Ben je op zoek naar een sensibele Hot Hatch, dan moet je niet verder zoeken dan de Swift Sport uit de Suzuki-stal. Klein, guitig, pittig en ietwat het vergeten kindje. Al is hij misschien wel de slimste van de klas.
Tussen al het Clio R.S., Fiesta ST en Golf GTI geweld zou je nog vergeten dat er ook een Swift Sport in de catalogus staat. Toegegeven, tegenover de concurrentie heeft-ie het sexappeal van, nuja, een Japanner. Maar laat zijn dul voorkomen je niet afschrikken, de hetere Swift heeft namelijk een trucje of twee onder de kap. Of eerder; een gebrek daaraan.
Pretpakket
Want in een wereld bezaaid met dubbele koppelingen, honderd instellingen voor de gasrespons en fake uitlaatgeluiden voelt de Japanse rekel lekker oprecht aan. De enige rijhulp die er dan toch op staat, de tractiecontrole, is het eerste dat je uitschakelt bij het instappen. En dat - in combinatie - met het lage prijskaartje is een verademing in het segment. Want een Hot Hatch moet een haalbare kaart zijn en niet enkel een poster op de muur van de slaapkamer.
Daar blinkt de Sport dan ook in uit. Muurbehang gaat het nooit worden, maar we zweren nu al op ons communiezieltje dat je bakken plezier gaat beleven in de kar.
Muurbloempje
Laten we eerst terug gaan naar dat behang. Hoewel de lijm best smeuïg is, is het motiefje te plat om indruk na te laten. Toegeven, je krijgt een fijne diffuser achteraan met twee ingewerkte einddempers, een uitgesneden (Audi) grille vooraan en 17-duims velgen. Toch moet je al naar de badge achterop gaan kijken om te beseffen wat er nu zo speciaal aan deze Swift is. En laat ons ook eerlijk zijn, Sport klinkt niet zo stoer in de mond als R.S., GTI of Cupra. We durven zelfs wedden dat er ooit een Lada Sport heeft bestaan. Niet meteen een verkooppunt aan de bar.
Het interieur komt er niet beter vanaf. Met meer plastic dan Donatella Versace en minder présence dan... euhm... Donatella Versace gaat je bloed niet sneller stromen. De sportzetels (van stof) met rode stiksels en het lederen stuur kunnen gelukkig wat soelaas bieden. Al zit je in die eerste wel zeer - op de rand van het belachelijk - hoog waardoor je het gevoel krijgt met de boodschappenkar van omoe op pad te zijn, eerder dan met een volbloed scheurijzer.
Geen miljoenenkar
Laat daar nu net de kracht liggen van de Swift Sport. Ze hadden een designteam met 35 awards hun gang kunnen laten gaan op het uiterlijk en De Huisdokter op het interieur na een bezoekje aan een rallyteam. Het resultaat was een kar geweest waar de sportiviteit vanaf droop en een interieur waar je je spontaan in een racesimulator zou wanen. Renault deed het en slaagde er met verve in. O ja, daardoor kost de Clio R.S. wel stevig 25.000 duiten (en dan heb je niet eens een achteruitrijcamera). Inderdaad een - voor de mensen met weemoed naar de franken - voltallig miljoen voor een compact autootje. Daarnaast heb je vanaf de eerste kilometer schrik om hem te hard te duwen, want als de automaat zou stuk gaan... dan ben je waarschijnlijk weer een miljoen kwijt. Dat is ook de reden waarom niemand echt fan is van de Fransoos.
De Sport? Die kost je zo'n 17.069 euro (16.469 als driedeurs), ongeveer de prijs van een brood in België. Wil je betalen voor opties? Pech! Je kan hem krijgen in vijf kleurtjes (waarvan vier eigenlijk wit, zwart en twee tinten ertussen zijn), helemaal gratis. Sportieve velgen? Gratis. Automatische airco, cruisecontrol, USB-aansluiting, Xenon verlichting en getinte ruiten? U raadt het al, gratis. Het enige waar je geld stuk op kan slaan zijn lederen stoeltjes. Met een stevig prijskaartje van 1.450 euro laat je die dan weer beter links liggen.
Lollige peulenschil
Onder de kap moet de Sport dan weer wel zijn prestatiemeerdere bekennen tegenover de grotere jongens. De 1.6-liter benzine wekt een vermogen van 136 pk en - wegens zijn atmosferische ademkracht - 160 Nm koppel op. Daardoor werk je een sprintje af in 8,7 seconden. Cijfers die mijlenver liggen van de 300 pk en 5-seconden-naar-de-honderd-tijd die je tegenwoordig in Hot Hatches van 60.000 euro vindt. Cijfers zijn in de realiteit veelal niet heer en meester, want de Swift voelt uitermate pittig aan. Enerzijds door dat gretig in de toeren klimmend torretje, anderzijds door het gewicht dat een peulenschil boven de 1.000 kilogram zweeft. Ter vergelijking; weeral een stevige 150 kg minder dan de meeste andere Hot Hatches op de baan.
Dat maakt de Swift Sport dan ook tot een lollig scheurijzer. Zwier hem een bocht in en je voelt het chassis bewegen, de ouderwetse torsieas achteraan afzien en elke hoek van het interieur tegen je gezicht slaan (door het gebrek aan steun van de stoelen). Eenmaal die bocht uit klimt de 1.6 met een schreeuw van pret gretig naar de 7.500 tpm, zonder ook maar één moment minder van zijn kracht vrij te laten. In tegenstelling tot de turbokarren is de opbouw zo lineair en responsief dat je stiekem zou willen blijven doortrekken tot een eenheid of 10.000. Gelukkig weet de toerenbegrenzer je nog in het gareel te houden. Daarenboven rijdt iedereen die zegt dat hij 'onderin kracht mist' en 'je hem in de toeren moet houden' dagdagelijks met een Mercedes S-Klasse diesel. De Swift is nooit traag. Of laten we het anders stellen, gevoelsmatig lijk je het nooit met minder dan 160 Nm te doen, alhoewel die pas vanaf 4.400 rpm vrijkomt.
Geen contact met moeder aarde
Er is dan ook een reden waarom je deze Swiftjes kan huren om er een ritje mee te doen op de Nürburgring (behalve dan de lage aankoopprijs natuurlijk). Qua stuurgedrag is het dan misschien niet de sterkste, je moet het al serieus bont maken om de fout in te gaan. De zesbak schakelt doelgericht en met het uiterste gemak. Moeten we dan toch zeiken, dan zijn de bandjes met maatje 195/45 iets te smal. Exemplaren met net dat meer contact met Moeder Aarde zouden hem net dat extra zetje geven in de bochten. Maar goed, daardoor zou de prijs weeral stijgen en je kan natuurlijk zelf altijd die beslissing nemen om ze achteraf erop te zetten.
Als het op Belgische grondgebied aankomt zijn er maar weinig anderen die zoveel - legaal - plezier kunnen bieden. En daar zijn we Suzuki dan ook dankbaar om, want de fout is snel gemaakt door mee te willen gaan met de andere jongens.
Conclusie
Deze Swift Sport is stukken goedkoper en ook stukken trager dan elke andere Hot Hatch op de markt. Maar verre van stukken saaier. Het is dan ook een recept dat op interesse kan rekenen bij andere merken. Fiat heeft al jaar en dag de 500 Abarth en ook Opel komt binnenkort op de markt met de Adam S. Laat de grote jongens maar met hun dure spierballen rollen, de underdog-positie past de Swift Sport het best. Ga dit weekend op café en koop met het wisselgeld de Swift, je zal er geen spijt van hebben.
Specificaties
Vermogen | 136 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 045 kg |
Topsnelheid | 195 km/u |
Prijs basismodel | € 16 469 |
0 tot 100 km/u | 8.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.20L/100km |
Min. kofferinhoud | 211 L |
Max. kofferinhoud | 512 L |
CO2-uitstoot | 147 g/km |
BIV | € 282 |
Rijtaks | 268 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen