In tegenstelling tot wat velen geloven doet Subaru het waanzinnig goed op de globale markt. Zo zijn de aandelen van Fuji Heavy Industries, eigenaar van Subaru, sinds begin 2012 zo maar eventjes 412 procent gestegen. Het merk wil echter uniek blijven en geen grote volumes gaan draaien van goedkope wagens.
Bloomberg sprak met de president van Fuji Heavy Industries Yasuyuki Yoshinaga over de toekomst van Subaru.
"We staan op een keerpunt voor Subaru," aldus Yoshinaga, "Al moeten we niet enkele bezig zijn met volumes. We moeten wagens blijven maken die enkel Subaru kan bedenken. Wagens die iets duurder zijn maar wel veel beter zijn dan de concurrentie."
Achter de muren van Subaru rommelt het blijkbaar. Sommigen willen zich vooral toespitsen op goedkope wagens voor India, anderen willen blijven hangen bij de wagens die goed verkopen. De hoge piefen, waaronder aandeelhouder Toyota Motor Corp, zullen vanaf deze maand beginnen debatteren over de toekomst van het merk.
"Sommige mensen binnen het bedrijf willen vooral een massaproductie van goedkope wagens. Maar is dit wel de juiste richting voor Subaru?" vertelt Yoshinaga. "We kunnen nooit zo groot worden als Toyota. Stel dat we zo groot worden, dan zijn we niet echt meer Subaru."
Frisse modellen
Tegen 2020 wil Subaru jaarlijks 1 miljoen wagens aan de man brengen. Het lijkt echter dat ze zichzelf zullen inhalen, want dit jaar spreken de verwachtingen van zo'n 752.000 verkochte wagens voor het merk.
Vooral de BRZ lijkt het imago van de constructeur goed te hebben gedaan. Het "hard to get" spelletje - in Amerika was er op een gegeven moment een wachtlijst van zo'n 8 maanden - heeft de wagen enkel maar begeerlijker gemaakt. Best wel gek als je bedenkt dat Toyota en Scion exact dezelfde wagen aanbieden.
De Impreza Sedan doet het ook goed. Na de frisse neus in 2011 verdubbelde de verkoop. Ook de nieuwe Forester blijkt zeer gewild te zijn in Amerika.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden