
Het Japanse AIM heeft zijn eerste projectje voorgesteld, en dat is misschien wel dé elektrische auto om EV-haters het zwijgen op te leggen. Deze EV Sport 01 is namelijk een relatief lichte sportwagen met flink wat vermogen en een opmerkelijk grote accu. Nu enkel nog een aanvaardbaar prijskaartje, en dan is het plaatje toch af?
We begrijpen je best: EV’s mogen dan instant-koppel in een compacte verpakking bieden, maar het is niet eenvoudig om er dezelfde ouderwetse fun uit te halen als uit de gemiddelde sportwagen of hothatch met een verbrandingsmotor. Dat is vaak te wijten aan hun gewicht, want een elektrische auto met een beetje accu tikt al snel de 2 ton aan… Al hoeft dat niet noodzakelijk zo te zijn, getuige deze Japanse nieuwkomer.
Binnenkort in kleine oplage
Dit is namelijk de AIM EV Sport 01 en inderdaad: het gaat om een zuiver elektrische sportwagen. Dat is echter niet de minste want het bedrijfje spreekt over een aandrijflijn met twee elektromotoren, goed voor in totaal 490 pk en 740 Nm koppel op de vier wielen. Onder de bodem ligt dan weer een accupakket van een mooie 81 kWh, wat enigszins verwonderlijk is aangezien de auto amper 3,9 meter lang en 1,2 meter hoog is. Nog verwonderlijker is echter zijn gewicht. Met zijn 1.425 kilogram weegt de AIM namelijk wel een fractie meer dan de gemiddelde Porsche 718 Cayman, maar toch flink wat minder dan we van een EV met zo'n accu hadden verwacht. Dat dankt hij dan weer aan zijn chassis van aluminium en zijn plaatwerk uit koolstofvezel.

Dat plaatwerk is trouwens van de hand van niemand minder dan Shiro Nakamura, de man die verantwoordelijk is voor het lijnenspel van onder andere de Nissan GT-R. Onder die anderen vallen dan ook wel de Nissans Cube en Juke maar trek je daar niks van aan: de AIM EV Sport 01 ziet er ronduit elegant uit. Zoals die ’01’ in de naam al doet vermoeden gaat het trouwens om een eerste projectje, en eigenlijk is dit volgens het bedrijf zelfs nog een conceptcar. Toch hebben ze er vertrouwen in dat ze een gelijkaardig model binnenkort in kleine oplage kunnen gaan produceren. Die kleine oplage doet ons echter wel vrezen voor het enige dat nog roet in het eten kan gooien: het prijskaartje. Als dat dus maar niet te hoog komt te liggen…
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 2 dagen geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 2 dagen geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 2 dagen geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 2 dagen geleden