De huidige generatie Audi A4 zit in het midden van zijn loopbaan. Naar goede Duitse gewoonte is het dan ook tijd voor een opfriskuur. Wat er juist nieuw is aan de middenklasser?
De ruggengraat van Audi? Dat moet wel deze A4 zijn. Want 1 op de 5 Audi's die van de band rolt is een A4. Om maar meteen duidelijk te maken hoe belangrijk het voor het merk met de vier ringen is om de verkoop aan de gang te houden. Noem deze facelift dan ook geen fait divers, dit is serieus business. Want de genomen beslissingen zullen bepalen hoe positief Audi haar verkoopcijfers de komende jaren zal schrijven.
Quattro-knipogen
Visueel tilt Audi daardoor haar A4 naar het volgende niveau. Toegegeven, compleet nieuw gaan we de styling niet noemen maar de Duitsers boetseerden aan meer panelen dan je zou denken. De obligatoire facelift aan de grille tekent uiteraard present. Opvallend; die single frame wordt niet groter maar net kleiner. Of iets correcter: Audi perst de grille wat bij elkaar, waardoor er bij de S line-uitvoering plaats ontstaat voor een koelsleuf bovenop die knipoogt naar de oer-Quattro van het merk.
Daarmee zijn de knipogen niet gedaan, want ook de flank krijgt een verwijzing naar die mythische auto uit het gamma. De schouderlijn bestaat voortaan uit drie delen. Waarbij ééntje iets lager uitkomt op de deuren en de andere twee de wielbogen accentueren. Echt uitgeklopt worden de wielkasten daardoor niet maar het wel geeft de illusie van verbreding. Hertekende bumpers en herwerkte lichten rondom maken het plaatje af.
Kwaliteit druipt er af
Binnenin bouwt Audi verder op de bouwstenen die het merk wist te leggen met de huidige generatie A4. Dan hebben we het over een feilloze afwerking en degelijke materiaalkeuze. Nee serieus, de knopjes van de 3-zone klimaatregeling moeten zowat de meest kwalitatieve knoppen zijn die we ooit tegenkwamen in een auto. Alleen daarvoor zouden we al die 840 euro neerleggen voor de optie. Hetzelfde kan gezegd worden over de rest van de knoppen- en schermenwinkel. Dit voelt, zit en oogt gewoonweg stevig.
De schermlovers onder ons zullen blij zijn dat het infotainmentscherm op het dashboard groeit naar 10,1 duim. Daarenboven valt het voortaan te bedienen met je handen. Touchscreen in een A4, wat is dit, de toekomst?! Nu goed, de overstap naar touchscreen zorgt er evenwel voor dat de touchpad op de middentunnel verdwijnt. Niet naar ieders goesting, dat weten we nu al.
Kies je vrienden
Rijden met de A4 is zoals thuiskomen bij een goede vriend. Er zijn concurrenten met stukken meer drama en levensvreugde maar er is geen enkele concurrent die zich zo sereen door het verkeer laat laveren. De maatstaf in het segment, deze A4, waaraan alle concurrenten zich toetsen, zonder twijfel. Logisch ook, want de ontwikkelingskosten voor deze A4 doen de R&D-kosten voor een A8 als peanuts aanvoelen.
Het resultaat is een comfortabele, stille en absoluut neutrale stationwagen die zich als een grote door het verkeer laat laveren. Mits je de juiste set-up neemt! Die set-up bestaat uit de Comfortophanging en de Dynamische stuurinrichting. Geloof ons, het zijn de beste 2.370 euro extra die je kan uitgeven aan deze A4.
Diesel über plug-in
De A4 rijdt dus als vanouds en dat is een goede zaak. Of toch niet helemaal. Want eerlijk gezegd hadden we verwacht dat Audi met de komst van de facelift een plug-invariant zou lanceren. Niets daarvan, want het merk met de vier ringen lijkt sterk in te zetten op dieselmotoren. Diesels gekoppeld aan een 12 volt of 48 volt milde hybridesysteem. Een systeem dat maximaal 0,3 l/100 km weet te besparen. Of je daar indruk mee maakt op een leasingmarkt die naar de stekker wordt gedwongen, dat is een andere vraag.
Laat dit evenwel geen kritiek zijn op Audi. Want ze hebben uitermate gelijk. De 2-liter viercilinder diesel voorin de A4 is met 163 pk en 380 Nm een aangename reisgezel. Performant, opvallend stil (voor een diesel) en zuinig als een geheelonthouder. Enkel bij het neertrappen van het gaspedaal zit er een korte inertie in de aandrijflijn. Al heeft dat vooral te maken met de automaat die even niet weet wat doen, want sinds de WLTP-norm is die vooral afgesteld op zuinigheid. Wat, u vraagt sportiviteit? Het lef, eigenaar!
Keuzes...
Treden we iets meer in detail, dan moeten we vermelden dat Audi maar liefst 8 motorkeuzes voorziet. Al gaat het vaak over dezelfde motoren in een andere vermogensversie. Onderaan prijkt de 2-liter diesel met 136 pk (320 Nm). Die kan je ook nog krijgen met 163 pk (380 Nm) en 190 pk (400 Nm). Liever een V6-diesel, dan kijk je naar de 45 TDI met 231 pk (500 Nm) of de S4 die 347 pk en 700 Nm krijgt. Maar laat ons eerlijk zijn, in België zullen die dun gezaaid zijn.
Toch graag een benzine in je A4 facelift? Dan zal je genoegen moeten nemen met een 2-liter viercilinder. Die braakt 150, 190 dan wel 245 pk naar de wielen. Met respectievelijk 270, 320 en 370 Nm koppel. Een versie op CNG zou ook op de planning staan, over een plug-in blijft het opvallend stil.
Groene zone
Al begrijpen we ergens die strategie, want een plug-in lijkt vaak interessant maar is in veel gevallen niet financieel haalbaar. Zowel particulier als in leasing. Dan is zo’n 163 pk sterke turbodiesel met mild hybrid heus geen straf. Daarenboven zit deze A4 tot de nok vol met uitermate pientere technologieën. Neem nu het Audi Connect systeem dat in staat is om te communiceren met andere Audi’s op de baan maar ook in sommige steden toegang heeft tot de stadsinfrasctructuur. Daardoor kan de A4 informatie over stoplichten opvragen en je een ideale snelheid tonen om het tempo af te stellen op het groene licht. Alleen moeten dan wel steden meestappen in het verhaal. Waardoor je dit nog niet meteen moet verwachten in Drogenbos.
De led-koplampen, die zijn voortaan standaard (het is niet vaak dat je iets standaard op een Audi krijgt) en de rijhulpsystemen puilen net niet uit het karkas van deze middenklasser. Al moet je voor die systemen vaak wel in je portefeuille duiken.
Wat moet dat hier kosten?
Waardoor we onherroepelijk bij de prijs aanbelanden van de A4 facelift. De Berline, die start bij 33.100 euro, de Avant kost minimaal 34.950 euro. Stel je de typische leasing-A4 samen, een Avant met 163 pk sterke diesel en wat opties zoals een trekhaak, dan stijgt de prijs vlot over de 50.000 euro. Naar goede Duitse gewoonte blijft de sky trouwens de limit. Zo steeg de prijs van de A4 Avant die je zo op onze oprit mag parkeren naar de 70.000 euro... slik.
Mag het helemaal gek zijn, dan heeft Audi ook nog de S4 die start aan 66.000 euro. Buitenbeentje A4 Allroad start zijn carrière aan 51.070 euro. Een versie die met gemak kan wedijveren met SUV Q5 maar door Audi gecastreerd wordt door 'm enkel aan te bieden met een pittige benzine (245 pk) en een V6-diesel. Al hebben we een sweetspot voor de Allroad, laat dat duidelijk zijn.
Conclusie
Er zijn nog zekerheden in het leven. Want met de gruwelijke Q8, knijterdure A1 en lichtjes teleurstellende E-Tron leek Audi wat het pad kwijt. Maar de A4, die blijft als vanouds een netjes aansluitend maatpak. Dit is niet enkel Audi’s best verkopende model, dit is gewoon Audi’s beste model van het moment. Punt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen