Rijtest

AF-garage: Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (deel1)

Mazdafans opgelet, wisten jullie dat de Mazda6 al langer mee gaat de Golf? Ok, hij begon zijn leven in 1970 als "616", ondertussen zijn we al aan de 9de generatie van de 6. Iconen als de Golf of pakweg de BMW 3 komen amper aan 7. Mazda doet dus al een tijdje mee in het "midsize" segment en lijkt nog lang niet te stoppen. Om ons verder te overtuigen van zijn kwaliteiten mogen we een half jaartje de opgefriste 6 in onze AF-garage parkeren.

Een geschiedenistrip; In de jaren 70 hadden Mazda's nog dubbele koplampen. Het maakt de 616 best een leuke verschijning. Helaas ging het daarna fel bergaf. De jaren 80 en 90 waren op vlak van design geen topjaren voor de 6, maar het dieptepunt was misschien toch wel de laatste 626. Gelukkig voor Mazda kwam de kentering er door de eerste echte 6 voor te stellen in 2002. Een spitsere snuit, sportiever profiel en de (toen zeer hip) doorschijnende achterlichten maakte de 6 een stuk aantrekkelijker.

Zeker in het knalrood en MPS-trim staat hij in ons geheugen gegrift, al zal de legendarische TopGear episode daar voor iets tussen zitten. 260 pk, 380 Nm, een manuele zesbak, vierwielaandrijving en een sprintje van 6,5 seconden naar de 100. In 2004 was dat nog bloedsnel en dat was ook Jeremy Clarkson niet ontgaan. Onder de kap zat een 2.3 liter viercilinder turbo. Of dat dezelfde 2.3 viercilinder turbo is die 10 jaar later in de Mustang kwam te liggen is internetspeculatie. Feit is wel dat Ford en Mazda meer dan 40 jaar hebben samengewerkt. In 1995 had Ford zelfs 33,4% van Mazda in handen. Een partnership dat in 2015 ten einde kwam. De laatste, in Amerika geproduceerde Mazda6, rolde in 2014 van de band.
Image
Mazda 6 2010

De Noord-Amerikaanse Mazda6 was vanaf generatie 2 (2007) ook licht anders dan bij ons. Deze Mazda6 kreeg jammer genoeg geen MPS versie, al had je in Amerika wel een versie met een dikke V6 benzine. De 6 behield echter de stempel van sportieve familievriend. De station variant kreeg zelfs de naam "Sportbreak" mee. Het was tevens de laatste lichting als hatchback, jammer.

Image
Mazda 6 2018

De huidige generatie gaat al weer mee sinds 2012. Hij zit echter aan zijn 3de facelift, al is facelift misschien een understatement. Alle verschillen kan je hier nog eens nalezen trouwens. Uiterlijk mag de laatste facelift misschien niet al te veel verschillen met zijn voorganger, maar daar is een goede reden voor. Het ontwerp in 2012 was er gewoon boenk op. De mooiste Kodo creatie tot nu toe noemden we hem in 2013 en we zijn nog altijd niet van gedacht veranderd. Meer nog, de recente facelift heeft de 6 weer wat strakker getrokken en binnenin een heuse revolutie ontketent(voor Mazda-termen). Het interieur kan nu eindelijk mee met het exterieur.

Image
Mazda 6 2018

Ons testexemplaar is uitgerust met de 2.5 SkyActiv-G. De atmosferische viercilinder produceert 194 pk en 258 Nm en is altijd gekoppeld aan een 6-traps automaat. Turboloze motoren zijn we niet meer gewoon, maar Mazda zweert er bij met hun benzines. Hoewel, in Amerika is wel een geblazen versie van deze 2.5 beschikbaar, die doet het met 250 pk. Al is het verplichte sprintje van deze niet-geblazen versie met 7,9 seconden lang niet slecht. Om het verbruik wat te drukken heeft deze 2500 cilinderuitschakeling. Dat wil zeggen dat hij bij een constante snelheid niet altijd alle cilinders hoeft aan te spreken. Zijn theoretisch verbruik is met 6,8 liter dan ook lang niet overdreven. We zullen zien wat de praktijk uitwijst.

Mazda heeft 3 uitrustingsniveau's voor de 6. Skydrive, Privilege Edition en Skycruise. De "basis' Skydrive begint al met 17" lichtmetaal, een lichtsensor, navigatie, zetelverwarming én een head-updisplay. Vooral die laatste is bij veel premiummerken een optie van minstens 1.000 euro. Kijk, dat is dus nog een een basisuitrusting om u tegen te zeggen. Leg je 1.700 euro bij voor de Privilege Edition dan krijg je lederen zetels, een 360° camera, DAB-radio, LED-koplampen en elektrisch verstelbare zetels. Eigenlijk heb je dus een quasi full-option Mazda6 vanaf het 2de optiepakket. De Skycruise doet daar nog eens 19" lichtmetaal, een alarmsysteem, keyless entry en een digitale tellerpartij bij. Verder het je nog het optionele Takumi interieur. Het kost je een 1.000 euro, maar de donker bruine lederen zetels en Sen houtinleg maken het weer dat tikkeltje exclusiever. Leuk detail is dat je niet hoeft bij te betalen voor de wagon. De wagon is misschien net iets minder stijlvol, maar je krijgt 40 liter extra(522 liter) en vooral een makkelijkere toegang.

De Skydrive begint met de 145 pk sterke 2.0 benzine en kost je 30.590. De 163 pk sterke 2.0 kost je 31.590 euro en dieselen kan vanaf 33.090 euro met de 150 pk sterke 2.2 Skyactiv-D. Voor een automaat betaal je 2.000 euro extra. Verder is er uiteraard nog onze 2.5 en is er nog een 184 pk sterke 2.2 diesel. Die zijn alleen in de topuitvoering Skycruise beschikbaar en beginnen vanaf 39.490 en 37.990 euro respectievelijk. De zwaarste diesel is er ook in vierwielaandrijving.

Voor 31.590 euro heb je dus een goed uitgeruste 145 pk sterke 2.0 benzine wagon met 6-bak. Dat lijkt ons geen slechte deal. Maar wat vinden jullie er van, en wat moeten we in detail testen?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen