Rijtest

Rijtest: Audi TT TDI (2010)

De facelift van de TT leek ons de ideale gelegenheid voor een rijtest. Dat we daarbij de kans kregen om de combinatie diesel - coupé te tippen aan het ideaalbeeld van een 2+2 sportcoupé, was mooi meegenomen.

Audi bracht de TT voor het eerst op de markt in 1998. Om de karakteristieke vormen te behouden, werd het tweede model uit de reeks in 2007 erg ingetogen gehouden. Na drie jaar vonden ze het bij Audi tijd voor een facelift, al bleef het hertekenen beperkt tot gewijzigde bumpers, LED-strips voor de koplampen en andere reflectoren in de achterlichten. Tevens zijn ook wat nieuwe koetswerkkleuren en interieurbekledingen beschikbaar. Onze TT was uitgerust met een S Line pakket, waardoor exterieur er nog wat strakker uitziet. De combinatie van de grote wielen met de zachte lijnen zorgen ervoor dat je blijft kijken naar de coupé voor je deur.

Al kijk je liever naar de buitenkant dan de binnenkant, want hoewel de afwerking er top uitziet, is de indeling en opbouw van het dashboard wat verouderd. Audi lijkt dit bij de facelift wat over het hoofd gezien te hebben. Je krijgt (optioneel) een knap S-Line interieur, dat wel, maar de interface van het audio-systeem stamt nog uit de vorige generatie A4 en kom je tegenwoordig enkel nog tegen in de Seat Exeo - een herwerkte A4 that is. Audi stelt de TT voor als een 2+2 coupé, al blijft het een raadsel waar je die extra 2 personen kwijt kan. De achterste zetels zijn enkel geschikt om je jas en een tas kwijt te kunnen.

Ook de motoren zijn niet fel gewijzigd. De 2.0 TFSI kreeg en upgrade tot de 211 pk die we ook terugvinden in de Volkswagen Golf GTI. Toch zetten ze bij Audi in op de dieselmotor. De 2.0 TDI werd gelanceerd om de verkopen wat omhoog te werken. Toch lijkt het vermogen van 170 pk wat aan de lichte kant, in vergelijking met de rest van het aanbod. De benzinemotoren starten namelijk bij 160 pk (op de 1.8 TFSI) en eindigen bij zowat het dubbele van de TT-RS. Dat we in dat opzicht dan een basis-diesel in het vooronder krijgen, is wat vreemd.

Dat gevoel krijg je ook als je met de wagen rijdt. De motor is voldoende krachtig, maar toch krijg je niet het wow-gevoel dat je bij pakweg de 2.0 benzinemotor wel meekrijgt. Was dat wel zo, dan zouden we wat minder moeite hebben gehad met het brave dieselgeluid dat uit de voorkant opborrelt. De diesel laat zich op lage toeren bedienen en dat zorgt voor een verschil in geluid met de hoogtoerige benzines. Dat heeft ook als gevolg dat de rijervaring wat passiever wordt. Toch tonen de cijfers dat de TT TDI zich niet moet schamen voor zijn motor. In 7,5 seconden rij je van 0-100, terwijl de top op zowat 226 km/u ligt. Een 1.8 TSI legt dezelfde waarden voor. Het verbruik van de TDI blijft rond de 7 liter schommelen, al was onze rijtest bij winterweer niet direct een referentie.

Wil je toch even doorplanken en de naald van de toerenteller naar de rode zone laten wijzen, dan kan je terugleunen op de vierwielaandrijving en het lage zwaartepunt om ervoor te zorgen dat alles mooi op de weg blijft. De Audi TT stuurt erg strak en dempt ook op die manier. Audi stelt ook Magnetic Ride ophanging als optie beschikbaar, waardoor de wagen nog iets strakker de baan opgaat. De combinatie grote velgen-strakke ophanging en winterweer waren niet ideaal, maar zorgden er wel voor dat we de demping ten top konden uittesten en de verschillen ervaren. Bij hogere snelheden voel je wel dat dwarsrichels niet welkom zijn en dat de achteras daar nogal eens over durft schuiven. Het lage zwaartepunt creëert ook de mogelijkheid om de wagen tegen hogere snelheden de bochten in te sturen. Dankzij het lage zwaartepunt krijg je ook een lage zithouding, zonder dat je overzicht verliest. Het zich opzij en schuin achteruit wordt niet gehinderd door een B-stijl na de deur. Enkel de aflopende daklijn zorgt voor wat moeite en parkeren gebeurt op goed geluk en met behulp van de sensoren.

Daarmee hebben we een hele hoop opties voor de TT opgenoemd en dat blijft een heikel punt bij Audi. Wie een basis TT koopt mag daar 36.600 euro voor ophoesten. Dan heb je wel een TT, maar de knappere S-Line kost al dik 40.000 euro. Voor opties als navigatie, xenonverlichting, lederen zetels, Magnetic Ride en het Bose soundsysteem mag je nog een pak extra rekenen, waardoor de totaalprijs voor het getoonde exemplaar over de 55.000 euro uitkomt.

En laat dat net wat teveel zijn om met concurrent Peugeot RC-Z om te kunnen. Dan blijft de vraag of je kiest voor de vier Duitse ringen of de Franse leeuw. Want de Fransoos tikt mét opties de basisprijs van de TT TDI net niet aan. Hij ziet er minstens even sexy uit, krijgt dezelfde premium feel en het interieur ziet er niet zo 'previous generation' uit. Qua prestaties moet hij dan wel weer een seconde toegeven op de 0-100.

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Thomas Anthoni
Met dank aan Audi België voor de testwagen

Specificaties

Vermogen170 pk
Overbrengingzesbak, manueel
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 370 kg
Topsnelheid226 km/u
Prijs basismodel€ 36 100
0 tot 100 km/u7.50 sec
Gemiddeld testverbruik7.00L/100km
Min. kofferinhoud292 L
Max. kofferinhoud700 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen