Rijtest

Rijtest: BMW 745e (2019)

Van vier naar zes cilinders: BMW heeft de verbrandingsmotor in zijn grotere plug-inhybrides opgewaardeerd. Zo ook in deze gefacelifte 7 Reeks. Zeg dus niet langer 740e, maar 745e.

We hebben BMW beloofd om niet meer te lachen met dat opzichtig grote radiatorrooster, dat sinds de facelift begin dit jaar de voorkant van de 7 Reeks (ont)siert. Bekijks heb je er wel mee, maar neem het van ons aan na een week testrijden: vrienden maak je niet als je op de linkerrijstrook iemand inhaalt. Maar goed, dat zal de bedrijfsleider of minister op de achterbank Wurst wezen wanneer die op weg is naar een vergadering met de vakbonden of op weg om de cultuursector tegen zich in het harnas te jagen.

Om maar te zeggen dat de 7 Reeks nog steeds de allure van een ministerauto heeft, en het cliënteel van de 745e ook vaak in de hogere echelons van het managementkader gezocht moet worden. Daar liggen ze niet wakker van een te groot radiatorrooster of de uitstraling van hun kolos, maar onderstreept een ‘e’ in plaats van een ‘i’ op de kofferklep al meer dan genoeg groene ambitie. En kennis van fiscale voordelen natuurlijk, maar daar komen we straks op terug.

Image
BMW 745Le xDrive 2019

Volwaardige 7

Want intussen is de 745e wel een volwaardig lid van de 7 Reeks-familie. Dat betekent dat hij er is als 5,12 en 5,26 meter lange versie (als 745Le dus), met xDrive-vierwielaandrijving kan worden aangestipt, en van extra chroom kan worden voorzien in de Design Pure Excellence-uitvoering of wat stoerder kan worden aangekleed met een M-sportpakket. Uitpakken met opulente luxe kan hij nog het best, al moet je daar je portefeuille – stevig – voor opentrekken. Het Individual-pakket op onze testwagen bijvoorbeeld? Om van te smullen... maar wel vlot 16.000 euro extra.

Image
BMW 745Le xDrive 2019

Onderscheidend vermogen

Niets wat je niet kunt aanstippen op andere varianten van de 7 Reeks, en dus bevindt het onderscheidend vermogen van deze 745e zich onder de motorkap... en onder de vloer. BMW waagde zich aan een zeldzaam geval van upsizing en ruilde de 2.0 viercilinder van 258 pk uit de 740e in voor een 3.0 zes-in-lijn met... evenveel vermogen. Het koppel gaat er met 450 Nm tegenover 400 Nm vroeger wel op vooruit, net als het gecombineerde vermogen: 394 pk en 600 Nm, tegenover 326 pk en 500 Nm vroeger.

Goed nieuws voor de acceleraties zou je denken, maar die gaan er op papier maar met een tiende op vooruit: 100 km/u bereik je nu na 5,2 seconden. Belangrijker is het raffinement: de zoetgevooisde zescilinder past qua karakter beter bij de 7 Reeks dan de vierpitter van weleer en heeft zijn soundtrack beter voor mekaar. Niet dat die zo aanwezig is: de 7 Reeks is geïsoleerder dan ooit, en wanneer de zes-in-lijn wakker schrikt, houdt hij zich discreet op de achtergrond.

Maar een zescilinder brengt nu eenmaal meer gewicht met zich mee dan een viercilinder: zowat 100 kilogram extra om precies te zijn. Dat maakt dat deze vlot 2 ton zware limousine gevoelsmatig amper sneller is, en in de praktijk ook volledig elektrisch vlot een verbruik van 25 kWh/100 km en meer laat noteren. Gelukkig monteerden de Beiers een grotere lithium-ionbatterij: die heeft nu een capaciteit van 12 kWh in plaats van 9 kWh. Daardoor geraakt de 745 volledig elektrisch op papier 54 tot 58 kilometer ver, al hou je in de praktijk beter rekening met een dikke 40 kilometer.

Image
BMW 745Le xDrive 2019

Opladen en hybride rijden

Opladen is dus de boodschap, en de enige manier om het verbruik van deze 5,12 meter lange 7 Reeks laag te houden. Doe je dat, dan kun je in de hybride modus wegkomen met 4 tot 5 l/100 km. Is de batterij leeg, dan zit je zo aan 8 l/100 km. Laad je al rijdend op met de ‘Battery Control’-modus, dan schuwt de 745e de dubbele cijfers niet. Een oud zeer bij grote en zware plug-inhybrides...

De hybride modus is dus de uitverkoren rijmodus voor deze stekkerlimousine. De BMW wisselt oordeelkundig tussen elektrisch en benzine, en houdt het elektrisch verrassend lang vol. Je moet het gas soms al stevig induwen voor de zescilinder komt helpen, en zelfs dan heb je het amper door. De stilte aan boord is gewijd, het rijcomfort daardoor heerlijk – zij het net niet op het niveau van zijn grote concurrent uit Stuttgart, al doet de Beier dynamisch wel beter. De extra kracht van de zespitter komt bovendien mooi van pas op de snelweg.

Image
BMW 745Le xDrive 2019

Prijs

Prijskaartje van dat alles? 103.750 euro. Dat is zowat 5.000 euro meer dan wat BMW enkele jaren geleden vroeg voor de 740e, een al bij al te rechtvaardigen meerprijs voor de zescilinder en grotere batterij. De Beier blijft ook onder de prijs van zijn concurrent uit Stuttgart (110.957 euro), al moet gezegd dat die er alleen als lange versie is. De 745Le kost op zijn beurt 110.300 euro. De Audi A8 TFSI e heeft voorlopig alleen als lange versie een prijs: 105.300 euro. Fiscaal is de 745e vanaf 2020 niet meer voor 100 procent aftrekbaar, maar meneer directeur kan er nog steeds voor 97 procent zijn voordeel mee doen.

Conclusie

De BMW 745e is een geslaagde hybride limousine, met een hoogstaand rijcomfort en een gezegende werkingsstilte. Op voorwaarde dat je hem regelmatig aan de stekker hangt, anders loopt het verbruik snel op. Zijn hoge gewicht speelt het elektrische rijbereik wat parten, maar zijn ongebreidelde luxe weet dat goed te maskeren. Een fiscaal interessante limousine voor de happy few.

Image
BMW 745Le xDrive 2019

Specificaties

Vermogen394 pk
Overbrenging8-trapsautomaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 995 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 152 430
Prijs basismodel€ 103 750
0 tot 100 km/u5.20 sec
Gemiddeld testverbruik8.00L/100km
Min. kofferinhoud420 L
CO2-uitstoot48 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen