De Europese unie heeft besloten dat er per 2035 enkel nog emissieloze auto's mogen verkocht worden. Hoe zien de Vlaamse partijen de omslag naar auto's zonder uitstoot? Autofans zocht het uit.
De verkiezingen loeren om de hoek, maar wat zijn de standpunten van de politieke partijen omtrent mobiliteit? Van rekeningrijden, over de filelast tot de salariswagen... Autofans stelde de moeilijke vragen aan de grote Vlaamse partijen. ______
Allemaal elektrisch, als het van Europa afhangt is het vanaf 2035 verplicht. Althans, tegen dan moet elke nieuwe verkochte auto emissieloos zijn. We hebben echter nog tien jaar voor de boeg. Moet er een verbod komen op auto's met verbrandingsmotor... en wanneer? We vroegen het aan de grootste politieke partijen van Vlaanderen:
Groen:
Deze omslag naar elektrische voertuigen is nodig voor ons klimaat, ons milieu en onze gezondheid. De Europese Unie besliste al dat vanaf 2035 enkel nog nieuwe wagens die geen emissies meer uitstoten verkocht mogen worden. Groen wil er alles aan doen om deze deadline overbodig te maken door zo veel mogelijk vroeger de omschakeling naar elektrische voertuigen te maken.
Open VLD:
Voor nieuwe wagens kijkt de EU naar 2035 om volledig emissievrij te zijn. Vanuit Vlaanderen moeten we de omslag naar louter zero emissie-inschrijvingen verder stimuleren en faciliteren. Als liberalen zijn we van nature uit niet zo voor verbods- en verplichtingsmaatregelen, maar het moment waarop je je auto vervangt of moet vervangen, is wel één van de cruciale momenten waarop overschakelen op zero-emissie kan en dus vandaar onze focus daarop.
Vlaams Belang:
Diesel- en benzinewagens blijven voor het Vlaams belang welkom op onze wegen. Ook na 2029, de datum waarop Zuhal Demir ons verplicht elektrisch wil doen rijden. De opgedrongen elektrificatie is voor veel mensen onbetaalbaar. En bovendien schaden we er onze Europese auto-industrie mee.
Vooruit:
Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht worden in de Europese Unie. Ons beleid moet er dan ook op gericht zijn om tegen die tijd elektrische wagens betaalbaar en toegankelijk te maken voor de brede bevolking. En te voorzien in voldoende laadinfrastructuur.
CD&V:
Na 2035 kunnen er nog wagens met verbrandingsmotor verkocht worden op voorwaarde dat ze uitstootvrij zijn (NVDR: Zoals waterstofauto's). De ecoscore van voertuigen moet omhoog als we een gezondere leefomgeving willen. Elektrisch rijden moet in de nabije toekomst wel betaalbaar worden voor iedereen.
N-VA:
We staan in principe achter de Europese ambitie om nieuwe wagens zo snel mogelijk emissievrij te krijgen. Maar daar verbinden we telkens een reeks voorwaarden aan inzake haalbaarheid en betaalbaarheid. Het heeft geen zin om mensen in de mobiliteitsarmoede te jagen, en thuis vast te zetten. We kunnen dus enkel een verbod steunen als de zero-emissiewagen betaalbaar is, er voldoende aanbod is, en onze laadinfrastructuur er klaar voor is.
PVDA:
We zullen de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren niet verbieden zolang elektrische auto's duurder zijn. Zolang er geen betrouwbaar en betaalbaar alternatief is voor conventionele voertuigen, moeten mensen de oplossing kunnen kiezen die het beste bij hen past. We willen vervuiling bestrijden en schonere alternatieven bevorderen, maar dit mag niet ten koste gaan van de betaalbaarheid voor de meerderheid van de mensen.
Lees HIER het volledige dossier "Verkiezingen 2024" van Autofans. _____
Reacties
door Ricardo
door Jos D.
door Frank D
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen