Nissan heeft eindelijk even veel te zeggen als Renault in alliantie

Nissan Renault Alliantie 2023

Renault en Nissan werken al sinds eind jaren 90 samen, maar stiekem waren ze in die samenwerking niet helemaal gelijk. Zo had Renault eigenlijk meer zeggenschap over Nissan dan omgekeerd, dus je kan je wel voorstellen dat dat voor wrevel zorgde… Tot nu, want beide partijen hebben voortaan evenveel in de pap te brokken.

Spoel even met ons mee terug naar 1999, als je wil. Toen zat Nissan namelijk in financiële moeilijkheden, en verscheen daar plots een Fransman aan de deur als redder in nood — of eigenlijk een Libanees want het was de omstreden Carlos Ghosn die Renault naar Nissan stuurde, maar dat is een ander verhaal. Zo deed Renault een flinke investering in Nissan en daarmee was de alliantie geboren. Jaren nadien had Nissan genoeg geld verzameld om op zijn beurt een aandeel in Renault te kopen, al was er één probleem: dat aandeel was helemaal niet even groot. Daardoor hadden de Fransen in de praktijk meer te zeggen in de alliantie, maar daar komt nu eindelijk verandering in.

Wel de winst, niet de stemmen

Renault heeft namelijk aangekondigd dat het maar liefst 28,4 procent aan Nissan-aandelen van de hand heeft gedaan. Dat hadden beide partijen eerder al afgesproken, maar is nu ook echt tot uitvoering gekomen. Die aandelen heeft Renault niet verkocht maar ondergebracht in een Frans fonds waar het merk wel nog eigenaar van is, dus op die manier houdt Renault wel nog de winst in handen die de aandelen opbrengen. Het cruciale verschil is echter dat die trust neutraal zal stemmen in de Renault-Nissan-alliantie, en dat maakt de twee partijen voortaan helemaal gelijk. Na het laten gaan van die 28,4 procent aandelen houdt Renault namelijk nog 15 procent aandelen in Nissan over, en dat is precies even veel als wat Nissan van Renault bezit.

Renault 5 EV 2023

Nissan en Renault zijn nu met andere woorden allebei even vrij om hun eigen weg te gaan, terwijl ze wel de mogelijkheid behouden om heel wat van hun ontwikkelings- en productiekosten te delen. Een deel van die kosten gaat natuurlijk naar — hoe kan het ook anders — EV’s, waar Nissan zich even geleden nog ingekocht heeft in Renaults elektrische Ampère-afdeling. “Maar wat met kneusje Mitsubishi,” horen we je denken, “want de volledige naam van de alliantie was toch Renault-Nissan-Mitsubishi?” Dat klopt, maar voor Mitsubishi verandert er niks. Daar blijft Nissan gewoon het gros van de aandelen in handen houden, goed voor 34 procent… Dus zo zijn toch al tenminste twee partijen in de alliantie gelijk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
andre123 19:55
afbeelding van andre123

zolang nissan maar geen stunten uithaald met renaults ,zoals smart met de laatste twingo heeft gedaan,(een superleuk renaultje omgetovert tot een miskleum)
die mislukking kunnen ze bij renault wel missen!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws