AF-garage: Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (deel1)

Mazda 616

Mazdafans opgelet, wisten jullie dat de Mazda6 al langer mee gaat de Golf? Ok, hij begon zijn leven in 1970 als "616", ondertussen zijn we al aan de 9de generatie van de 6. Iconen als de Golf of pakweg de BMW 3 komen amper aan 7. Mazda doet dus al een tijdje mee in het "midsize" segment en lijkt nog lang niet te stoppen. Om ons verder te overtuigen van zijn kwaliteiten mogen we een half jaartje de opgefriste 6 in onze AF-garage parkeren.

Een geschiedenistrip; In de jaren 70 hadden Mazda's nog dubbele koplampen. Het maakt de 616 best een leuke verschijning. Helaas ging het daarna fel bergaf. De jaren 80 en 90 waren op vlak van design geen topjaren voor de 6, maar het dieptepunt was misschien toch wel de laatste 626. Gelukkig voor Mazda kwam de kentering er door de eerste echte 6 voor te stellen in 2002. Een spitsere snuit, sportiever profiel en de (toen zeer hip) doorschijnende achterlichten maakte de 6 een stuk aantrekkelijker.

Zeker in het knalrood en MPS-trim staat hij in ons geheugen gegrift, al zal de legendarische TopGear episode daar voor iets tussen zitten. 260 pk, 380 Nm, een manuele zesbak, vierwielaandrijving en een sprintje van 6,5 seconden naar de 100. In 2004 was dat nog bloedsnel en dat was ook Jeremy Clarkson niet ontgaan. Onder de kap zat een 2.3 liter viercilinder turbo. Of dat dezelfde 2.3 viercilinder turbo is die 10 jaar later in de Mustang kwam te liggen is internetspeculatie. Feit is wel dat Ford en Mazda meer dan 40 jaar hebben samengewerkt. In 1995 had Ford zelfs 33,4% van Mazda in handen. Een partnership dat in 2015 ten einde kwam. De laatste, in Amerika geproduceerde Mazda6, rolde in 2014 van de band.

Mazda 6 2010

De Noord-Amerikaanse Mazda6 was vanaf generatie 2 (2007) ook licht anders dan bij ons. Deze Mazda6 kreeg jammer genoeg geen MPS versie, al had je in Amerika wel een versie met een dikke V6 benzine. De 6 behield echter de stempel van sportieve familievriend. De station variant kreeg zelfs de naam "Sportbreak" mee. Het was tevens de laatste lichting als hatchback, jammer.

Mazda 6 2018

De huidige generatie gaat al weer mee sinds 2012. Hij zit echter aan zijn 3de facelift, al is facelift misschien een understatement. Alle verschillen kan je hier nog eens nalezen trouwens. Uiterlijk mag de laatste facelift misschien niet al te veel verschillen met zijn voorganger, maar daar is een goede reden voor. Het ontwerp in 2012 was er gewoon boenk op. De mooiste Kodo creatie tot nu toe noemden we hem in 2013 en we zijn nog altijd niet van gedacht veranderd. Meer nog, de recente facelift heeft de 6 weer wat strakker getrokken en binnenin een heuse revolutie ontketent(voor Mazda-termen). Het interieur kan nu eindelijk mee met het exterieur.

Mazda 6 2018

Ons testexemplaar is uitgerust met de 2.5 SkyActiv-G. De atmosferische viercilinder produceert 194 pk en 258 Nm en is altijd gekoppeld aan een 6-traps automaat. Turboloze motoren zijn we niet meer gewoon, maar Mazda zweert er bij met hun benzines. Hoewel, in Amerika is wel een geblazen versie van deze 2.5 beschikbaar, die doet het met 250 pk. Al is het verplichte sprintje van deze niet-geblazen versie met 7,9 seconden lang niet slecht. Om het verbruik wat te drukken heeft deze 2500 cilinderuitschakeling. Dat wil zeggen dat hij bij een constante snelheid niet altijd alle cilinders hoeft aan te spreken. Zijn theoretisch verbruik is met 6,8 liter dan ook lang niet overdreven. We zullen zien wat de praktijk uitwijst.

Mazda heeft 3 uitrustingsniveau's voor de 6. Skydrive, Privilege Edition en Skycruise. De "basis' Skydrive begint al met 17" lichtmetaal, een lichtsensor, navigatie, zetelverwarming én een head-updisplay. Vooral die laatste is bij veel premiummerken een optie van minstens 1.000 euro. Kijk, dat is dus nog een een basisuitrusting om u tegen te zeggen. Leg je 1.700 euro bij voor de Privilege Edition dan krijg je lederen zetels, een 360° camera, DAB-radio, LED-koplampen en elektrisch verstelbare zetels. Eigenlijk heb je dus een quasi full-option Mazda6 vanaf het 2de optiepakket. De Skycruise doet daar nog eens 19" lichtmetaal, een alarmsysteem, keyless entry en een digitale tellerpartij bij. Verder het je nog het optionele Takumi interieur. Het kost je een 1.000 euro, maar de donker bruine lederen zetels en Sen houtinleg maken het weer dat tikkeltje exclusiever. Leuk detail is dat je niet hoeft bij te betalen voor de wagon. De wagon is misschien net iets minder stijlvol, maar je krijgt 40 liter extra(522 liter) en vooral een makkelijkere toegang.

De Skydrive begint met de 145 pk sterke 2.0 benzine en kost je 30.590. De 163 pk sterke 2.0 kost je 31.590 euro en dieselen kan vanaf 33.090 euro met de 150 pk sterke 2.2 Skyactiv-D. Voor een automaat betaal je 2.000 euro extra. Verder is er uiteraard nog onze 2.5 en is er nog een 184 pk sterke 2.2 diesel. Die zijn alleen in de topuitvoering Skycruise beschikbaar en beginnen vanaf 39.490 en 37.990 euro respectievelijk. De zwaarste diesel is er ook in vierwielaandrijving.

Voor 31.590 euro heb je dus een goed uitgeruste 145 pk sterke 2.0 benzine wagon met 6-bak. Dat lijkt ons geen slechte deal. Maar wat vinden jullie er van, en wat moeten we in detail testen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (32)

Plaats een reactie
Jelledr 19:54
afbeelding van Jelledr

Jaren 70 waren geweldig qua look. Smaken kunnen verschillen maar wat een vette bakken toen. Ook datsun had geweldige karren. Ook makkelijk om aan te sleutelen in tegenstelling tot nu. Zou wel een Japanse seventies kar durven kopen.

KennyV 13:28
afbeelding van KennyV

Ik heb zo'n 616. Wel nog een vroeger modelletje dan die rode op de foto. Japanse seventies karretjes worden stilletjes aan hip in het oldtimermilieu. Mechanisch onverwoestbaar maar zorg ervoor dat je goed overweg kan met het lasapparaat!

Rene 19:30
afbeelding van Rene

Het verbruik van deze kilometervreter is in deze dure tijden een belangrijk item dus dit had ik graag geweten, en nog liever zelf getest !

Dimi.O 19:49
afbeelding van Dimi.O

Zou graag deze eens een weekendje testen. Denk al langer na voor een Mazda te kopen. Zelf ben ik heel benieuwd naar die nieuwe SkyActiv-X motor van de nieuwe 3.

Kenneth 19:57
afbeelding van Kenneth

Zijn wegligging bij sportieve rijstijl & bochtige wegen. Het gemiddeld verbruik bij rustige & sportieve rijstijl.

Carlos 20:08
afbeelding van Carlos

522 liter inhoud?
Stel, je wil op verlof richting zuiden van Frankrijk. Vier volwassenen, één is een rolstoel patiënt, bagage en twee persoonstent(+ alle hebben en houden matras(sen) slaapzakken...). Past alles in de koffer zonder achterbank dicht te klappen?

+
Heeft deze een grote of kleine draaicirkel? Vooral het in rijden van smallere parkeerstroken(parking ondergronds) of garage(thuis) in rijden vanaf de straatkant.

Jonathan 20:10
afbeelding van Jonathan

Wat ik zou getest willen zien is hoe het comfort op lange trajecten is. Onze jaarlijkse reizen zijn altijd rond de 1300km die wij op een nacht rijden met enkel een stop om te tanken (10min), het belangrijkste is hoe het comfort van de stoelen is. Een testrit bij een dealer is vaak te kort om hier achter te komen.

ThomasN 20:24
afbeelding van ThomasN

Het geluid van de dichtslaande deuren versus enkele 'premium'wagens lijkt me een leuke test.
P.S. Ontketend

nico poelmans 20:30
afbeelding van nico poelmans

ik zou graag eens zien hoe kids proof de mazda 6 is ! kwestie van goed voorbereid te zijn

Mike Aerts 20:35
afbeelding van Mike Aerts

Prachtige wagen! Mazda design is er de laatste jaren ook alleen maar op verbeterd en wat natuurlijk voor mij belangrijk is in een grote gezinswagen is de bagageruimte en ruimte achterin voor de kinderen/familie.

Joeri S 21:18
afbeelding van Joeri S

(vraag voor de wedstrijd) Wat is het gemiddelde verbruik bij een sportieve rijstijl?

Wouter Digneffe 21:20
afbeelding van Wouter Digneffe

Staat op mijn lijstje als mogelijke opvolger voor mijn Audi a6 station.
Aangezien wij een tweeling van 2 jaar oud hebben is bagageruimte zeker een belangrijk punt (buggy, speelgoed,...) maar zeker ook ruimte op de achterbank.
Verder zeker belangrijk, connectivity Android phone, kwaliteit muziekinstallatie om de kids te overstemmen :-p, en bovenal rijplezier aangezien ik er ook veel kilometers alleen in rijd.

Dave Convents 21:26
afbeelding van Dave Convents

Een auto die er tussenuit springt met een sportief design. Een auto waarmee ik graag eens een weekend zou mee willen rondrijden...

Das J. 22:10
afbeelding van Das J.

Prachtige wagen! Helemaal fan van de kodo designtaal van mazda.
Een uitgebreidere test van de connectiviteit lijkt me zeer interessant, want waar andere merken al enige tijd met Apple carplay en Android auto werken is dat bij mazda nog maar recent het geval, en misschien nog niet eens op alle huidige modellen.

Raspoet 23:12
afbeelding van Raspoet

Werken de veiligheidssystemen zoals het hoort, en wat is het werkelijk verbruik gecombineerd? En wat is de duurzaamheid van de materialen in het interieur.

MilleMiglia 07:08
afbeelding van MilleMiglia

Als vader van een tweeling van 2 jaar is natuurlijk het koffervolume van groot belang. Liters zeggen dan niets alles, ook hoe de koffer gevormd is, is dan belangrijk. Nadat ik alles de koffer heb ingesleept (tweelingbuggy, luiertas, plooibedjes, speelgoed,...), en de kids op de achterbank heb vastgeklikt, is het leuk om neer te ploffen in een goede zetel. Voetruimte achteraan is belangrijk aangezien ik niet constant twee voeten tegen de rugleuning van de zetel wil voelen stampen.
Vervolgens is de muziekinstallatie, liefst connecteerbaar met mijn gsm, belangrijk, of om de kids te entertainen, en in nood, om hun te overstemmen :-p.
Last but not least, ik ben ook regelmatig alleen op de weg, en als echte petrolhead hou ik dan wel van een stukje onversneden rijplezier.
Mijn huidige auto een Audi A6 Avant voldoet zich goed van deze taak, maar hij is 10 jaar oud en dus aan vervanging toe, wie weet wel door een Mazda 6

Karel88 07:32
afbeelding van Karel88

Test het:
Infotainment systeem
Reële verbruik
Geluid van de wagen tijdens het rijden
Wegligging
Vlotheid van de automaat
Hoe praktisch is de koffer

Gerrit Verhaeghe 10:31
afbeelding van Gerrit Verhaeghe

Rij op dit moment met een mazda 6 sportbreak bouwjaar 2017.
De wagen bevalt mij super. Heel aangenaam om in te vertoeven, zeker ook voor lange ritten naar het zuiden van Frankrijk. Dat dit een skycruise uitvoering is, zal zeker helpen.
De 2.2 met 175pk in combinatie met de automaat rijdt zalig.
De grootste opmerking die ik heb bij deze wagen, is het veelvuldige regenereren van de motor. Dit wordt gedaan iedere 250 - 300km. Dan werkt het startstop systeel niet meer en dit heeft een grote negatieve invloed op het verbruik.
Graag had ik dus getest of de nieuwe motor met 184pk dit ook nog zoveel. en heeft de manuele versie hier ook zovele nood aan.
De instellingen van het adaptieve cruisecontrol zouden ook beter mogen

Gerrit Verhaeghe 10:32
afbeelding van Gerrit Verhaeghe

Rij op dit moment met een mazda 6 sportbreak bouwjaar 2017.
De wagen bevalt mij super. Heel aangenaam om in te vertoeven, zeker ook voor lange ritten naar het zuiden van Frankrijk. Dat dit een skycruise uitvoering is, zal zeker helpen.
De 2.2 met 175pk in combinatie met de automaat rijdt zalig.
De grootste opmerking die ik heb bij deze wagen, is het veelvuldige regenereren van de motor. Dit wordt gedaan iedere 250 - 300km. Dan werkt het startstop systeel niet meer en dit heeft een grote negatieve invloed op het verbruik.
Graag had ik dus getest of de nieuwe motor met 184pk dit ook nog zoveel. en heeft de manuele versie hier ook zovele nood aan.
De instellingen van het adaptieve cruisecontrol zouden ook beter mogen

Jos D. 08:58
afbeelding van Jos D.

De regeneratieperiode klopt en heeft een impact op het verbruik maar hoogstens 0,5 L / 100 km. Het start-stop systeem heeft geen enkele impact op het verbruik want je staat gewoon te weinig tijd stil in het verkeer om enigszins meetbaar te zijn. En er zijn nog een trits condities waaronder het systeem niet werkt. Zo'n systeem is wel goed als alle wagens dat hebben en stilstaan. Dan is er gewoon minder vervuiling.

Mazda zou er beter aan doen om een automaat met 8 versnellingen te voorzien zoals nu gemeengoed is geworden. Dat drukt het verbruik op snelwegen en compenseert het méérverbruik van de regeneratie.

hans vangheluwe 11:04
afbeelding van hans vangheluwe

Dat de auto op zich een top wagen is ben ik zeker van.
Onze gezinswagen is aan vervanging toe, en deze mazada spreekt ons zeker aan.

Graag hadden we geweten of je als grote mensen voldoende plaats hebben, ook achteraan.
Onze kinderen zijn nogal groot uitgevallen.

Ik weet niet welke lichaamslengte de testers van dienst hebben, maar kan je daar even op letten aub.
Hopelijk kunnen we dit zelf eens testen ;-)

Mvg

dave 12:00
afbeelding van dave

de rondetijd van een rondje nürburgring in een zo licht mogelijke belading, en een ander rondje volledig vol geladen

DH 12:37
afbeelding van DH

Je bestelt een mazda 6, rijdt er mee rond en plots heb je twee mazda 3’s. Lekker hard over de drempels dus, zo maak je niet 1 maar 2 lezers gelukkig :-)

J.Euser 13:06
afbeelding van J.Euser

Mooie papieren en uiterlijk heeft deze uitontwikkelde Mazda 6. Ik ben heel benieuwd hoe hij zich verhoud tot een modern jonkie als de Renault Talisman met 1.6 Turbo (200 pk) bijvoorbeeld die in de (Estate) Initiale Paris / Limousin Signature uitvoering. Ook ben ik heel benieuwd naar het verschil in hoofdruimte achterin bij de sedan en station uitvoering!

WilliamR 14:49
afbeelding van WilliamR

Ik zou graag de kofferruimte zien getest worden dmv een leuke test zoals het maximum aantal winkeltassen er in passen en dan het sportieve rijgedrag testen is ook een must denk ik!

d. vervaet 16:17
afbeelding van d. vervaet

ik ben zeer benieuwd naar de baanvastheid van deze wagen

Vital Van den Heuvel 21:23
afbeelding van Vital Van den Heuvel

Heb altijd Mazda gereden en een groot minpunt vond ik altijd de slechte geluidsisolatie van de motor. Vooral op de snelweg was dit hinderlijk. Hebben ze dit nu beter voor elkaar? Ben benieuwd.

Vital Van den Heuvel 21:24
afbeelding van Vital Van den Heuvel

Heb altijd Mazda gereden en een groot minpunt vond ik altijd de slechte geluidsisolatie van de motor. Vooral op de snelweg was dit hinderlijk. Hebben ze dit nu beter voor elkaar? Ben benieuwd.

Vital Van den Heuvel 21:26
afbeelding van Vital Van den Heuvel

Heb altijd Mazda gereden en een groot minpunt vond ik altijd de slechte geluidsisolatie van de motor. Vooral op de snelweg was dit hinderlijk. Hebben ze dit nu beter voor elkaar? Ben benieuwd.

Geert 13:24
afbeelding van Geert

Om de toegevoegde waarde van deze elegante Break tov een SUV voor eens en altijd aan te tonen: kunnen jullie eerst een typische SUV (bv Tiguan of Tucson) vol stouwen met bakken bier? Daarna dan overladen naar de Mazda en aantonen hoeveel extra plaats er nog over is.

Lo 15:15
afbeelding van Lo

Enkele testjes voor de Mazda 6:
De opvolger van de Suzuki Jimny, alias koekendoos – inderdaad nogal eufemistisch uitgedrukt – wafel-test: hoeveel (Aiki) noodles passen er in het Kodo-achterwerk van de 6?

Daarnaast weten we allemaal dat Mazda wel wat ‘premium’-trekjes vertoont – waar de Japanners trouwens bijzonder bescheiden over blijven. Daartegenover zijn er sommige ‘premiummerken’ die stiekem toch niet het niveau halen als hun directe concurrenten, bijvoorbeeld in termen van interieurafwerking. Zonder namen te noemen lijkt het mij wel interessant om de 6 bloot te stellen aan een Engelse kat met sportbrake-jasje. Meer specifiek door bij beide auto’s alle merklogo’s onherkenbaar te maken en toevallige passanten plaats te laten nemen in beide wagens. Vervolgens volgt de vraag: welke auto lijkt het meest ‘premium’. Wint de 6 dit duel op zijn slofjes of is de tegenstander toch geen katje om zonder handschoenen aan te pakken? To be continued… (hopelijk ;-))

Stijn vanderelst 16:47
afbeelding van Stijn vanderelst

Graag zou ik eens getest zien wat het verbruik is tijdens zowel een heel sportieve rit , een normale rit en een heel zuinige rit . Om hierbij te kunnen vergelijken hoeveel afwijking er is met het normverbruik .

Uw reactie

vaa-en-fiscale-aftrekbaarheid-berekenen

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws