België aanvaardt buitenlandse keuring

België aanvaardt buitenlandse keuring

Goed nieuws voor wie een wagen wil invoeren uit het buitenland: wie een wagen uit een andere Europese lidstaat wil inschrijven in België heeft daar geen gelijkvormigheidsattest meer voor nodig.

Ook de keuring van een ingevoerd voertuig beperkt zich tot een visuele keuring, op voorwaarde dat het voertuig beschikt over een keuringsbewijs uit een andere lidstaat dat minder dan twee maanden oud is. België ziet zich genoodzaakt deze regel in te voeren na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie, ook het KB werd aangepast, de aanpassing geldt vanaf 30 september 2013.

gekibbel op hoog niveau

Alle tweedehandsvoertuigen moesten in België tot dusver een technische controle ondergaan, ongeacht de geldigheidsduur van het keuringsbewijs en het feit of ze eerder in eigen land of in België ingeschreven waren. Die extra controle, die sinds juni 2011 beperkt was tot een remtest, droeg volgens de overheid bij tot de verkeersveiligheid, de consumentenbescherming (door de inperking van de kilometerfraude) en de milieubescherming. De Europese Commissie was het echter niet eens met deze praktijk en sleepte ons land voor het Europees Hof. Ze vond dat België de Europese regels overtrad door een bijkomende controle te eisen. Het Hof gaf de Commissie volmondig gelijk. Dat België bovendien eiste dat voor tweedehandswagens uit andere EU-landen het zogenaamde Europese certificaat van overeenstemming - het vroegere gelijkvormigheidsattest - werd voorgelegd, was eveneens tegen de Europese regels.

De wijziging vind je ook op Wegcode.be terug.

Laatst gepubliceerd

Reacties (51)

Plaats een reactie
Techno Patat 23:02
afbeelding van Techno Patat

Waaronder ik! Ik denk aan import voor de volgende ze! Moest ik de alfa 2 weken later nog niet gevonden hebben dan haddek er ene geimporteerd!

Nick 00:33
afbeelding van Nick

Houdt dit in dat je een wagen vanuit een andere EU lidstaat kan laten inschrijven aan de hand van de boord-documenten zonder enige andere vorm van rompslomp? Of moet je nog langs de douane ed?

Techno Patat 10:03
afbeelding van Techno Patat

Duoane enzo zal je nog wel moeten doen! Maar je moet niet meer naar de Belgische keuring als je auto in duitsland bv een keuring voor verkoop heeft gekregen! Anders moest je nog eens Z-platen regelen of een garagist die ermee naar de keuring in België reed voor je een nummerplaat kon aanvragen. Nu moet je enkel eens langsrijden voor een visuele keuring. Al hoop ik dat je dat mag doen met je nummerplaat of transitplaat en dat je geen garagist moet zoeken...

Tom Sprankenis 13:14
afbeelding van Tom Sprankenis

dat is allemaal heel mooi, maar hoe kan ik daar iets aan doen als de belgische overheid (DIV)
zich hier niets van aantrekt, ik word namelijk al bijna een jaar aan het lijntje gehouden bij de homologatie van een in nederland gekocht voertuig.
dan moet ik zeker ook naar het europees hof om de DIV wakker te krijgen.
wij als burgers worden geacht ons aan de wet die europa ons oplegt te houden maar de belgische overheid geeft daar toch zijn eigen draai aan!
maar als er iemand is die denkt mij te kunnen helpen hiermee, graag een reactie

van hove ludo 23:16
afbeelding van van hove ludo

Uw reactie das nog niets verander keuringstadions weigeren aan te nemen en coc is verplicht
wet is veranderd van april 2014

jens 15:05
afbeelding van jens

Even was ik blij dit te horen, maar ik was vergeten dat we in België wonen.
Bij de DIV weten ze echter van niets, of gebaren ze dat hun neus bloed.
Bij de technische keuring zijn ze al op de hoogte, dus je kan een ingevoerde wagen wel technisch keuren zonder COC maar niet inschrijven bij de DIV zonder kopie van de COC.
maw er is nog niets veranderd, voorlopig toch.

Christophevdn 12:45
afbeelding van Christophevdn

Mij wouden ze zelfs niet keuren omdat ik geen gelijkvormigheidsattest had..

Marcel debisschop 22:38
afbeelding van Marcel debisschop

Geachte,
Ik heb vandaag een wagen ingevoerd uit Nederland. Het is een buscamper uit 1994. Ik geraak aan geen gelijkvormigheidsattest! Hij heeft in Nederland gereden tot gisteren en heeft een APK (Nederlands keuringsbewijs) tot eind mei 2014.
Heb contact opgenomen met GOCA en die stellen dat ik een gelijkvormigheids attest moet hebben of ik moet hem laten keuren als alleenstaand geval, kan maanden duren voor ik er mag mee rijden in Belgie.
Kan iemand mij het nummer van het aangepaste KB bezorgen aub?
Dank bij voorbaat!

Lukas 20:25
afbeelding van Lukas

Beste,
Ik ben vandaag ook gestart met die procedure 'alleenstaand geval' voor m'n in Nederland gekochte camper.
Ik ben bang dat ik de zomer niet haal voor alles rond is. Hoelang heeft het bij u geduurd?
Vriendelijke groeten

lucille ball 20:14
afbeelding van lucille ball

Kocht eind dec 2013 een bmw E36 die echter in beslag werd genomen omdat ik met mijn vorige kentekenplaat - nog niet div geregistreerd - rondreed.
Van mijn verzekering ben ik al helemaal niet te spreken, 3 weken documenten naar div om alsnog vast te stellen dat je een gelijkvormigheidsattest van belgie nodig hebt - Zulassungsbescheinigung 1 en 2 - zijn niet aangenomen ook al zou dit door div telefonisch zijn voldoende geweest.
Het enige wat niet tegenviel, integendeel, was de btw of belastingen passeren, alle toeters en bellen roos document wat je maar wil had ik in handen na amper een kwartiertje. De hele toestand kostte me nog geen 1 euro ( aankoop van particulier door particulier ). Als t eens goed is mag het ook geweten zijn vind ik.

Jan b 12:26
afbeelding van Jan b

Het desbetreffende KB: AanpassingsKB van 6 september 2013 (BS 20/09/2013); bij het KB van 15 maart 1968 – Voertuigtechnisch reglement en wat meer uitleg erover:

http://www.wegcode.be/actueel/recente-wijzigingen/2005-erkenning-autokeu...

Dominique 20:40
afbeelding van Dominique

In Nederland heb ik wagen gezien die ik graag zou kopen.
Hij heeft sportveren, sport remmen, motorisch aangepakt enzovoort. (Alles aftermarket dus niet standaard)
Hij heeft in Nederland wel een APK keuring, krijg ik deze dan ingeschreven in België?

markie349 20:41
afbeelding van markie349

Er is wel wat veranderd maar we zijn er nog niet. Ik heb het vonnis van het Europees Hof van Justite uitgepluisd en Belgie is nog steeds in de fout. Want in dat vonnis staat niets van het eisen van een Europees Gelijkvormingheidsattest. Als je dat hebt EN je hebt een keuring van Max 2 maanden oud, dan moet je inderdaad alleen nog maar een VISUELE KEURING laten uitvoeren en je bent OK. GEEN zulk Europees ding en je kunt een specifieke procedure opstarten. Dat is geld maar Vooral tijdrovend. Belgie bedriegt zijn inwoners, zover is duidelijk. Er komt zeker nog eens een veroordeling maar t zal ff duren nog. Laat het echte doel van deze sabotage door onze instanties duidelijk zijn voor iedereen: de aankoop van tweedehandswagens zoveel mogelijk bemoeilijken opdat mensen nieuwe plastieken brol kopen. Brengt meer op natuurlijk. Apeland? OF COURSE...what else...

Leon 12:32
afbeelding van Leon

Sinds 2 dagen ben ik in het bezit van een in Duitsland op de weg gebracht voertuig uit 2006.
In 2008 heeft de auto met goedkeuring van de Duitse TÜV andere veren gekregen en ligt daardoor lager op de weg. Bij de douane ben ik geweest.
Waaraan kan ik mij verwachten ook in samenhang met het COC en vernieuwde wettelijke bepalingen?

Y 16:54
afbeelding van Y

vergeet het maar, ik heb ook net een wagen in DE gekocht en hij geraakt niet door de keuring vanwege de andere vering - ondanks dat deze wel TUV gekeurd is etc weigert Belgie dit vanwege het onbreken van een GOCA attest (Belgisch document) maw laten keuren als alleenstaand geval wat veel tijd in beslag neemt ofwel originele vering...

Rodiers firmin 18:50
afbeelding van Rodiers firmin

vandaag 20 februari op de keuring in As doorgestuurd omdat er geen gelijkvormingsattest bij was !!!!

FIRMIN RODIERS 17:02
afbeelding van FIRMIN RODIERS

WAGEN GEKOCHT IN DUITSLAND GEKEURD DOOR TUV OP 30/12/2014 OP DE KEURING MOEST MEN DE TUV FORMULIEREN NIET HEBBEN ER WAS GEEN GELIJKVORMIGHEIDSATTEST BIJ EN MEN KEURDE HEM NIET WAT IS ER DAN VAN EUROPESE WETTEN

Armand 22:25
afbeelding van Armand

Uw reactie
Wagen gekocht in Duitsland bij een verkoper TUV gekeurd met alle formulieren maar geen laatste inschrijvings bewijs er bij. Wagen komt uit Japan.Bij de keuring als oldtimer vragen ze het laatste inschrijvings bewijs uit Japan maar dat is er niet.Wagen heeft niet ingeschreven geweest in Duitsland.Wat staat er mij te doen?

davy 23:17
afbeelding van davy

redelijk simpel lijkt me (wel een spijtig geval)

als je geluk hebt, dan zou de belgische invoerder je KUNNEN helpen

maar reken daar maar niet op

zal dus waarschijnlijk een gevalletje "gelijkvormigheidsprocedure" worden

veel geduld en wat centjes jammer genoeg

Ton Joosse 16:35
afbeelding van Ton Joosse

Vandaag 16 mrt 2015 met mijn papieren naar DIV Alken gegaan voor inschrijving ,maar werd weggestuurd omdat er geen gelijkvormigheids attest bij was en er werd mij verteld dat de auto ook nog gekeurd moet worden,terwijl deze net in Ned. gekeurd is.
Wat is er nu eigenlijk veranderd ?
Nu moet ik straks met mijn auto op een aanhanger naar keuring ,tjonge jonge ,hoe kan men het elkaar moeilijk maken .

van hove ludo 17:07
afbeelding van van hove ludo

heb old timer gekocht in NL origine was Belgisch gekeurd RDW met vermerking BG buitenlandse goedkeuring belgie wouw niet keuren na lang aarzelen en beraad gekeurd, enkele malen afgekeurd voor onzinnig papierwerk dat aanwezig was maar niet gelezen wou worden en allerlei wise wasjes er werd op voorhand gezegd dat hij er niet door zal zijn , terug met nl voertuig daar hij niet goedgekeurd was naar RDW nu nl voertuig keuring nl wijze met bepaalde punten individuele keuring , heb copy papieren nieuwe IGC afgegeven , zouden van technische dienst geel iets laten weten . zullen zoeken om toch nog af te keuren .wat is er dan veranderd als belgie zich niet houd aan afspraken ?
heeft iemand een idee om ons te verenigen of bestaat er een plaats waar je klachten kan deponeren die bearbeid worden en niet naast zich neer gelegt worden (europees hof ? )

Stefan Bogaers 17:09
afbeelding van Stefan Bogaers

Deze aanpassing geldt vanaf 30 september 2013. ??

noel 20:05
afbeelding van noel

Ik heb een dodge ram in nederland gekocht, door berthels in diest laten invoeren en 4 weken later alles in orde en kunnen inschrijven bij de div.....was tot jaar geleden niet waar geweest, toen was het 6 tot 10 maanden wachten....

Sander 15:55
afbeelding van Sander

Wat heeft het u ongeveer gekost
0496431758

Ivan bij SPEEDSHOP BELGIUM bvba 23:06
afbeelding van Ivan bij SPEEDSHOP BELGIUM bvba

Goedenavond Sander, neem gerust contact met ons op. Wij gaan u ongetwijfeld met zowat alles voor uw usa-wagen kunnen helpen. Mvg, Ivan www.speedshop.be of ivan@speedshop.be

dany 12:53
afbeelding van dany

Kan u mij helpen een dodge ingeschreven te krijgen
Lvf

arens 21:51
afbeelding van arens

ik heb ook een mooie chevrolet in nederland gezien en ik wil hem kopen
hoe zit dat voor naar belgie te brengen en wat kost dat

Ivan bij SPEEDSHOP BELGIUM bvba 23:02
afbeelding van Ivan bij SPEEDSHOP BELGIUM bvba

Goedenavond, wij gaan u ongetwijfeld met zowat alles kunnen helpen. Neem gerust contact of geef uw gegevens door via ivan@speedshop.be. Mvg, Ivan www.speedshop.be

Saelens annelies 12:04
afbeelding van Saelens annelies

Wij hebben hetzelfde probleem hoe is het bij u in orde gekomen en wat waren de koste

bulinckx Jacqueline 08:35
afbeelding van bulinckx Jacqueline

Super, toch aan de meldingen en/of mailen krijgen de clienten nooit geen antwoord nog dienst van Van Herle kwa brandverzekering bij het afsluiten van contract (en) Na-verkoope dienst (nihil)

Godfried van den Bergh 14:18
afbeelding van Godfried van den Bergh

Gelukkig is de oldtimer van Ludo nu toegelaten in België en zal het de volgende keer bij het importeren van een Le Patron naar alle waarschijnlijkheid makkelijker gaan. De RDW in Nederland was in elk geval ook verheugd met de goedkeuring van Ludo's Le Patron.

Johan 03:09
afbeelding van Johan

Hallo Godfried
Hoe kan ik contact nemen met Ludo
Over le patron mvg

Johan 03:36
afbeelding van Johan

Halloo ik heb ook pqs le patron gekocht
Hoe kan ik contact komen met Ludo
Mvg

stefan 15:31
afbeelding van stefan

bij mij heb de wagen in 2015 ingevoerd uit nederland was opk gekeurd en ze hebben mij van alles laten doen volledige controle dingen afgekeurd zoals een verlaging dan blokkade opgezet dus kon geen gellijkvormigheids attest aanvragen via alfa dus moest ik naar macadam derna terug en ze blijven moeilijk doen zo zie je maar weer dat ze doen waar ze zin in hebben dus hier klopt niks van

erwinneke 10:07
afbeelding van erwinneke

Same here.... Geldige APK keuring, kentekenbewijzen en gewoon mijn eigen auto die meegaat met emigratie van NL naar Belgie... Ik heb er niet eens moeite mee dat ze een overbodig formulier vragen zoals dat gelijkvormigheidsattest. Maar ik moest voor de homologatie keuring de auto eerst uitschrijven uit Nederland (slaat al nergens op) en daarna begon het gedoe. Waarom doorloopt de wagen een 2,5u durend onderzoek, waarbij ik zelfs het boekje moet laten zien voor de tankinhoud?!? Wordt de breedte van het stuur opgemeten en meer van dat soort onzin... alles ingeklopt in een computer en daarna krijg je niet eens het attest mee! Alles moet eerst nog naar Brussel gestuurd worden, die sturen uitnodiging voor betaling en pas daarna wordt het dossier in behandeling genomen... Bureaucratie ten top! Uiteindelijk kan ik mijn wagen dus gaan laten staan voor god mag weten hoe lang, terwijl ik dagelijks naar mijn werk moet rijden (250km retour)! Nog maar te zwijgen van de ellenlange procedure die eraan voorafging voor het verkrijgen van een rijksregisternummer... Belgie, doe eens wat aan alle onnodige lagen aan papieren rompslomp!! Niet om te vergelijken, maar waarom is het in NL (ook EU-lidstaat) wel mogelijk een auto in te voeren en binnen 5 dagen je kentekenbewijs in huis te hebben en duurt dit in Belgie weken en weken?

Marc Weemaels 11:50
afbeelding van Marc Weemaels

Amaai , als ik dit hier allemaal lees dan begin ik mij nog meer zorgen te maken , ik heb mijn Porche Boxster uit Canada laten overbrengen omdat ik nu weer officieel in Belgie woon . Eind april naar de keuring in Brugge geweest , van daaruit zijn de papieren doorgestuurd naar MOW , de betaling van 181 € is gebeurd en we weten dat het dossier daar ergens op hun bureau ligt sedert 26 mei . Sindsdien weten wij totaal niks meer , we zijn nu 10 augustus , ik heb al alle mogelijke diensten gemaild , opgebeld dit alles zonder resultaat , ze doen zelfs de moeite niet om te antwoorden op een mail als je hun vraagt of er eventueel een probleem is met de wagen of het dossier , en via telefoon enkel doortoetsen zonder ook maar één stap verder te komen , dat is dus belgische bureaucratie , mijn wagen staat nu al drie maanden stil , het jammere is dat mijn Canadese verzekering afgelopen is sinds eind juni anders had ik gewoon verder kunnen rondrijden met mijn Canadese platen , ik zou mogelijks wel de kans gelopen hebben op een boete omdat ik als ingeschreven hier met mijn niet in belgie ingeschreven wagen zou rondrijden maar dat zou het minste van mijn zorgen geweest zijn . Dus als ik vorige berichten lees zakt mijn moed nog meer in mijn schoenen , jullie moeten dan weten dat ik bij het binnenbrengen van de wagen bij de douane 2240,61 € invoerrechten betaald heb alsook nog eens 5360,60 € BTW een totaal dus van 7601 ,21 € , dus de belgische kas heb ik al voldoende gesponserd . Ik vind dit alles effenaf schandalig , het enige dat je hier in Belgie moet doen is betalen en het ergste is , je wordt er zelfs niks voor geholpen

Marc Weemaels 13:36
afbeelding van Marc Weemaels

we zijn nu bijna eind oktober en EINDELIJK na 6 maanden is alles bijna rond , dit is het vervolg op bovenstaande tekst , in die tussen periode heb ik dan de ombudsman aangeschreven , die wist te vertellen dat het probleem voortkwam door het feit dat Vlaams en Waals gewest nu gescheiden zijn en er personeelstekort is , dan maar eens een mail gestuurd naar het kabinet van de minister Weyts , alles uitgelegd en de vraag gesteld of er daar op de dienst homologatie wel gewerkt wordt , niks meer gehoord tot rond half augustus , volgens de cel homologatie ; de bijhorende technische fiche van de wagen ( Canadese) voldoet niet aan de Europese normen , er moet een nieuwe fiche aangevraagd worden bij Porsche , 4 maanden hebben ze nodig gehad om dat te laten weten , dan naar 'd Ieteren , auto nagezien , 500 € direct te betalen en weer wachten , na een kleine 3 weken kregen we nieuws dat we de papieren mogen gaan ophalen in Anderlecht , je zou denken voor 500 € !!! ze sturen die zelfs nog niet aangetekend op , dan terug naar de keuring in Brugge , 77 € te betalen , alles goedgekeurd daar , nu nog de douane passeren want ja ik kan geen oude Belgische nummerplaat indienen , dinsdag op naar Oostende , en dan , verzekering in orde en mijn Belgische platen . Eindelijk na 6 maand terug de baan op ( dan heb je een cabrio waar je gans de zomer niet mee de baan op kon ) Enkele dagen geleden mocht ik een mail ontvangen van de dient homologatie (waaruit blijkt dat het kabinet Wuyts toch gehoor gegeven had aan mijn brief ) met wat uitleg over het tijdsverlies en enigzins een verontschuldiging daarvoor . Geduld is een schone deugd zeggen ze maar ......

Allard Plooij 02:01
afbeelding van Allard Plooij

We zijn nu een dik halfjaar verder, is het al in orde geraakt?

Lowlife 17:46
afbeelding van Lowlife

Dan kan een nederlands apk gekeurde wagen legaal op luchtvering ingevoerd worden en verder zo jaarlijks door de keuring te gaan. :-)

Kenneth 20:07
afbeelding van Kenneth

Ik heb al gehoort als je een wagen invoert vanuit nederland met luchtvering dat het maar voor het eerst jaar goedgekeurd is in België ? Het 2de jaar volgens de Belgische wetgeving dan mag het niet meer, iemand die meer info weet hierover?

Peter 19:44
afbeelding van Peter

Gelijkvormigheidsattest is niet meer nodig , technische controle van buitenlandse auto moet worden overgenomen.
Vergeet het maar het zijn afspraken die in Brussel gemaakt zijn. maar er zijn 2 landen in Europa, die vermoedelijk niet bij Europa horen, en dat zijn Belgie en Frankrijk.
Ze houden zich niet aan de gemaakte afspraken. Dus blijven vechten tegen deze 2 bureaucratische landen. Dit is alleen maar werkverschaffing.

sebastien 22:49
afbeelding van sebastien

Hi, ivm laatste commentaar, ik woon in frankrijk en ze vegen hier inderdaad sommige reglementen aan hun laars, nl een modificatie die officieel goedgekeurd is in een ander lid van de unie, mag geen object meer maken van goedkeuring in frankrijk. En toch had ik geen keuze dan mijn lpg installatie opnieuw te laten keuren. Niet zo duur (ongeveer 100€), maar enkel mogelijk als je nog altijd je Europees (dus niet belgisch!) CoC op zak hebt (dus verplicht voor alle wagens vanaf 1 januari 1998, vele duitse merken gaven het al vanaf 1994).
Met je belgisch gelijkvormigheidsattest (waar dus 2 keer niks op staat) kan je niks doen in frankrijk. Resultaat: mijn bmw van 1991 met alle papieren in orde in belgie, viel niet in orde te brengen voor frankrijk. In de préfecture wouden ze de lpg installatie (van 2001) niet aanvaarden omdat dat niet op de belgische Coc stond, ook niet in een nieuwer type Coc (met alle technische gegevens). Omdat er niets over die lpg installatie vermeld stond. Alsof bmw in 1991 zou weten dat er in 2001 een lpg installatie zou op komen....
Resultaat, ik heb ze in belgie mogen verkopen, goed dat ik nog niet uitgeschreven was uit de bevolkingsregisters.
BMW frankrijk moest ze goedkeuren om hun eigen franse Coc te geven (250€ in plaats van de 100€ die je bij bmw belgie betaalt) waarvan ze zeiden dat ik het waarschijnlijk niet zou verkrijgen (en toch eerst betalen ervoor voor het dossier en het werk) omdat er dus lpg op stond (bmw is het merk waarop het grootst aantal lpg installaties worden geplaatst in belgie) en dat niet in de technische criteria van bmw 1991 zat....
Maw, koop een bmw in frankrijk mijnheer en laat uw belgische bmw aub achter aan de grens.
Zo zie je maar dat ze in ieder land hun grote businessen beschermen. En zotste is natuurlijk dat ze verplicht zijn zich te houden aan de europese wetgeving, maar die wetgeving toelaat dat lidstaten hun uitzonderingen opleggen... WTF!!! Fantastische business toch wetten uitvinden....
Ok, volgende mail over franse keuring.

sebastien 23:41
afbeelding van sebastien

Franse autokeuring vs belgische autokeuring
In belgie is niets toegelaten of heb je extra specifieke keuring nodig, extra betalen en de absurditeit dat alles goca goedgekeurd moet zijn waardoor vele originele wisselstukken (bvb honda) op papier Illegaal zijn. Stuk versleten? Koop een nieuwe wagen mijnheer.

Ok, dus het is geweten dat ze in belgie proberen 'oude' wagens af te keuren. Ze maken je ook wijs dat je naar dit of dat keuringscentrum moet, LARIE, je mag naar eenders welk keuringsstation van belgie de keuring afleggen!
Ten tweede, voor een herkeuring (dus als je wagen voor een aantal punten de keuring niet slaagt) ben NIET VERPLICHT NAAR DEZELFDE KEURING TE GAAN. Dat blijven ze nochtans luid zeggen. Je MAG naar eendert welke andere keuring gaan, maar het wordt wel een volledig nieuwe keuring dan (dus vol tarief, niet dat dat zoveel uitmaakt in belgie). HET IS ENKEL ALS JE HET VERLAAGDE TARIEF VOOR EEN HERKEURING WILT DAT JE NAAR HETZELFDE STATION MOET. Maar niets houd je dus tegen niet akkoord te zijn en gewoon alle keuringen van belgie af te gaan en steeds opnieuw een volledige keuring te betalen.

Ok, nu
FRANKRIJK:
je gaat naar de keuring van je keuze, OP AFSPRAAK (nooit! wachten) en je bent er klant ipv slachtoffer. Ze zijn er eerlijk en zijn redelijk strikt op de veiligheid: remmen, slijt banden enz. Letten op de uitstoot (vind ik maar logisch zodat iedereen nog kan ademen) en regeling lichten min of meer ok. Maar niets vergelijkbaar als belgie waar je je lichten bij de dealer 3x kan laten regelen en toch nog falen voor de keuring omdat hun toestel afwijkt van hetgene van (3 plaatsen uitgetest grrr) 3 afzonderlijke dealers/garages...

In frankrijk zijn alle upgrades 'toegelaten' op de keuring, want het zijn 'geen controlepunten' of het oorspronkelijk equipment is of niet. Dus je kan gerust polyurethaan bushes silent blocs gebruiken, inox uitlaat, sportstuur, andere motor (zolang het dezelfde brandstof is), getunede of verbeterde stukken zolang de wagen veilig is (dus remmen, bandenprofiel etc) voor gebruiker en zwakke weggebruiker (geen scherpe kanten aan carrosserie, maar dit is toch gezond verstand).
In de praktijk kan je dus in je micra een V8 met dubbele turbo installeren zolang je velgen en banden van de correcte afmetingen hebt (of overeenkomende equivalente afmetingen) en ze correct afgeregeld is en geen pure vlammen uitlaat. Het omgekeerde geld ook, steek een micra motor in je dodge ram.

OPGEPAST !
Dit is wat er door de keuring geraakt zonder opmerking. Theoretisch gezien mag geen enkele wagen gemodificeerd worden zonder akkoord van de constructeur en eventuele herbepaling van het 'type' voertuig (type wil hier niet zeggen dat je micra als dragster gaat aanzien worden, wel dat het bvb een andere technische fiche zou moeten hebben wat niet overeenkomt met een nieuwe coc, wel met een frans bijvoegsel aan de papieren), dus nieuw inschrijvingsbewijs (CG carte grise).
Dus theoretisch gezien zijn 99% van de auto's illegaal want wie heeft er nu alles dat goedgekeurd is door de constructeur??? Het gaat hem ook om luttele dingen.

Wat je ook moet weten is dat je in frankrijk bij de inschrijving van je occasievoertuig je geen enkel papier bijhoudt, alles wordt bijgehouden door de préfecture (dus coc, oud inschrijvingsbewijs, kopie technische keuring, eventuele attesten voor gasinstallatie etc) en de préfecture stuurt je binnen de week aangetekend je inschrijvingsbewijs op.
Als de politie je tegenhoudt moet je dus inschrijvingsbewijs en laatste keuring hebben (hoewel ze op de keuring een sticker plakken achteraan je inschrijvingsbewijs en die keuring dus misschien niet nodig is, moet dat eens nachecken) en eventueel identiteitskaart en bewijs van verzekering.

Kitcars kit cars vallen niet meer in te schrijven tenzij je heel veel geluk hebt in de préfecture. Bvb voor een seven kan alleen een caterham ingeschreven worden met bewijs (factuur of andere) dat de wagen wel degelijk door caterham geassembleerd is geweest en niet in kit is verkocht geweest.
Gezien ze voor alle voertuigen in te schrijven ook een CoC willen hebben, is het gemakkelijker (indien je auto dateert voor 1998 of 1994) een auto te hebben van minstens 30j om ze in te schrijven als oldtimer (VE véhicule d'époque) want op die manier kan je dingen laten inschrijven die voorheen Nooit zijn ingeschreven (omwille van bvb specifiek model of merk of gewoon nooit gecommercialiseerd) in frankrijk.
Zo kan je dus bijna alles inschrijven, zolang het niet onder de categorie kit car valt.
Indien je iets tussen de twee koopt (geen coc en geen 30j oud) kan je een RTI proberen (kost meer dan 1500€ als alles er de eerste keer door geraakt, anders meer), ik zeg wel proberen.

Maar bon soit, in frankrijk is dit dus allemaal mogelijk zonder enig extra:
sportstuur (zonder airbag hoewel wagen oorspronkelijk airbag had), sportophanging (zolang je de minimum hoogte behoudt), andere motor, andere wielen (met equivalente maten, wees gerust, er zijn er meerdere per type wagen), silicone hoses, poly bushes, sportuitlaat (het type van de eerste uitlaat wordt nagekeken, voor de tweede uitlaat wordt niks nagekeken behalve de aanwezigheid en het geluidsniveau moet ook houdbaar zijn), kunsstof carbon fiber fibreglass etc body panels carrosserie delen, polycarbonaat vensters (alles behalve voorruit), avia type remleidingen en brandstofleidingen en ook in cupronickel of ander materiaal, zolang het allemaal in goede staat is), je kan het allemaal online bekijken, de controle punten zijn publieke informatie. Typ CT (contrôle technique) points de contrôle en ziezo, je hebt de lijst van wat er zal nagecheckt worden, Niets meer.
Wat NIET toegelaten is is een rollcage (enkel voor circuit) en voor race harnassen (4/5 punts veiligheidsgordel) heb je een installatie getuigschrift van een garage nodig (een professioneel, dus factuur met tva).

Ik ben lichte sportwagen liefhebber, en ook geobsedeerd door de ultieme milieuvriendelijke wagen.
Helaas is niets hiervan mogelijk want de belgische staat acht ieder individu als gevaarlijk onwetend en crimineel tot het tegendeel bewezen is. Enfin, iedere staat heeft zo zijn 'verantwoord' misdadig gedrag ('om het volk te beschermen'), zij zijn de wet, iedere burger moet de wet van buiten kennen en kan toch maar best zijn mond niet opendoen en de business van het 'wettenlabyrinth' doorlopen met veeeel tijd en geld. En om te voorkomen dat er ooit iets veranderd zijn al hun beleidsbeslissingen altijd zeer korzichtig, dus pech als de wet veranderd is eens je (betaalt hebt om) met alles in orde bent (te zijn).

sebastien 00:20
afbeelding van sebastien

Autokeuring Frankrijk vs belgie:
frankrijk:
keuring 50-70€ (duurder in steden). Om de 2j. Als je te laat bent blijft je keuring 2j geldig vanaf de datum van keuring. Geen boete als je te laat bent (je mag er gewoon de openbare weg niet meer mee op, maar als je bepaalde tijd/jaren niet rijdt moet je dus niet naar de keuring blijven gaan). Kwaliteit van keuring is degelijk, ze gaan je niet de weg opsturen met banden die op springen staan of volledig versleten zijn, ze gaan het je zeggen. Verschillende banden en merken toegelaten op een zelfde as, zolang de afmetingen die erop geschreven zijn (zoals bvb 205/55/16 84W) identiek zijn, toch vooral wat die maat betreft (205/55/16).
Reservewiel is niet verplicht, noch brandblusser (dat laaste heeft mij toch al gediend).
Geimporteerde wagen: maakt niet uit welke kant het achterste mistlicht is. Je hebt een keuring nodig om de wagen in te schrijven, maar die keuring mag ook een tegenkeuring (herkeuring) nodig hebben (dat staat dan wel op je grijze kaart dat de keuring maar 2 maanden geldig is, maar je hebt je grijze kaart/inschrijvingsbewijs dan toch al, dus de wagen staat dan officieel op jouw naam).
Geen rijtaks, geen vervuilingstax. LPG vrij duur (bijna even duur als op naft rijden gezien je wat meer verbruikt op lpg, tenzij je wagen specifiek getuned is voor lpg).

Belgie: ben je te laat, dan betaal je een boete in het keuringscentrum.
Ga je naar een andere keuringscentrum omdat ze onredelijk zijn in het vorige, dan betaal je die boete OPNIEUW grrrr.
Ga je 6maand later naar de keuring, dan is je nieuwe keuring nog maar 6 maand geldig, tot de vorige datum, niet 1j keuring tov de nieuwe keuring. Dus ga je na 1j naar de keuring, dan is je wagen gekeurd en is tegelijkertijd de keuring toch al voorbij....?? Of passen ze dan een uitzondering toe omdat het anders onmogelijk is?
In belgie maakt men je wijs (afhankelijk van het keuringscentrum) dat je op dezelfde as identieke banden moet hebben zowel wat merk en model betreft en zelf wat de 4 banden EN reserveband betreft.
Reservewiel verplicht of 'herstelspuitbus' voor wagen die geen plaats hebben voor reservewiel (sportwagens vooral). Brandblusser verplicht (nog niet zo zot maar...), met een houdbaarheidsdatum !! erop. Als brandweerman kan ik je zeggen dat die houdbaarheidsdatum larie is, het is een volledig hermetische afgesloten cartouche die erin zit, en zolang die brandblusser nog nooit gebruikt is (dus de cartouche niet doorboord/doorprikt is geweest) blijft dat ding goed. Eens je hem hebt gebruikt daarentegen gaat de druk er geleidelijk aan uit, dus je kan een brandblusser hebben met 'goede datum' die onbruikbaar is... Het beste is natuurlijk eentje die een geincorporeerde manometer heeft (venstertje dat lucht/gasdruk aangeeft) en een gewichtsvermelding die het volle en lege gewicht aangeeft.
Denk er vooral aan dit veiligheidsaccessoire mee te nemen als je reist naar een land waar het niet verplicht is want ik ben al een tankstation tegengekomen met een plas van meerdere liters benzine waar ze geen brandblusser hadden en er rokers in de buurt waren... En niemand die gehaast was er iets aan te doen want er waren klanten aan de kassa...

Geimporteerde wagen: achterste mistlicht MOET aan de linkse kant zijn, zelf al zit de bestuurder vooraan rechts (engelsgestuurde wagen). Dit kan gemakkelijk en goedkoop zijn te vervangen in uitzonderlijke gevallen, in andere gevallen is het geintegreerd in het blok van de achterlichten en moet je dus links en rechts vervangen en sommige van die lichtblokken kosten 4000€ het paar (ja, 4 duizend €).

Vervuilingstax. Rijtax ieder jaar (zelf al rij je niet...). Meer tax op lpg hoewel je daarmee veeel minder vervuild dan naft en vooral diesel (diesel vervuilt het meest; moest je nog altijd denken dat uitstoot van een wagen alleen uit CO en CO2 bestaat... adem 10seconden naftuitlaat en doe de volgende dag hetzelfde met diesel, je zal snel je antwoord hebben).
LPG komt goedkoper uit dan diesel, niet alleen aan de pomp, ook in dagelijks gebruik (betrouwbaarheid van een naftmotor itt alle problemen van een 'moderne' dieselmotor).

Johnd838 06:49
afbeelding van Johnd838

Attractive section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts. Any way Ill be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently rapidly. ccdkeakcdeeg

Johna794 06:49
afbeelding van Johna794

I do agree with all the ideas you have introduced for your post. They are really convincing and can certainly work. Still, the posts are very brief for newbies. May you please extend them a bit from subsequent time? Thank you for the post. bafdebdgcceb

Van den Broeck Michael 17:51
afbeelding van Van den Broeck Michael

Ben van plan om een Rav4 benzine van 1999 in te voeren uit Nederland. Is het heden nog steeds een opgave om het COC bewijs te bekomen en is het moeilijk om deze in verkeer te krijgen.
dank bij voorbaat

Philippe Buyl 12:13
afbeelding van Philippe Buyl

Ik kocht net een TR 6 PI in Frankrijk , hij is daar gekeurd voor verkoop. Ik transporteer hem begin november naar Belgie.
Ik wil graag weten of deze keuring geldig is in Belgie en zo niet welke stappen ik moeten ondernemen om hem in het verkeer te mogen brengen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws