Het is moeilijk om het belang van BMW's gigantische SUV te onderschatten. Het merk uit München speelt daarom op veilig en bouwt verder op het gekende succesvolle recept van de X5.
De nieuwe SUV – of sports activity vehicle volgens BMW zelf – is geen heruitvinding van het luxueuze 4x4-concept, laat staan van de vorige X5 zelf. Maar was dat ook nodig? Afgaande op de verkoopcijfers alleszins niet. De topper van de X-reeks is al sinds zijn introductie in 1999 een belangrijke factor geweest in BMW’s groei, de verkoop van het vorige model steeg het afgelopen anderhalf jaar – in zijn uitloopperiode – nog enkele procentpunten.
Daarom dus verder bouwen op het werkende recept, want voor speciallekes heeft het merk hun andere pas vernieuwde X-telg, de X6. De nieuwste generatie X5 biedt meer ruimte, meer comfort en meer raffinement. Wij reden de 30d verkoopstopper, met 258 pk net niet de instapper.
zes-in-lijn
Naast de gebruikelijke benzinemotoren zoals de 35i (306 pk) en de 50i (405 pk) – die je in ons land toch nooit gaat tegenkomen – kent de X5 ook een line-up aan diesels. Beginnen doe je met de sDrive 25d -net zoals bij Mercedes hun ML 250 BlueTec de eerste viercilinder in de reeks - vanaf 53.850 euro. Voor dat geld krijg je een achterwielaangedreven 218 pk sterke X5 met automaat. De vierwielaandrijver kost je minimaal 56.550 euro. Vanaf de 30d (258 pk, 59.500 euro), die enkel nog wordt overtroffen door de 40d (313 pk, 70.250 euro) en de tri-turbo megalomane M50d (381 pk, 85.150 euro), is xDrive standaard.
Onze inmiddels bekende zes-in-lijn krachtbron produceert zijn volledige 258 pk bij 4.000 toeren per minuut en brengt 560 Nm aan koppel over op alle vier wielen via de achttraps automaat. Meer dan genoeg, en in vele vlakken zelfs beter dan de sterke M50d broer die een week eerder in onze garage stond. Consistent, handelbaar, comfortabel en geraffineerd, woorden die je niet direct kan gebruiken om de kolossale tri-turbo M50d te beschrijven.
In ideale omstandigheden brengt de 30d je in 6,9 seconden van stilstand naar 100 km/u, een sprintje vergezeld door de soundtrack van een – toegegeven verslavend – dieselgebrom uit de zes-in-lijn. Het gaspedaal geeft genoeg weerstand en nodigt al vlug uit om de wagen naar hoogst illegale snelheden te duwen, want ophouden doet hij pas bij 230 kilometer per uur.
Soms afwezig
De ophanging is regelbaar tussen 'comfort' en 'sport' dankzij het professional ophangingspakket (4.289,26 euro) met een extra eco-pro stand. Waar hij in comfort rijdt zoals je van een luxebeest zou verwachten voel je hem in sport merkbaar strakker en vinniger worden. Sturen is echter niet altijd even direct, vooral in het midden. Koetswerkrol is dankzij de verbeterde rigiditeit sterk afgenomen waardoor je soms wel eens durft te vergeten dat je met een 2 ton zware SUV op weg bent.
Het xDrive systeem verdeelt de kracht over de twee assen en nog eens apart over de twee achterwielen dankzij een evolutie die Dynamic Performance Control werd gedoopt. Het gebruikelijk systeem met de natte koppeling kan de kracht verdelen over de twee assen en het DPC systeem kan dat op de achterste as nog eens overdoen tussen de twee achterwielen. Als het systeem bijvoorbeeld onderstuur opmerkt zal het ook meer kracht naar het buitenste wiel sturen voor het tegen te gaan, en omgekeerd bij overstuur. Dit alles gebeurt op de achtergrond en helpt aan het gevoel dat je met een veel kleinere wagen onderweg bent.
Aan de buitenkant zijn het vooral de veranderingen aan de voorkant die de aandacht trekken met de nauwere koplampen en de hertekende, bredere, nieren. De achterkant werd ook strakker getrokken, minder bombastisch en moderner. Alhoewel hij nog steeds geen teletubbieland-wagen is, is hij dus wel een pak minder agressief dan zijn voorganger. Sierlijker zelfs. En misschien nog belangrijker, een stuk aerodynamischer.
Interior upgrade
De grootste aanpassingen bij deze derde generatie X5 vinden we echter terug vanbinnen waar BMW het interieur naar een geheel nieuwe klasse heeft getild met nieuwe materialen en foutloze leren stiksels. In het midden het vertrouwde 10-duims iDrive systeem – volgens ondergetekende het beste infotaimentsysteen dat nu te krijgen is – met daaronder de klassieke opstelling van BMW radio- en klimaatbediening. Het gevoel van ruimte is alvast veel groter, en een van de grootste factoren hierin is ongetwijfeld de zet van een ingebouwd naar een vrijstaand iDrive scherm.
Standaard krijg je nu xenon koplampen en een elektrische kofferklep (het bovenste deel, want ze bestaat nog steeds uit twee delen). Opvallende – en interessantste – optie op ons testmodel was de night vision met dynamic light spot. Deze detecteert ’s nachts van op grote afstand mensen en dieren en laat vervolgens niet alleen een waarschuwing zien op het heads-up display maar laat ook met behulp van de full LED koplampen een lichtstraal op de voetganger schijnen.
Concurrentie
De nieuwe X5 bouwt verder op het succesrecept van de vorige twee generaties met een evenwicht tussen comfort en dynamiek. Neig je eerder naar dat laatste dan is de Porsche Cayenne een beter alternatief, maar als je tussen de dagelijkse boodschappen in ook nog eens het bos wil induiken ga je eerder bij Land Rover aankloppen voor hun Range Rover Sport want offroaden lijkt wel een vuil woord te zijn geworden bij BMW. Er is ook nog steeds de ML van Mercedes die meer biedt voor minder geld, maar zowel op het vlak van dynamiek als op dat van comfort kan hij net niet tippen aan de SUV uit München.
Een basis X5 30d xDrive heb je op je oprit staan vanaf 59.500 euro, smijt je er nog eens 32.844 euro aan opties tegenaan zoals ons testmodel kom je op een mooie 92.344 euro. Grootste boosdoeners op de optielijst zijn het design pure excellence interieur voor 6.020 euro (o.a. de eikenhouten inlegplaatjes), de adaptieve ophanging voor 4.289 euro en de adaptieve LED koplampen voor 1.289,26 euro met het night vision en het eerder vernoemde dynamic light spot systeem voor 1.768 euro.
Conclusie
Als derde generatie is deze nieuwe X5 zeker geslaagd, maar het loont meer dan ooit om naar de concurrenten te kijken. Het lijkt wel of elk merkt probeert hun SUV te laten uitblinken in een aparte categorie. Voor alledaags rijden staat deze luxe-tweetonner uit München echter nog altijd bovenaan de top.
Specificaties
Vermogen | 258 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-bak automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 045 kg |
Topsnelheid | 230 km/u |
Prijs testwagen | € 92 344 |
Prijs basismodel | € 59 500 |
0 tot 100 km/u | 6.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 8.40L/100km |
Min. kofferinhoud | 650 L |
Max. kofferinhoud | 1 870 L |
CO2-uitstoot | 162 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen