In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer is het de beurt aan de populairste auto van ons voltallige Belgenland: de BMW X1.
Kijk even weg, particulier, want je telt officieel niet meer mee. Afgelopen jaar werden namelijk maar liefst 67 procent van alle nieuw ingeschreven auto’s in ons land op naam van een bedrijf gezet, en die bedrijven duwden BMW als favoriete merk en de X1 als favoriete model naar boven. Daardoor was de BMW X1 meteen ook de populairste auto van heel België in 2023, zelfs met de inschrijvingen van de particulieren meegeteld… Maar wat moet je ervoor over hebben wanneer je als particulier ook even van X1-eigendom wil proeven?
Knap uitgeruste 'Basisversie'
Om dat te becijferen, trekken we naar de BMW-configurator met ons democratisch verkozen verlanglijstje bij de hand. Daar moet je om te beginnen al de keuze maken uit het veelvoud aan verschillende aandrijflijnen die de Duitsers voor de X1 aanbieden. Zo is er uiteraard de zuiver elektrische iX1 en vind je bestekkerde tussenslagjes in de vorm van de xDrive25e en de xDrive30e, twee plug-inhybrides. Daarnaast zijn er ook dieselmotoren maar samen met de Belgische particulier kiezen wij tegenwoordig voor een benzinemotor.
Daar begint het aanbod met de sDrive18i die in de basis 38.500 euro moet kosten. Voor dat geld krijg je 136 pk uit een 1.5-liter driecilindermotor, die meteen wordt gekoppeld aan een zeventraps automaat. Dat lijkt ons dus net voldoende voor de alledag, vooral wetende dat de 1.850 euro duurdere sDrive20i ondanks 34 extra pk's ook over zo'n 1.5-liter driepitter beschikt met alleen wat mildhybridehulp erbij. Verder krijgt de basisversie van de X1 — die ook lekker droog ‘Basisversie’ heet — meteen automatische airconditioning, Apple CarPlay en Android Auto, een in drie delen neerklapbare achterbank, infotainment met navigatie, licht- en regensensoren, parkeersensoren rondom met achteruitrijcamera en een rijstrookassistent. Daarmee zijn dus al heel wat zaken uit onze ideale autolijst aanwezig.
Brug te ver
Upgraden naar een ‘xLine’- of ‘M Sport’-versie verandert daar echter niks aan, aangezien die pakketjes enkel de looks van je X1 veranderen en niet de uitrusting. Nu moeten we toegeven dat die aanpak best werkt, want als ‘Basisversie’ ziet de auto er maar treurig uit voor een BMW. Daarom upgraden we naar de ‘xLine’ en hoewel je daar 2.910 euro voor over moet hebben, hadden we anders toch al 1.850 euro uitgegeven om de standaard gemonteerde, petieterige vijfspaaksvelgjes te vervangen. Zo krijgt onze ‘xLine’ meteen 18-inchers met een knap design, naast een stoerdere uitstraling voor de bumpers en de grille en een met kunstleer bekleed interieur. Verder staat een metalliclak op onze verlanglijst, en daar kiezen we voor het subtiele ‘Cape York Green’ voor 910 euro.
Daarmee staan de looks van onze X1 dus al op punt, rest enkel nog de vereiste uitrusting. Zo krijg je standaard wel cruise control maar is die niet adaptief, en daarvoor moeten we het ‘Driving Assistant Pack Plus toevoegen voor 820 euro. Dan ontbreken enkel nog zelfdimmende spiegels en om zowel de binnenspiegel als de buitenspiegel aan bestuurderszijde te doen dimmen, moet je eigenlijk meteen het ‘Premium Pack’ van 2.340 euro kopen. Dat vinden we een brug te ver, dus we kiezen voor enkel een zelfdimmende binnenspiegel voor 175 euro.
De totaalprijs voor onze ideale BMW X1: 43.315 euro.
Genoeg om ook bovenaan jouw verlanglijstje te mogen staan? Of ga je voor die prijs liever elders shoppen? Laat het ons weten in de comments!
Reacties
door John
door Joram Van Acker
door Jos D.
door this
door Jos D.
door this
door Mathieu
door Jos D.
door Mathieu
door Eddy De Brabandere
door Joram Van Acker
door Lodewijk
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen