Renault neemt zijn immer praktisch busje, de Kangoo, en zwiert er de aandrijflijn van de elektrische Zoë onder. De Kangoo E-Tech is geboren! Een elektrisch wonder der laadvolume, of een magere inzending in het EV-landschap? Autofans zocht het uit!
De elektrische auto komt er in veel vormen, van hatchback over sedan tot SUV. Ook aan elektrische busjes geen gebrek, want Citroën, Peugeot, Opel, Toyota, Ford en zelfs Maxus doen allemaal hun EV-duit in het bestelwagenzakje. Renault springt nu ook mee op de trein, met de Kangoo E-Tech.
Trendsetter
Al is het misschien verkeerd om zeggen dat Renault nu pas op de trein springt. Het trekt tenslotte al meer dan 12 jaar de wagons. Zo kregen we in 2011 al voor het eerst een elektrische Kangoo voorgeschoteld. Die Kangoo Z.E. krijgt nu zijn opvolger in de vorm van de Kangoo E-Tech. Hetzelfde recept in een modernere verpakking én met meer moderne techniek aan boord!
Niet dat je bij de eerste aanblik te zien zou krijgen dat het hier gaat over de elektrische versie, want Renault gaat vrij subtiel te werk qua design. De grille wordt wat toegemetseld en dan heb je het gehad. Geen aerodynamische velgen of felgekleurde accenten. Het Renault-logo voorop doet dan weer meteen dienst als klep voor de verschillende oplaadmogelijkheden.
Houtinleg!
Binnenin houdt Renault dan weer vast aan de sterkte van de Kangoo. Dan hebben we het over "ruimte" natuurlijk. Met plaats voor vijf, vier (!) Isofix bevestigingspunten en een koffer van 850 liter doet deze elektrische versie niet onder voor zijn verbrandingsbroeders. Straffer nog, de koffer is 150 liter groter dan bij een Kangoo diesel of benzine! De afwerking... die is eerder op het niveau van een busje. Zeker de kale instapversie doet het zonder al te veel folietjes.
Ga je kijken naar de hogere uitvoeringen, dan trakteert Renault zijn inzittenden op een digitaal instrumentpaneel en een 8 duim groot infotainmentscherm. Er is zelfs ruimte voor een streepje houtinleg! Al kan je daar best wel niet op tikken, want dan krijg je meteen door dat het eigenlijk over plastiek gaat met een motiefje. De achterbank, die is zoals je verwacht in de diepte verstelbaar.
Voortreffelijk
Tijd om op pad te gaan met de Kangoo E-Tech. Die mag, in vergelijking met zijn voorganger, uitpakken met fors toegenomen prestaties. De elektromotor is tegenwoordig 120 pk sterk (in plaats van 60 pk) en de sprint naar de honderd van 12,6 seconden is zo maar even 8 tellen sneller dan bij zijn voorganger. Trek je raceschoentjes dus alvast maar aan! Dat deden we alvast bij onze noorderburen in de regio van Zeeland en daar viel meteen op dat de 320 kilogram extra gewicht die de batterijen in de weegschaal leggen, weinig impact heeft op het rijgedrag.
De Kangoo E-Tech is voortreffelijk gedempt en - je raad het nooit - aangenaam stil. Hoewel bijna 1.9 ton zwaar, weet de elektromotor weg met het geheel. De nogal forse versnellingspook laat daarnaast toe om maar liefst 4 regeneratiemodi te selecteren. Van non-existent tot vrij krachtig. Daardoor is one pedal-driving mogelijk, al komt het busje niet volledig zelf tot stilstand. Het zicht rondom... dat kan je enkel maar krijgen in een busje. Al gooit de dikke A-stijl soms wel wat roet in het eten. We moeten er niet flauw over doen: het gros van modale auto's wordt beter met een elektrische aandrijflijn en dat is niet anders bij deze Kangoo E-Tech.
Onnodig complex
Of we daarmee willen zeggen dat deze Kangoo E-Tech de logische keuze moet worden voor klanten? Zo ver durven we nu ook weer niet gaan. Renault haalt namelijk enkele bizarre trucken uit de doos. Te beginnen met de accu. Die is met zijn nettovolume van 44 kWh allerminst riant te noemen. In combinatie met een reëel verbruik van om en bij de 22 kWh/100 km (zelfs mét standaard warmtepomp) kom je uit op een range van amper 200 kilometer. Dat is in het huidige EV-land ondermaats te noemen.
Daarenboven maakt Renault de oplaadmogelijkheden nodeloos complex. Zo kan je 22 kW AC-laden en 80 kW DC-laden... als je die optie hebt aangevinkt! Want standaard kan de Kangoo E-Tech enkel 11 kW AC-laden (en dus niet snelladen). Nog complexer? Er is ook een versie die 22 kW kan AC-laden maar niet kan DC-snelladen. Zonder twijfel zal dit voor de nodige verwarring zorgen bij klanten.
Buiten de relevantie
Was de Ludospace (lees: een bestelbusje met zitbanken) jarenlang een absolute prijstopper, dan kunnen we dat moeilijk zeggen over deze Kangoo E-Tech. Met een basisprijs van 38.990 euro is hij dan wel gelijk geprijsd met zijn voornaamste concurrenten, een koopje durven we dit niet noemen. Wil je ook nog graag wat sneller opladen en wat luxe, dan kijk je naar prijzen die richting de 44.000 euro kruipen.
Jawel, +40.000 euro voor een bestelbusje waarmee je amper 200 kilometer ver kan. Hoewel we ten huize Autofans grote believers zijn van de EV, kunnen we het hier moeilijk warm van krijgen. Dit is een fiscaal interessant busje voor bedrijven die in de omgeving uit willen pakken met een groene vloot. Gezinnen kijken misschien beter elders. Of je hebt natuurlijk de pech dat je daadwerkelijk 4 Isofix bevestigingspunten nodig hebt.
Conclusie
Bij Renault weten ze zelf dat deze Kangoo E-Tech nooit een succesmodel zal worden. Daar knelt misschien het schoentje. Want had Renault meer moeite (lees: meer batterij) in dit elektrisch busje gestoken, dan zou het meer klanten vinden die op hun beurt de investering verantwoorden. Dit is zonder twijfel dé beste versie van de Kangoo die je kan kopen... maar daardoor wel peperduur.
Specificaties
Vermogen | 120 pk |
---|---|
Overbrenging | Automaat |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 870 kg |
Topsnelheid | 135 km/u |
0 tot 100 km/u | 12.60 sec |
Min. kofferinhoud | 850 L |
Max. kofferinhoud | 3 100 L |
Rijtaks | 0 |
Reacties
door Glenn DC
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen