Rijtest

Rijtest: BMW 3 Reeks Gran Turismo

De BMW 5 GT kennen we sinds eind 2009. De plannen voor een kleinere 3GT zagen we bijna gelijktijdig verschijnen. Over het algemeen was de ontvangst bij de presentatie van de 5 GT maar lauw. Logisch ook, hij blijft een logge bizarre vorm hebben. Kan de 3GT eleganter voor de dag komen?

De 5 GT was de eerste “Progressive Activity Sedan” voor BMW. Hij staat op het onderstel van de 7-reeks, een combinatie die goed onthaald werd én een pluspunt bleek bij de verkoop. Bij de 3 GT ligt het wat anders, helaas kunnen we hier niet zeggen dat hij op een 5-reeks onderstel staat. Voor de 3 GT gebruikt BMW het onderstel van de verlengde 3-reeks die bedoeld is voor de Chinese markt. Zo is hij 20 centimeter langer dan de Touring en 8 centimeter hoger. Of je het verschil voelt?

De 3 GT is duidelijk een 3-reeks Sedan qua rijden. Hetzelfde comfort met de nodige sportiviteit en dynamische rijeigenschappen die we van BMW gewend zijn. Wat je echter duidelijk merkt, is dat je hoger zit. Zo'n zes centimeter om precies te zijn. Als bestuurder zal je binnenin optisch trouwens geen verschil merken met de gewone 3’ers. Alles is naar je toe gericht, alles voelt kwalitatief aan en biedt een logische bediening van de instrumenten.

Image
bmw-3gt

Ruimtebaas

Maken we een verkennend rondje rondom de wagen dan merken we een geheel nieuwe neus op: groots en luxueus is het eerste wat je te binnen schiet. De GT heeft iets grotere koplampen, gewelfde motorkap en uiteraard joekels van nieren (lees: neusgaten). Langszij merken we de “GT-Boemerang” op die volgens BMW bijdraagt aan de aerodynamische eigenschappen. Volgens ons is het gewoon een reminder dat het geen gewone 3-reeks is. De achterkant oogt trouwens een stuk knapper en in proportie dan die van de 5 GT.

De aflopende daklijn doet je misschien denken dat er een krappere hoofdruimte ontstaat, maar niets is minder waar. De ruimte die je als passagier achteraan hebt is ruim, zeer ruim. Als je twee mensen van een stevige twee meter achter elkaar zou zetten zitten ze nog comfortabel. Nog meer lof? We laten de koffer even aan bod komen. Die is nog groter dan de die van de 3-reeks Touring (520 liter) en biedt een dubbele laadvloer met onder het paneel nog eens 20 liter. Dat paneel is met een eigen gasveer-armpje uitgerust dat het netjes open houdt. Standaard is de kofferklep trouwens elektrisch bedienbaar. Overigens zit er nog een sensor zodat je met je handen vol de koffer ook kan openen met een schopbeweging onder de achterbumper. Wat ook opvalt is dat er twee enorme LED-strips de koffer helemaal verlichten. Wat je niet ziet in statische toestand is trouwens de automatische vleugel op de koffer. Die komt bij ongeveer 75 km/u omhoog. Wie wil, kan die manueel bedienen en ook in de stad met de vleugel omhoog rijden.

Image
bmw-3-gt

3 GT, 3 Lines

Inzake uitrusting kan men kiezen uit de drie gekende pakketten: Sport, Luxury en Modern. Onze testwagen heeft die laatste. Beige, beige en nog eens beige in combinatie met antraciet-edelhout en een een vleugje aluminium. Bij iedereen die de wagen zag weerklonk een lichte “wauw”. We kunnen ze moeilijk ongelijk geven, het gaat hem prima af. Logischerwijs vraagt deze kleur in het interieur voor meer onderhoud, kinderen of een hond meenemen gebeurt op eigen risico. De Sport Line is de typische zwart-aluminium-rood verhouding. Wat sportiever maar het breekt met de luxueuze uitstraling. Daar komt de Luxury Line dus in het aanbod. Bruin, walnoot en cognac als hoofdkleuren - onze persoonlijke favoriet.

Image
bmw-3gt-interieur

De motorisatie die wij hebben getest is de 20d, met 184 pk meer dan voldoende voor de Belgische wegen. Op geen enkel moment heb je het gevoel dat je vermogen te kort komt. Met 380 Nm koppel kan je prima vlot rijden en indien nodig eens stevig op het gas trappen. Met een gemiddelde dorst van zes liter per honderd kilometer is hij ook aan de pomp best aangenaam. Wie een plattere diesel wil kan ook kiezen voor de 18d met 143 pk, meteen de tweede en laatste binnen het dieselgamma. Geen dikke 330d- of 335d GT dus. Wil je toch power dan staat de 335i ter beschikking. Een 6-in-lijn met 306 pk, een knappe sound en in 5,7 seconden naar de 100 km/u. De 20i (184 pk) en 28i (245 pk) zijn ook verkrijgbaar maar of we deze veel op de baan zullen zien is te betwijfelen. Kies bij de 3GT ook zeker voor de sublieme automaat. Dit is namelijk een cruiser. Prijzen starten vanaf 32.750 euro (318dA) tot 46.850 (335iA GT). Onze Kalahari-beige testwagen is mooi uitgerust en komt op net geen 53.000 euro.

Conclusie?

Met zijn aparte en geslaagde looks in deze GT zit er een mooie toekomst in. De vanaf prijs ligt ongeveer 3.000 euro hoger dan een sedan met dezelfde motorisatie. Je krijgt wel meer ruimte achterin, een grotere koffer dan de Touring en een geheel nieuw model. Minpunten zijn moeilijk te vinden, althans niet voor onze motorisatie, de 184 pk is voor 90 procent van de dieselrijders meer dan voldoende. Wat bij ons wel opkwam was waarom de 5 GT op een 7-reeks basis staat en de 3 GT niet op die van de 5-reeks. Het had een prima verkoopsargument kunnen zijn, toch?

Specificaties

Vermogen184 pk
Overbrengingautomaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 640 kg
Topsnelheid230 km/u
Prijs testwagen€ 52 750
0 tot 100 km/u8.00 sec
Gemiddeld testverbruik6.00L/100km
Min. kofferinhoud520 L
CO2-uitstoot131 g/km
BIV€ 1 125
Rijtaks401

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen