Autonieuws: Varia

Optiefans: dit kost de ideale BMW X1 (2024)

In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer is het de beurt aan de populairste auto van ons voltallige Belgenland: de BMW X1.

Kijk even weg, particulier, want je telt officieel niet meer mee. Afgelopen jaar werden namelijk maar liefst 67 procent van alle nieuw ingeschreven auto’s in ons land op naam van een bedrijf gezet, en die bedrijven duwden BMW als favoriete merk en de X1 als favoriete model naar boven. Daardoor was de BMW X1 meteen ook de populairste auto van heel België in 2023, zelfs met de inschrijvingen van de particulieren meegeteld… Maar wat moet je ervoor over hebben wanneer je als particulier ook even van X1-eigendom wil proeven?

Knap uitgeruste 'Basisversie'

Om dat te becijferen, trekken we naar de BMW-configurator met ons democratisch verkozen verlanglijstje bij de hand. Daar moet je om te beginnen al de keuze maken uit het veelvoud aan verschillende aandrijflijnen die de Duitsers voor de X1 aanbieden. Zo is er uiteraard de zuiver elektrische iX1 en vind je bestekkerde tussenslagjes in de vorm van de xDrive25e en de xDrive30e, twee plug-inhybrides. Daarnaast zijn er ook dieselmotoren maar samen met de Belgische particulier kiezen wij tegenwoordig voor een benzinemotor.

Image
Optiefans BMW X1 basisversie 2024

Daar begint het aanbod met de sDrive18i die in de basis 38.500 euro moet kosten. Voor dat geld krijg je 136 pk uit een 1.5-liter driecilindermotor, die meteen wordt gekoppeld aan een zeventraps automaat. Dat lijkt ons dus net voldoende voor de alledag, vooral wetende dat de 1.850 euro duurdere sDrive20i ondanks 34 extra pk's ook over zo'n 1.5-liter driepitter beschikt met alleen wat mildhybridehulp erbij. Verder krijgt de basisversie van de X1 — die ook lekker droog ‘Basisversie’ heet — meteen automatische airconditioning, Apple CarPlay en Android Auto, een in drie delen neerklapbare achterbank, infotainment met navigatie, licht- en regensensoren, parkeersensoren rondom met achteruitrijcamera en een rijstrookassistent. Daarmee zijn dus al heel wat zaken uit onze ideale autolijst aanwezig.

Brug te ver

Upgraden naar een ‘xLine’- of ‘M Sport’-versie verandert daar echter niks aan, aangezien die pakketjes enkel de looks van je X1 veranderen en niet de uitrusting. Nu moeten we toegeven dat die aanpak best werkt, want als ‘Basisversie’ ziet de auto er maar treurig uit voor een BMW. Daarom upgraden we naar de ‘xLine’ en hoewel je daar 2.910 euro voor over moet hebben, hadden we anders toch al 1.850 euro uitgegeven om de standaard gemonteerde, petieterige vijfspaaksvelgjes te vervangen. Zo krijgt onze ‘xLine’ meteen 18-inchers met een knap design, naast een stoerdere uitstraling voor de bumpers en de grille en een met kunstleer bekleed interieur. Verder staat een metalliclak op onze verlanglijst, en daar kiezen we voor het subtiele ‘Cape York Green’ voor 910 euro.

Image
Optiefans BMW X1 prijs 2024

Daarmee staan de looks van onze X1 dus al op punt, rest enkel nog de vereiste uitrusting. Zo krijg je standaard wel cruise control maar is die niet adaptief, en daarvoor moeten we het ‘Driving Assistant Pack Plus toevoegen voor 820 euro. Dan ontbreken enkel nog zelfdimmende spiegels en om zowel de binnenspiegel als de buitenspiegel aan bestuurderszijde te doen dimmen, moet je eigenlijk meteen het ‘Premium Pack’ van 2.340 euro kopen. Dat vinden we een brug te ver, dus we kiezen voor enkel een zelfdimmende binnenspiegel voor 175 euro.

De totaalprijs voor onze ideale BMW X1: 43.315 euro.

Genoeg om ook bovenaan jouw verlanglijstje te mogen staan? Of ga je voor die prijs liever elders shoppen? Laat het ons weten in de comments!

Reacties

Ik denk dat jullie je hebben laten meeslepen: in het democratisch verkozen verlanglijstje stond: lichtmetalen velgen, niet mooie lichtmetalen velgen. Ook een mooier uiterlijk stond er niet bij :-P Een leerkracht zou zeggen: terug naar je bank en maak het maar opnieuw :-D

door John
19/01/2024, 19u30


We laten ons wel vaker eens meeslepen hoor ;-) Naast de items op het lijstje zijn er gewoon af en toe zaken die we onmisbaar vinden bij een bepaald model... of bij een bepaald merk. Je wil uiteindelijk niet dat je BMW er kariger uitziet dan de Dacia van de buurman dus op een exemplaar met zo'n kleine velgjes en stoffen interieurbekleding, konden we niet met een gerust geweten de stempel 'onze ideale X1' kleven... Af en toe wil het oog ook eens wat, vooral als het logo van een premiummerk op je auto kleeft ;-)

avatar
door Joram Van Acker
22/01/2024, 09u42


Voor die prijs heb je bij een aantal concurrenten een full option versie.

door Jos D.
20/01/2024, 10u18


Het hangt er ook maar van af wat je als concurrentie beziet. Voor de een is Skoda een perfecte concurrent voor deze auto, voor de ander speelt Skoda totaal niet mee in deze klasse.

door this
24/01/2024, 10u37


Zowat elke SUV met gelijkaardige afmetingen, voorwielaandrijving en 3- of 4-pitter onder de motorkap. En dat zijn er heel wat. Een BMW X1 onderscheidt zich in niks meer van deze concurrenten behalve het logo en de prijs.

door Jos D.
26/01/2024, 10u02


Idd als je enkel naar die zaken kijkt, ga je heel veel concurrentie hebben en heeft de X1 weinig meerwaarde voor de prijs die BMW vraagt. Maar kijk je bijvoorbeeld ook naar materiaalkeuze, dan wordt de concurrentie pool wel een pak kleiner en ga je zien dat de prijzen ook steeds dichter bij elkaar zullen liggen. En dan is de keuze niet meer zo makkelijk. Al heeft bv Audi momenteel nog geen antwoord op dit model, de Q3 is intussen al een beetje verouderd.

door this
26/01/2024, 11u38


Eigenlijk gaat het erop welke concurrentie er in de lijst van de leasing zit. Punt. :-) Particulier gewijs zal dit toch maar voor de weinige few zijn. Als ik zie wat sommige maatschappijen als korting krijgen...

door Mathieu
26/01/2024, 13u25


Ik redeneer dan ook als particulier. Dan kijk je in de eerste plaats meestal naar je portemonnee. En hoe duurder de auto, hoe groter de afschrijving.

door Jos D.
27/01/2024, 09u56


Dit zijn bijvoorbeeld de extra opties die iemand neemt (in dit geval een goede kennis van mij) met een beperkt optiebudget (ik dacht ergens rond de €2500) en met kinderen, enkel deze waar er een prijs bij staat dus: Meer op praktisch + veiligheidsvoorzieningen gericht met enkel als uiterlijke opsmuk Exterieur Aluminium. Maar, zoals geschreven heeft de X1 al een redelijke basisuitrusting. Standaard zijn het 17" velgen, dus petieterig zijn die nu ook weer niet. Cape York Green metallic 694,21 (vroeger moest een metaalkleur genomen worden maar ging dit niet van het optiebudget) Onderstaande gaat van het optiebudget: Sensatec geperforeerd Schwarz 595,04 Grotere brandstoftank 45,45 Verwarmd stuurwiel 173,55 Zonder monogram Dakrails gesatineerd Aluminium Exterieur Line Aluminium gesatineerd 214,88 Zonnewerend glas achteraan 338,84 Verwarmde zetels vooraan 297,52 Verstelbare achterbank 256,20 Driving Assistant Pack 495,87 Driving Assistant Pack Plus 636,36 Gereduceerd vermogen Spraakversie Nederlands Veiligheidskit

door Mathieu
22/01/2024, 13u52


Is de S drive 20i geen 2 liter 4 cilinder moter?

door Eddy De Brabandere
23/01/2024, 18u59


Bij de vorige generatie wel, maar bij de nieuwe X1 heeft die ook een 1.5-liter driecilinder gekregen

avatar
door Joram Van Acker
24/01/2024, 09u44


Het verschil tussen de 18i en de 20i zit hem niet alleen in andere software. Er is ook een 48v MHEV-systeem. Zie de configurator: “ 125 kW (170 PS)” “115 kW geleverd door de verbrandingsmotor en tot 14 kW door de elektrische aandrijflijn” - EDIT REDACTIE: Dat was ons ontgaan, aangepast!

door Lodewijk
25/01/2024, 16u55


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen