Actualités: Officieel

Mercedes SL 400 is nieuwe instapper

Mercedes zwiert de atmosferische zescilinder uit de SL-Klasse om plaats te maken voor een nieuwe biturbo zescilinder. Waarbij-ie meteen de instapper wordt voor de luxueuze cabrio.

Geen onbekende in het vooronder van de SL 400, de 2996 cc grote zescilinder met twee turbo's vind je ook terug in, pakweg, de E-Klasse. Tegenover de oude V6 met een half litertje meer aan inhoud is het wel een enorme stap voorwaarts. 333 pk en 480 Nm zijn respectievelijk 27 pk en zo maar eventjes 110 Nm meer dan je kreeg in de SL 350. Wel is de motor iets dorstiger geworden met een normverbruik van 7,3 liter per honderd kilometer. Dat, of Mercedes is iets eerlijker in hun cijfers.

Een prestatiesprong vooruit

Op het vlak van prestaties gaat het ook een stuk sneller. Waar je met de atmosferische 350 nog moest wachten tot 3.500 omwentelingen per minuut voor het maximale koppel, blazen de turbo's van de 400 al het voltallige koppelleven in de brouwerij vanaf 1.600 opm. Het sprintje naar de honderd is daardoor natuurlijk een stuk sneller. In 5,2 seconden behaal je de drie cijfertjes op je snelheidsmeter, zeven honderden sneller dan de 350. Topsnelheid ligt op een Duitse 250 km/u.

In euro's wil dat zeggen...

Voor de nieuwe instapper in SL-land vraagt Mercedes 105.875 euro. Een smak geld. Maar in ruil krijg je onder andere LED-achterlichten, een 7G-automaat en bi-xenon koplampen met actieve bochtenverlichting. Voor de milieurakkers, de CO2-uitstoot bedraagt 172 g/km.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter