebben de grootste laadruimte

Of je nu in het weekend bijklust, graag de fietsen meeneemt op vriendenweekend of eindelijk die bank wil verhuizen: hoe meer laadruimte je bestelwagen heeft, hoe beter. Maar welke bestelwagens hebben de grootste?

De grootste hebben is natuurlijk een relatief begrip. Net zoals bij de gewone wagens zijn er immers ook bij de bestelwagens verschillende segmenten: van kleine busjes die probleemloos door de stad manoeuvreren tot grote camionetten die de volledige Black Friday Sale van je lokale elektronicazaak in één keer kunnen leveren. Daarom breken we ons overzicht op in drie stukken:

Het complete (gratis) LCV-overzicht vind je hier: van pick-up tot kipper

Op zoek naar een bedrijfsvoertuig in de vorm van een bestelwagen of pick-up? Zoek niet verder! Want Autofans heeft het ultieme naslagwerk voor je in elkaar gebokst. Met een compleet overzicht van pick-up tot kipper en een focus op diesel, EV en alternatieve aandrijflijnen.

Na onze succesvolle EV-gids met daarin alle elektrische auto's beschikbaar in België, richten we ons in de LCV-gids volop op de markt van bedrijfswagens en pick-ups. Welke bestelwagens zijn er tegenwoordig allemaal op de markt? Wat voor aandrijflijnen hebben die tegenwoordig? En hoe zit het met het aandeel elektrische bedrijfsvoertuigen? De LCV-Gids is het ultieme naslagwerk in de zoektocht naar je volgende bedrijfsvoertuig.

Maxus Deliver 9 is er nu ook als kampeerbus (en dat voor een fractie van wat je bij VW en Mercedes neerlegt)

De Volkswagen California en Mercedes Marco Polo mogen op hun tellen letten, want ook in kampeerbusjesland begint de instroom van Chinese concurrentie zich te tonen. Nu ook Maxus, die zich met de Deliver 9 campervan op Australische klanten richt.

Vraag het elke kampeerliefhebber maar: een Volkswagen California, Mercedes Marco Polo en Ford Nugget hebben iets bijna iconisch. Maar wat als je bij een Chinees merk hetzelfde kan krijgen... voor bijna de helft van de prijs? Voor die moeilijke beslissing worden Australische avonturiers nu gesteld met de komst van de LDV Deliver 9 campervan, een lokale kampeerversie van de bij ons gekende Maxus Deliver 9.

Gloednieuwe Toyota Hilux nu al klaar voor Dakar (met dank aan Belgisch team)

Toyota is klaar met zijn nieuwe Hilux en laat dat nu net het model zijn waarmee het merk ook de Dakar-rally rijdt. Het zou dan ook wat knullig zijn om op 3 januari 2026 nog met het oude model aan de startmeet te staan. Et voila, het nieuwe Dakar-monster is geboren!

Op 3 januari gaat de Dakar-rally weer van start. Niet in Afrika, wel in Saudi-Arabië (want: geld). Ook Toyota rijdt mee in de rally en dat doet het met de Hilux. Laat die Hilux nu net begin deze maand een nieuwe generatie hebben gekregen. Toyota ging dus aan het werk met het bouwen van een nieuwe Dakar-afgeleide.

Ram Rampage komt naar Europa: Braziliaanse flair... en een vleugje MINI!

Collega Joram kondigde het vorige week nog aan: Stellantis-dochter RAM gaat een pick-up importeren op de Europese markt. Eentje die meer aangepast is aan onze markt. En daarvoor gingen ze de mosterd halen in… Brazilië?

RAM immers gaat de Rampage ook in Europa verkopen. Dit model werd aanvankelijk ontworpen voor de Braziliaanse markt, maar net als Vini Junior, Açaí bowls en Brazilian Wax maakt ook deze pick-up nu de grote sprong naar Europa.

Nieuwe Toyota Hilux lust diesel, elektriciteit en... waterstof?

Pick-up fans opgelet: de Toyota Hilux steekt volledig in het nieuw. En ook onder de motorkap verandert er heel wat. Zo introduceert Toyota een volledig elektrische variant, maar ook de liefde voor waterstof blijft in Japan vurig.

Na de Land Cruiser zit dat andere werkpaard van Toyota, de Hilux, ook in het nieuw. Die neemt z’n lengte (5m32) en wielbasis (3m09) over van zijn voorganger, maar gaat voorts voor een resolute ommezwaai.

Test: Maxus eTerron9 - Portie gemengd XXL (2025)

Het aantal elektrische pick-ups in België kan je op één hand tellen. Maxus zorgt nu voor de middenvinger met de eTerron9, een 5,5 meter lange en 443 pk sterke elektrische pick-up die in amper 5,8 seconden naar de honderd sprint. Is hij echter meer dan een bazenbak? Autofans zocht het uit.

Wat is dit?

Maxus is het bedrijfswagenbroertje van het bekendere MG onder de veilige vleugels van het Chinese SAIC. Naast bestelbusjes groot en klein, verkoopt het merk ook pick-ups. De sensibele T60 op diesel krijgt daarbij gezelschap van deze eTerron9, een knoert van een pick-up met vortig veel vermogen en een volstrekt elektrische aandrijflijn. Dit is, kortom, je "fix" als je een Tesla Cybertruck, Hummer EV of Ford F-150 Lightning in België wil rijden.

Abonneer op LCV