DS Automobiles gaat zijn gamma aan uitrustingsniveaus vereenvoudigen, en nog geen klein beetje. Zo willen ze hun modellen uiteindelijk in slechts twee versies gaan aanbieden en daar horen ook nieuwe namen bij… Alhoewel, “nieuw”: één van die namen grijpt terug naar de oer-DS van weleer.
Als er één merk is dat graag teruggrijpt naar Franse rétro, dan is het wel Alpine… Maar DS Automobiles doet het eigenlijk ook niet slecht. Zo zien hun modellen er met een beetje verbeelding uit als nakomelingen van de klassieke Citroën DS, spelen ze schaamteloos de kaart van het comfort en worden ze overladen met Frans vakmanschap — point perle-stiksels of clous de Paris-patroontjes, iemand? Zoeken ze bij DS met andere woorden een nieuwe naam voor een uitrustingsniveau, dan hoeven ze gewoon maar even te bladeren door hun rijke geschiedenis…
Adieu, Performance Line
Maak dus kennis met de Pallas- en de Etoile-versies en komt vooral die eerste naam je bekend voor, dan is dat geen toeval. Moederkloek Citroën kleefde namelijk al in 1964 de Pallas-naam op de topversie van de oer-DS, waarmee het wilde verwijzen naar de Palace-titel die voorbehouden is voor de meest luxueuze vijfsterrenhotels. Reken dus meteen op een knappe uitrusting, al geldt de Pallas deze keer niet als topversie. Daarboven staat namelijk nog de Etoile — naar de vorige naam van de Place Charles de Gaule in Parijs: de Place de l’Etoile — die voortaan zal gelden als toppunt van het gamma.
DS doet dit natuurlijk niet zomaar want met deze zet wil het merk zijn aanbod gaan vereenvoudigen. Zo moeten dit voor alle modellen de enige twee uitrustingsniveaus worden, wat de boel niet alleen overzichtelijk houdt voor de klant maar ook wat efficiënter voor de fabriek. Dat zou dan meteen ook betekenen dat de sportief getinte ‘Performance Line’ uit het aanbod zou verdwijnen maar geef toe: zo’n verduisterde versies hebben misschien toch niet echt bestaansrecht binnen een merk als DS. Het eerste model waarbij we de omschakeling naar de nieuwe uitrustingsniveaus mogen verwachten is de DS 4, met ingang van juni dit jaar.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 14 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 16 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 20 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 1 dag geleden