“Hoe meer cilinders hoe beter,” luidt het vaak in de traditionelere autokringen en geef ze maar eens ongelijk. Tegenwoordig weten fabrikanten echter steeds vaker veel vermogen en zelfs een sonore soundtrack uit piepkleine blokjes te wringen. Hier vind je vijf voorbeelden van sportieve auto’s met driepittertjes.

Er was een tijd waarin de driecilindermotor enkel garant stond voor gebrom in je cabine en trillingen door je gaspedaal terwijl je vruchteloos toeren maakte in de hoop om ergens wat vermogen tegen te komen. De blokjes waren vaak wel zuinig, maar rijplezier en driepitters gingen doorgaans niet samen. De laatste jaren wordt er echter flink gesleuteld aan kleine motoren, en verschijnt de driecilinder in de zoektocht naar een zo klein mogelijke uitstoot af en toe al eens in hothatches — of zelfs meer.

Ford Fiesta ST

Image
Rijtest Ford Fiesta ST 2022

Wie driecilinders zegt, zegt Fords EcoBoost-motoren. Wie hothatches zegt, zegt echter ook Ford… De combinatie van die twee is dus onvermijdelijk, en leidt verrassend genoeg tot de maatstaf der betaalbare hothatches. De Ford Fiesta ST haalt namelijk een mooie 200 pk en sindskort 320 Nm koppel uit zijn 1.5-liter driecilindermotor, en stuurt die nog het liefst langs een sperdifferentieel naar de voorwielen. Het resultaat is rijplezier dat allesbehalve moet onderdoen voor de voorganger die nog over een cilindertje meer beschikte. Liever wat meer ruimte voor je gezin? Dan vind je dezelfde aandrijflijn ook terug in de Ford Puma ST.

Toyota GR Yaris

Image
Toyota GR Yaris 2022

Toyota mag dan een minder grote naam zijn in hothatch- of in driepitterland, maar hun eerste poging om de twee te combineren mag op zijn minst verdienstelijk genoemd worden. Deze GR Yaris is namelijk niets minder dan een homologatiemodel voor een rallywagen, wat betekent dat hij naast een driecilinder ook over vierwielaandrijving en een verduiveld strakke stuurinrichting beschikt. In totaal hoest zijn 1.6-literblokje 261 pk op, die langs een mechanisch schakelende zesversnellingsbak gelijk over de uithoeken verdeeld worden. Je laat er op zijn zachtst gezegd de Yaris Hybrid mee achter aan het verkeerslicht, en nog heel wat anders ook.

Koenigsegg Gemera

Image
Koenigsegg Gemera 2023

Een Koenigsegg zal je echter niet snel verslaan met je GR Yaris, al kan ook die tegenwoordig over een driecilindermotor beschikken. De aandrijflijn van deze creatie, de Gemera, bestaat namelijk uit een exemplaar van 2.0 liter klein en drie elektromotoren. Met 600 pk is dat twinturboblok trouwens de sterkste driecilinder ter wereld, en in totaal brengt de Gemera 1.700 pk naar zijn vier wielen. Het apparaat is nog niet helemaal officieel, maar de immer vriendelijke Christian von Koenigsegg liet ons wel al even meeluisteren naar het rauwe geluid…

Volkswagen Up! GTI

Image
Volkswagen Up! GTI 2022

Als je een uitroepteken in je modelnaam moet zetten, dan ben je voor iets aan het compenseren. Dat kan misschien wel gezegd worden voor de trage Up!-jes met atmosferische driecilinders, maar de GTI-versie veegt al die vooroordelen van de kaart. Met eigenlijk slechts 116 pk uit zijn 1.0-liter TSI-driecilinder klinkt dit dan niet als een raket, maar dankzij een gewicht van amper 1.100 kilogram liggen de cijfers opvallend dicht bij die van de allereerste Golf GTI. Ouderwetse fun dus, dit naaimachientje, maar dan met een eigentijds motorblok.

BMW i8

Image
BMW i8 2017

Eigentijds waren ze bij BMW een decennium geleden echter al, want de i8 is zo’n model dat er nog steeds futuristisch uit zou zien indien het vandaag gelanceerd werd. Toch dateren de eerste exemplaren al uit 2013, en is de bolide inmiddels alweer twee jaar uit productie zonder navolging. Niet alleen de styling van deze BMW was echter indrukwekkend maar ook de motor is het vermelden waard. Tussen de twee assen lag namelijk een bescheiden 1.5-liter driecilinderblokje, dat 231 pk naar de achteras stuurde. De vooras werd dan weer aangedreven door een elektromotor met 143 pk, en alles samen beschikte de i8 op zijn toppunt over 374 pk. Nog een leuk weetje: deze auto was — en blijft — de eerste BMW met middenmotor sinds de M1. Genoeg om trots op te zijn dus, driepitter of niepitter.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden