Essai

Rijtest: Skoda Yeti Outdoor TDI

Goed vier jaar geleden ging Skoda naast de bewandelbare paden lopen met deze Yeti. Vierwielaandrijving en een hoge zitpositie waren zijn troeven, terwijl hij zich toch wilde onderscheiden van de grotere SUV's. Ook de kleinere crossovers keken destijds raar op, want zo'n Yeti, was dat eigenlijk geen luxueuze Roomster?

Meer dan 280.000 kopers lieten zich niet van de wijs brengen sinds de introductie in 2008. Hoog tijd om nog wat extra kopers over de streep te trekken met een facelift, vonden ze bij Skoda.

twee gezichten

Die facelift is Simply Clever want hij houdt niet veel meer in dan een nieuwe snoet en een opsplitsing in twee persoonlijkheden. Skoda liet de extravagante ronde mistlampen verdwijnen en koos voor serene rechthoekige lichtblokken, waardoor de wagen wat aan karakter inboet. Het lijkt nu een beetje alsof ze bij Skoda niet konden kiezen welke van beide ontwerpen het beste was, zodat ze voor beiden opteerden. De ene snoet past op de gewone Skoda Yeti, de andere zit op de stoerdere Outdoor-versie die wij testten. Een beetje zoals bij de Tiguan van moedermerk Volkswagen dus, want die heeft ook twee gezichten mocht je dat al vergeten zijn. De Outdoor-look onderscheidt zich door de elementen in zwarte kunststof aan de buitenzijde.

Image
skoda-yeti-facelift-rijtest

Achteraan zijn er ook subtielere wijzigingen, waarbij de kofferklep werd hertekend en ook de achterlichten langs de tekentafel passeerden. De aangepaste achterbumper is onderdeel van het Outdoor-pakket.

oud en vertrouwd

Binnenin vinden we het vertrouwde Skoda-beeld terug, al merk je hier misschien wel het meest dat de Yeti al een aantal jaren langer meegaat dan de Octavia. We zien een bekend instrumentenpaneel en merken dat het navigatiesysteem niet erg zo snel reageert als we tegenwoordig gewend zijn van nieuwere modellen. Het aanraakscherm is vrij verticaal opgesteld en mist een paar inches aan grootte om duidelijk over te komen bij de gebruiker. Al zie je hierin ook dat wij tegenwoordig verwend zijn door de nieuwere modellen, want een aantal jaren geleden prezen we het systeem om zijn touch-functies. Wie wat meer centjes wil spenderen, kan terecht bij het grotere Columbus-navigatiesysteem (1.130 euro, tegenover 110 euro voor het Amundsen-systeem op onze testwagen). Het dashboard ziet er verder nog netjes uit, al is het wat droog aangekleed met her en der harde plastics.

Image
skoda-yeti-facelift-rijtest

Zitten doe je dan weer wel nog steeds goed, de ergonomie is dan ook ongewijzigd. Het handige aan de vorm van deze wagen is de hoofdruimte die je de instap ook vergemakelijkt. Tegelijk kan je gebruik maken van de hogere bodemvrijheid om makkelijker in te stappen. In de koffer vindt 405 liter bagage een plaatsje, verwijder je de achterste zetels dan kom je aan 1.760 liter. Leuk aan dit soort no-nonsense wagens is dat je zonder verpinken je vuile laarzen in de koffer durft zwieren maar dat niemand je scheef aankijkt als je met je Yeti toekomt op een feestje.

Image
skoda-yeti-facelift-rijtest

nieuwe Haldex-generatie

De 4x4 aandrijving die onze Yeti gebruikt werd onderworpen aan vernieuwing. Zo is er een nieuwe generatie van de Haldex-koppeling die lichter en sneller is dan de vorige. Dat klinkt goed, dat is het ook. De Yeti is een wagen die meer offroadparcours aankan dan je op het eerste zicht zou denken. Wil je dat vaker doen, dan heeft Skoda het 'Rough Road Package' in de aanbieding (170 euro) voor extra bescherming van motor, versnellingsbak en ophanging.

Image
skoda-yeti-facelift-rijtest

Wil je de betreden paden verder volgen, dan overtuigt Skoda met zijn wegligging. Bij langzaam verkeer voelt het stuur monter en direct aan, terwijl het bij hogere snelheden de nodige stabiliteit communiceert aan de bestuurder.

bekend motorenpalet

Onder de kap van onze Yeti zit een 2.0 TDI met 110 pk. Die klinkt wat rauw en lawaaierig en zorgt ervoor dat rijden in deze auto minder kwaliteitsvol aandoet dan gewild. Wij zouden eerder opteren voor een 1.6 TDI met 105 pk of een 2.0 TDI 140 pk als het wat vooruit mag gaan. Wij vertsookten in de Yeti 6 l/100 km, wat eerder gemiddeld is voor een diesel met dat vermogen, al moet je er wel de aerodynamiek van een werfkraan en de vierwielaandrijving bij in rekening brengen.

Image
skoda-yeti-facelift-rijtest

Skoda maakt van de facelift overigens gebruik om een aantal nieuwe snufjes toe te voegen aan de Yeti. Zo is er het KESSY keyless entry & go systeem (390 euro), waarbij je de sleutel gewoon in je zak moet hebben om te kunnen starten. Ook is er voor het eerst op een Skoda een achteruitrijcamera beschikbaar, zodat manoeuvreren eenvoudiger wordt. Wie inparkeren een hele klus vindt, kan rekenen op het Optical Parking Assistant (260 / 630 euro), dat tegenwoordig ook zelf weer uit de parkeerplaats kan rijden.

conclusie

De nieuwe look laat de Yeti weer wat in het Skoda-gamma passen. Jammergenoeg wordt het interieur niet naar de moderne noden bijgeschaafd, waardoor je als chauffeur wat op je honger blijft zitten. Dat is jammer, want de nieuwe concurrenten zetten daar wel een fris interieur tegenover. Niettemin heeft de Skoda zijn terreintroeven nog wat verbeterd, zodat deze vreemde eend in de budgetbijt toch nog goeie verkopen in het vooruitzicht zal blijven stellen. Dat had de Skoda-rijder van een aantal jaren geleden niet durven beweren.

Image
skoda-yeti-facelift-rijtest

Spécifications

Puissance110 pk
Transmissionmanuele zesbak
Entraînementvierwiel
Vitesse maximale174 km/h
Prix du véhicule d'essai€ 33 760
Prix du modèle de base€ 22 070
0 à 100 km/h12.20 sec
Consommation moyenne en essai6.00L/100km
Capacité minimale du coffre405 L
Capacité maximale du coffre1 760 L
Émissions de CO2154 g/km
Taxe routière0

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter