Porsche heeft zijn Cayenne getrakteerd op een facelift in afwachting van de volgende, zuiver elektrische generatie. Schrijf deze opgefriste versie daarom echter niet meteen af, want het gaat om de meest uitgebreide facelift in de geschiedenis van het merk. Dat laatste valt er vooral onderhuids aan te merken.
Op het moment van schrijven is de Taycan nog de enige EV in de Porsche-catalogus, maar daar moet binnenkort verandering in komen. Zo zit er in de loop van volgend jaar een elektrische Macan aan te komen en plannen de Stuttgarters een ongezien grote SUV op stroom, maar daar blijft het nog niet bij. Ook de volgende generatie van oer-SUV Cayenne wordt helemaal elektrisch, maar dat gebeurt pas na 2025. Tot dan moet deze facelift-versie kopers tevreden houden, en die maakt al enigszins het brugje naar de elektrische wereld.
Taycan-trekjes
Dat doet de vernieuwde Cayenne voornamelijk op vlak van design, want hij gaat iets meer aanleunen bij het lijnenspel dat we al van de Taycan gewend waren. Zo worden de koplampen wat slanker en krijgen ze een extra knikje in de onderhoek, terwijl LED-Matrixtechniek voortaan standaard is. Het radiatorrooster eronder wordt dan weer een stukje rechtlijniger zoals bij de 911, en dezelfde behandeling krijgen de achterlichten. Alles wordt met andere woorden weer een beetje strakker, en dat geldt zowel voor de Cayenne Coupé als de SUV.
De opvallendste wijzigingen zitten echter binnenin, waar de Cayenne een digitaal bestuurdersdisplay en een op het dashboard gemonteerd schakelpookje à la Taycan meekrijgt. Dat laatste zorgt ervoor dat de middenconsole tegenwoordig ruimte biedt voor bekers van bioscoopformaat, en dat is niet toevallig. Zo monteert Porsche desgewenst een extra infotainmentdisplay van 10,9 inch waar de passagier — naast de gewoonlijke functies — ook films en video’s op kan streamen. Een filter zorgt ervoor dat de bestuurder niet kan meekijken, maar bij stilstand kan hetzelfde entertainment ook op het centrale 12,3-inchscherm getoond worden.
Meer vermogen, minder versies
De verkrijgbare versies blijven op het oog best gelijkaardig, maar onderhuids verandert er het één en ander. Dat is het opvallendst bij de Cayenne S, die de V6 van voorheen inruilt voor de 4.0-liter V8 die vroeger in de Cayenne Turbo lag. Die brengt 474 pk en 600 Nm koppel naar de vier wielen, wat hem 34 pk’s sterker maakt dan de vorige S en een 0-naar-100-tijd van 4,7 seconden oplevert. Bovenaan het gamma verdwijnt de Cayenne Turbo daardoor, terwijl er helemaal onderaan nog steeds een Cayenne zonder meer komt te staan. Die behoudt zijn 3.0-liter V6-benzinemotor maar perst er iets meer kracht uit, goed voor 353 pk en 500 Nm koppel.
Diezelfde V6-motor blijft ook in het vooronder van de plug-inhybride Cayenne E-Hybrid liggen, en brengt in combinatie met een nieuwe elektromotor 470 pk naar de wielen. De belangrijkste wijziging voor die hybride schuilt echter in de accu, want die groeit van 17,9 naar 25,9 kWh. Daardoor moet een elektrisch rijbereik van 90 kilometer voortaan haalbaar zijn. Verder heeft Porsche ook nieuwe schokdempers met dubbele kleppen toegevoegd aan de varianten met stalen veren, terwijl de optionele luchtophanging eveneens herzien werd.
Meteen geprijsd
Porsche geeft ook even wat specificaties mee voor de Cayenne Turbo GT, een extra snelle variant die echter niet naar onze contreien komt. Die perst 659 pk uit zijn 4.0-liter V8, goed voor een 0-naar-100-tijd van amper 3,3 seconden. Dat is echter niet het enige dat we moeten missen, want ook de snellere Turbo S E-Hybrid en GTS-versie ontbreken net als de eerder vermelde Cayenne Turbo. Op dit moment geeft Porsche nog niet mee of het aanbod later nog uitgebreid wordt.
Wat Porsche wel al verklapt, zijn de prijzen voor de vernieuwde Cayenne. Zo betaal je voor de gelijknamige basisversie minstens 97.907,51 euro terwijl die als Coupé 102.324,86 euro moet kosten. De Cayenne S begint bij 117.057,82 euro als SUV en 122.733,86 euro als Coupé en voor de plug-inhybride E-Hybrid ben je minstens 112.589,29 euro kwijt, of 115.836,93 euro als je een schuin aflopende daklijn wil. De leveringen zouden al omstreeks juli dit jaar op gang moeten komen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen