![Volkswagen Golf GTI Clubsport teaser 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Volkswagen/anderefotos/volkswagen_golf_gti_clubsport_teaser_2024_1.jpg?itok=P9Kayuy9)
Maak je klaar voor het sluitstuk van Volkswagens GTI-gamma want de Golf GTI Clubsport wordt vernieuwd. Die krijgen we twee weken voor zijn onthulling te zien in camouflage, en we mogen ook al een fijn detail weten. Zo wordt hij de krachtigste GTI ooit… Al was hij dat voor de facelift ook al.
Tijden veranderen, kijk maar naar de Volkswagen Golf GTI. Diens eerste generatie gaf menig snelheidsduivel anno 1975 al kriebels in de broek met zijn 110 pk, maar een kleine 50 jaar later tikt zelfs een Up! GTI sneller de 100 km/u aan. De Golf GTI zelf, die zag zijn vermogen generatie na generatie stijgen tot de basisversie nu al 265 pk naar zijn voorwielen stuurt. Voor sommigen is zelfs dat echter nog niet genoeg.
Pikt eigen draad op
Voor hen is de Volkswagen Golf GTI er al een paar generaties lang als ‘Clubsport’, en ook die mag na de facelift niet ontbreken. Wolfsburg heeft namelijk een paar eerste beelden gedeeld van zijn vernieuwde Clubsport en op het oog pakt die alvast uit met een paar eigenaardigheden. Zo herkennen we het gros van de wijzigingen van de reguliere Golf GTI maar de Clubsport krijgt zijn eigen bumpers, zijn eigen lichtsignatuur en zijn eigen achterspoiler. Daarmee lijkt hij wat meer toenadering te zoeken tot de krachtigere Golf R, en dat laatste is natuurlijk geen toeval.
![Volkswagen Golf GTI Clubsport teaser 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Volkswagen/anderefotos/volkswagen_golf_gti_clubsport_teaser_2024_2.jpg?itok=_CVJzVyA)
Volkswagen belooft dan ook dat dit de krachtigste voorwielaangedreven Golf GTI ooit wordt, al is dat stiekem niet zo’n verrassing. Dat was de Clubsport voor zijn facelift namelijk ook al dus eigenlijk hoeft Volkswagen daarvoor niet eens meer dan de 300 pk van voorheen uit de 2.0-liter turbomotor te persen. De kans is echter wel groot dat ze dat toch doen aangezien zowel de vernieuwde standaard-GTI als de vernieuwde R meer vermogen krijgen, en dat is ook niet de enige hint. Zo toont Volkswagen tegelijk zijn racewagen voor de 24 Uur van de Nürburgring en die baseert zich op de Clubsport, maar doet het dankzij wat aanpassingen met 348 pk. In de kantlijn van die race zal het merk ook de productieversie van de vernieuwde Golf GTI Clubsport onthullen dus afspraak op 1 juni.
Recente reacties
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Volgens het artikel hierboven en de rest van het internet wordt dit model in China gebouwd door...
Door GLENN 18 uur geleden
Test: Mazda MX-5 ND3 - De laatste échte sportwagen (2024)
Het is niet voor niets dat je die supergrote velgen nooit in serieuze races tegenkomt. Daar zit...
Door this 21 uur geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
De auto wordt in Europa gebouwd, dus er komt geen verhoogde importheffing.
Door chris 22 uur geleden
Column: Ik ben PK-moe, geef ons meer MX-5!
Ik blijf het toch jammer vinden dat Mazda de MX-5 zo'n laag vermogen blijft geven en nu zelfs de 2....
Door T-Lens 1 dag geleden