Sportlich, spaß, Sprint, er zijn veel woorden die je aan die S uit de modelnaam kan linken. Wij vroegen ons af of er veel spielerei aan de S3 Sportback te pas kwam en voelden hem aan de tand.
Audi zorgt met de S-varianten altijd voor versies die discreet stoerder ogen dan de gewone versies van hun modellen. Zo ook bij de S3 Sportback. Je moet al goed kijken om hem - afgezien van de S-logo's - als S-model te herkennen en nu ook de S-line pakketten zich in de richting van de S-modellen begeven, wordt het voor de leek helemaal moeilijk. Kijk je echter wat beter, dan vallen de typische aluminium spiegelkappen op en ook achteraan omarmt de aangepaste diffusor vier uitlaatjes. Dat zijn er misschien wat veel, ze verraden direct de bedoelingen van deze S3.
subtiel interieur
Plaatsnemen doe je in de sportzetels, met zicht op een afgeplat sportstuur. Verder herkennen we het interieur van de gewone A3 Sportback, die als voordeel tegenover de gewone S3 de twee extra deuren en 3,5 centimeter extra wielbasis krijgt.
Wie zich enkel voor de looks een Audi A3 in Sportbacktrim aanschaft, kan beter voor de 2.0 TDI met S-line pakket gaan. De S3 wil namelijk maar al te graag met zijn spierballen rollen. Wij reden de S-Tronic versie, al kan je hem ook met manuele zesbak krijgen. De S-Tronic heeft als voordeel dat de launch control-functie - nadat je 35.000 knopjes hebt uitgeschakeld en instellingen hebt aangepast - je het volle potentieel van de 300 pk kan laten voelen.
Voor die 300 pk zorgt een 2.0 TFSI. Het is geen doorontwikkeling van de vorige generatie die 265 pk kon voorleggen, al deelt hij wel de cilinderinhoud. De Golf R krijgt overigens dezelfde motor, net als de op stapel staande Seat Leon Cupra. In de Audi zijn de pk's alvast altijd aanwezig, al is het verbazend hoe comfortabel je de wagen kan rijden, wij dachten eerder dat je met de S3 een bruut beest aan boord had. Switchen tussen de verschillende standen doe je met Audi Drive Select - waarbij de eco-stand een monkellachje op ons gezicht toverde. Je gebruikt vooral de Dynamic- of Comfort-stand, waarbij die eerste het stuur wat strakker aantrekt en ook de motor alweer wat steviger laat reageren op de stand van je voet.
blijven plakken
Dat rijden gebeurt Audi-gewijs vrij steriel, al is het alweer fijn om te zien dat je met een S3 wel plezier kan hebben op de weg. Goed, hij blijft tot in het oneindige doorgaan want met dit vermogen ben je op onze openbare weg eigenlijk niet veel, je weet dat je de wagen zonder vertragen de bocht door kan sturen. En eigenlijk weet je dat de S3 Sportback nog meer ballen heeft dan jij, want je bereikt je eigen limiet nog voordat de wagen de zijne bereikt. Dat heb je te danken aan de Quattro-vierwielaandrijving die de wagen aan de weg kan laten kleven en ten allen tijde het vermogen op de weg kan overzetten. Al plakt Audi hier wel het Quattro-label op een Haldex-aandrijving, het verschil zit 'm in het differentieel. Wij vonden het alvast verslavend dat je bij terugschakelen of zelfs gewoon het gaspedaal loslaten kon genieten van het doffe geknetter in de uitlaatlijn, vlak onder je stoel. Dat het motorgeluid van de 2.0 TFSI wordt versterkt door Audi's Sound Actuator kan de pret amper bederven.
in een oogwenk
Ga je de 300 pk volledig aanspreken, dan kan je in goed 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u knallen. Dat lukt mede dankzij de vingervlugge S-Tronic die een stuk verbeterde tegenover de vorige generatie. Het schakelen gebeurt niet alleen sneller, het lijkt ook logischer en de bak lijkt mee te denken met de chauffeur. Aan de pomp kwamen we op 9 l/100 km, waarbij we zowel rustig als dynamisch hadden gereden.
trapje hoger dan de hot hatch
40.900 euro vraagt Audi voor een S3 Sportback, bijna het dubbele van een basis-A3. Al krijg je dan wel driemaal het vermogen in de plaats en stuur je je wagen zonder verpinken door de bocht. Kijken we naar de concurrentie, dan zien we dat de Audi een klasse hoger speelt dan Opels Astra OPC of de Mégane RS van Renault. Wel op zijn niveau bevindt zich de BMW M135i, terwijl de A45 AMG van Mercedes eigenlijk wat veel vermogen heeft en zich beter zou laten vergelijken met een mogelijke Audi RS3.
conclusie
Of 40.900 euro de prijs is voor een Audi met rijplezier, laten we even in het midden. Wel willen we erbij zeggen dat de Quattro-aandrijving en bijhorende wegligging enorm overtuigen en dat de wagen nooit oncomfortabel aanvoelt.
Fotografie: Philippe Collinet
Specificaties
Vermogen | 300 pk |
---|---|
Overbrenging | S-Tronic, 7 trapsautomaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 435 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs basismodel | € 40 900 |
0 tot 100 km/u | 4.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 9.20L/100km |
Min. kofferinhoud | 380 L |
Max. kofferinhoud | 1 220 L |
CO2-uitstoot | 159 g/km |
BIV | € 430 |
Rijtaks | 401 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen