Met de Pulsar heeft Nissan voor het eerst sinds 2007 opnieuw een hatchback in het gamma. Wat is zijn toegevoegde waarde voor het C-segment?
Nissan stapte in 2007 uit het C-segment omdat een rechtstreekse concurrent voor de Volkswagen Golf niet langer tot de interesse van de Japanse constructeur behoorde. In plaats daarvan gooiden ze uit onverwachte hoek een knuppel in het hoenderhok door de Qashqai te lanceren.
Omdat het crossoversegment eentje is waar ze toen pionier waren maar waar tegenwoordig steeds meer constructeurs een graantje van willen meepikken, keert Nissan na 7 jaren weer terug naar het C-segment. Daar moet de Pulsar de noden van de klant bevredigen, omdat niet iedereen een kleine SUV apprecieert en Nissan ziet dat een deel van hun vaste klandizie wat verweesd achterbleef.
in centimeters
Ze infiltreren het C-segment echter niet als de zoveelste concurrent voor de Ford Focus, ze willen een extra waarde toevoegen aan hun model. Die extra waarde wordt uitgedrukt in centimeters, want met zijn afmetingen valt de Nissan Pulsar ergens tussen het C- en het D-segment in.
Die extra centimeters zien we in de 2,7m lange wielbasis en je merkt ze vooral op de achterbank, want met 962 mm knieruimte heb je meer plaats dan in een gemiddelde D-segmenter, dat wil wel wat zeggen. Dat wil niet zeggen dat de kofferruimte erbij inboet, met 385 liter behoort hij tot de grootste van het C-segment. Je merkt het, door hem tussen twee segmenten te plaatsen, kan Nissan zich de voordelen van elk segment aanmeten.
herkenbaar nieuw
Eens ingestapt zie je heel wat elementen uit andere Nissan ook in het interieur van deze Pulsar terugkomen. Het stuurwiel, de tellerpartij, de infotainment-unit in de middenconsole, allemaal zaken die je ook bij de grotere Qashqai terugvindt. Nissan geeft de Pulsar een fris interieur door er een accentuerende lijn doorheen te trekken, die betrekt de voorste portieren bij het interieur. De kwaliteitsindruk zit goed, al hebben ze bij Nissan een voorkeur voor donkere kleurencombinaties, zo lijkt het wel. Achteraan lijkt het materiaalgebruik iets minder, al blijft het aanvaardbaar.
breed publiek
Ook voor het rijden kiest Nissan onderdelen die we uit andere modellen kennen, een stuurkolom uit de Qashqai, een ietwat zachte ophanging uit de LEAF. Het rijgedrag van de Pulsar is dan ook erg neutraal en comfortabel te noemen.
We zien het als een ideale gezinswagen, omdat de wagen niet te fel op comfort terugleunt maar wel voldoende zacht dempt om niet als een sportieve hooligan over te komen. Met de demping zit het dus goed en de wagen stuurt ook een stuk minder vaag dan we verwachtten dan dit soort wagen. Niet dat het dynamisch wordt, noem het eerder correct. Daardoor is de Nissan Pulsar geschikt voor een breed publiek. Een publiek dat verwacht dat een auto doet wat men vraagt, zonder dat men daar de stuurmanskunsten van een rallypiloot voor in pacht moet hebben.
Nissan maakt dankbaar gebruik van wat elektronica om onderstuur te vermijden, dat heet bij de Japanners Active Trace Control. In weze gaat het om een systeem dat in een bocht de binnenste wielen lichtjes afremt, zodat geen onderstuur wordt ervaren.
beknopt motorenpalet
We stuurden zowel de 1.2 DIG-T benzine als de 1.5 dCi dieselmotor over de Spaanse wegen en we noteerden dat de driecilinder benzinemotor zich onder de 2.000 rpm wat tam gedraagt, terwijl hij bij hogere snelheden discreet zijn werk doet. Zo discreet dat we ons gingen storen aan de pssjt uit de turbo als je het gaspedaal loslaat. Dat spreekt in het voordeel van de geluidsisolatie, want verder was het driecilinder torretje amper te horen, zet de radio aan en je bent trouwens van het pssjt -euvel verlost. De dieselmotor laat iets meer van zich horen maar is tegelijk ook een pak gewilliger in lage toeren.
Nissan biedt naast de 1.2 driecilinder benzinemotor met 115 pk dus ook de bekende 1.5 dCi diesel met 110 pk aan. Op termijn is het de bedoeling dat ook de 1.6 DIG-T benzinemotor uit onder andere de Juke de weg naar de Pulsar vindt. Met deze motoren zou Nissan 75 procent van de vraag in dit segment kunnen beantwoorden.
verschillende niveau's
Vanaf 18.890 euro staat de Nissan Pulsar in Visia-basistrim bij de dealer. Daarmee is hij telkens goed 2.000 euro goedkoper dan een Volkswagen Golf met dezelfde insteek. Vanaf de basisversie krijg je onder ander een audiosysteem met CD-speler en USB-ingang ter beschikking, ook cruise control en snelheidsbegrenze behoort tot de standaarduitrusting. Het Nissan Connect systeem met compatibiliteit voor je smartphone is pas beschikbaar vanaf het tweede hoogste uitrustingsniveau, terwijl de AVM Vision en het SafetyShield - waaronder rijstrookassistent, dodehoekwarschuwing en detectie van bewegende objecten worden gegroepeerd - pas vanaf het hoogste Tekna-uitrustingsniveau ter jouwer beschikking staan.
conclusie
De Nissan Pulsar is een aanvulling in het gamma waar de Qashqai nog een gaatje liet. Met 65.000 te verkopen exemplaren over heel Europa is Nissan realistisch in hun doelstelling. De Pulsar is een wagen die perfect geschikt is voor het gezin, die met zijn grote achterbank en beenruimte ook grote kinderen plaats biedt en die op die manier een alternatief biedt voor zowel de gekende hatchbacks als de crossovers. Echt rijplezier ontbreekt dan weer wel in deze Pulsar. Emotioneel zal je dus nooit voor deze Pulsar kiezen, als je de cijfers laat spreken, voeg je hem wel toe aan je lijstje.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen