Volgende Dacia Sandero krijgt elektrische variant, verklapt topman

Dacia Spring Extreme 2023

Als iedereen straks elektrisch moet rijden, dan moeten er betaalbare elektrische auto’s komen. Dat weten ze bij Dacia maar al te goed, want daar hebben ze de goedkoopste EV op de markt in handen: de Spring. Geen nood echter indien die je niet bevalt, want er komt een Sandero op stroom aan.

Hoeveel respect we ook voor de Dacia Spring hebben; we snappen je best indien je er je zuurverdiende 20.000 euro’s niet aan wil geven. Zo is hij op zijn zachtst gezegd traag in zijn basisvorm, en de ‘Extreme’-versie voert het vermogen wel op tot 65 pk maar knipt in ruil nog eens 10 kilometer af het rijbereik van standaard al amper 230 kilometer. Bovendien is het autootje verraderlijk klein, dus uitstapjes met het hele gezin zijn al helemaal uit den boze. Er is echter verlossing onderweg, al moet je er wel nog een paar jaartjes geduld voor oefenen.

Eerste full-size EV

In een gesprek met het Britse Autocar heeft Denis Le Vot, grote baas bij Dacia, namelijk verklapt dat de volgende generatie van de Sandero een zuiver elektrische afgeleide krijgt. We leren zelfs al iets over het platform, want de elektrische Sandero gaat zijn basis delen met de aankomende Renault 5. Desondanks zou het merk blijven vasthouden aan zijn budgetvriendelijke insteek, want Le Vot maakt meteen duidelijk dat we niet moeten rekenen op marktleidende technologie. In de plaats daarvan krijgt de elektrische Sandero bewust “een kleiner rijbereik en langere oplaadtijden” om de kostprijs te beperken. Hoe laag die dan wordt leren we nog niet, maar Le Vot hekelt nieuwprijzen voor EV’s van “35.000, 40.000 of 45.000 euro” in het gesprek genoeg om ervan uit te gaan dat de elektrische Sandero een stuk goedkoper dan dat wordt.

Dacia Spring Extreme 2023

Zij die nu klaar zitten om richting de Dacia-dealer te trekken, mogen de geldbuidel echter nog even thuislaten. De elektrische Sandero is namelijk nog niet voor vandaag of morgen, want eerst moet de Renault 5 ergens volgend jaar nog met dat CMF-BEV-platform debuteren. Nadien is het volgens Le Vot zelfs nog wachten tot 2027 of 2028, want de huidige generatie van de Sandero zou pas dan vervangen worden. De topman geeft trouwens ook aan dat de elektrische variant Dacia’s eerste “full-size EV” wordt, waardoor je er meteen ook van uit mag gaan dat er tot dan geen andere elektrische Dacia’s in de planning staan. Misschien toch nog even die kleine Spring overwegen dan?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws