Elektrisch rijden in een vijfdeurs Porsche, een SUV dan nog wel. Vijftien jaar geleden had eender wie je uitgelachen als je dat voorspeld had, vandaag staat de Porsche Cayenne S e-Hybrid voor onze neus om de lachenden lik op stuk te geven.
We gaan op weg met één van de drie hybrides in het Porsche-gamma. Naast de Cayenne zijn namelijk ook de Panamera en 918 Spyder als hybridemodellen beschikbaar. Daarmee is Porsche - na Lexus en samen met Toyota - het merk met het meeste hybrides op onze markt. Klinkt raar, toch?
de stille Porsche
Wat ook raar klinkt, is het vertrekken met zo'n hybride Porsche. Van zowat alle auto's in onze testreeks is een Porsche één van de auto's waarvan je het minst verwacht dat hij geen geluid zal maken bij het wegrijden. Meermaals leverde dat ook verwachtingsvolle blikken op bij het instappen, met achteraf teleurgestelde blikken in onze achteruitkijkspiegel en een lichte grinnik bij ondergetekende. Deze Porsche gaat in stilte de weg op. Of toch de eerste 25 km, want zolang houdt de accu het uit voordat op de conventionele verbrandingsmotor wordt overgeschakeld.
Wanneer de batterij voldoende geladen is, heb je twee standen in het gaspedaal. Bij de eerste duw breng je de elektromotor tot leven, en stuk dieper duwen heb je ook de V6 aan de praat. Die overgang is vrij bruut en de benzinemotor klinkt dan alsof hij boos is dat je hem wekt, de toerentellernaald schiet direct naar 2.500 rpm. Dat doe je dus liever niet te vaak. Verder merken we op dat je ook bij hogere snelheid lekker elektrisch kan gaan rijden, wat aangenaam is op de snelweg. Wel merkten we op dat de weg daarbij niet te fel bergop mag gaan, want dan heeft de elektromotor het moeilijk om de 2,5 ton zware Cayenne op constante snelheid te houden.
Eens de accu leeg is, schakel je over op de 3.0 V6 benzinemotor (van Audi-origine) die je ook uit de gewone Cayenne kent en in deze versie goed is voor 333 pk. Daarmee rijd je de SUV naar 100 km/u in 5,9 seconden, al zorgt de elektromotor wel voor een extra boost, beide leveren ze gecombineerd 415 pk, alstublieft.
twee knopjes
Binnenin richtte Porsche de Cayenne in als elke andere Porsche. Prominent aanwezig is de toerenteller, een snelheidsmeter maakte plaats voor een efficiëntiemeter, waardoor je voor je snelheid naar de LCD-weergave onder de toerenteller moet kijken. Niet bevorderlijk bij een prestatiebeest als een Porsche. Verder zit de sleutel links, al start je de auto met een elektrische 'plong' in plaats van een roffel onder de kap. Tenslotte heeft Porsche de brede, met knopjes bezaaide middenconsole van de Cayenne nog twee extra knopjes gegeven. Het ene (E-Power) zorgt ervoor dat je zo vaak het kan elektrisch gaat rijden, het andere (E-Charge) laadt de accu net zo vaak mogelijk op tijdens het rijden. Dat laatste zorgt er wel voor dat je tot 20 procent meer verbruikt...
De accu's nemen de plaats van het reservewiel in en dat zorgt er voor dat de kofferruimte van de Cayenne behouden blijft. Afgezien van de laadkabel die in dit geval wel mooi opgeborgen zit in een daarbij horende tas.
We kregen een Cayenne e-Hybrid mee met dubbelgeïsoleerde ramen en toch merkten we onderweg dat de rolgeluiden meer binnendrongen dan we zouden willen. Ook het windgeruis was hoorbaar, al zou je dat kunnen wijten aan de afwezigheid van motorgeluid bij elektrisch rijden.
gemengde gevoelens
De test wees uit dat je op zowat 50 km de hele elektrische radius van 25 km weer hebt bijgeladen. Laden via de laadkabel duurt via het gewone stopcontact zowat 4 uur, met een 6A lader doe je dat in anderhalf uur. Dat blijft al bij al lang om een radius van 25 km in zijn volle glorie te herstellen. Gebruik je de elektromotor, dan haal je een verbruik tussen de 7 en 10 l/100 km, al is dat mede afhankelijk van hoe vaak je de Cayenne S e-Hybrid aan de stekker hangt. Doe je dat niet, dan jaag je het verbruik naar 12 tot 15 l/100 km zonder al te fel door te rijden. Een groot stevig argument om hem niét aan de lader te hangen is de beschikbaarheid van stopcontacten in de buurt, en de lange laadtijd voor een povere elektrische radius te bereiken.
Doorrijden doe je met deze Cayenne minder dan met de Porsches die we eerder op ons bord kregen. De elektromotor houdt je wat in toom, terwijl ook het hogere zwaartepunt van de Cayenne niet aanzet to scherp stuurgedrag. Toch zochten we het rijplezier op en merkten we dat ook deze Porsche niet teleurstelt in de bochten. Het fenomenale gripvermogen van de banden vond ook zijn weg naar deze hybride variant en als je hem in sport-modus zet, wil de Porsche wel meespelen met je spelletje.
groene remklauwen
Behalve de badges heeft de e-Hybrid geen uiterlijke verschillen met de gewone Cayenne. Of toch, de remklauwen werden geelgroen geschilderd, zodat je deze Porsche kan onderscheiden van de conventionele modellen, net zoals de keramische remschijven van een Porsche geel gelakt zijn. Voor het overige behoudt de Cayenne zijn imposante look en laten zijn koplampen de tweemaal vier LED dagrijlichten doorheen de dag schijnen.
in theorie
De Cayenne S e-Hybrid staat in de catalogus voor 85.910 euro. Dat is een goeie 2.000 euro meer dan de 'gewone' Cayenne S (420 pk) en exact evenveel als de Cayenne S Diesel (385 pk). Die laatste mag dan de conservatievere koop lijken, in theorie ligt de uitstoot daarvan op 209 g/km, terwijl de CO2-uitstoot van de e-Hybridversie op slechts 79 g ligt. In theorie dus, maar laat het net dat zijn waar de fiscus naar kijkt.
Conclusie
We schreven eerder al over onze gemengde gevoelens rond deze Porsche. Het hybrideverhaal klopt en Porsche slaagt er wonderwel in om het te verwerken in deze dikke SUV. Toch blijken de beloftes van een laag verbruik niet zo haalbaar in de praktijk, terwijl de prestaties van een conventionele Cayenne eveneens niet meer gehaald worden. Fiscaal dus heel interessant maar als je op zoek bent naar een sportieve Porsche, kijk je toch best bij de andere motorisaties. Mag het iets kleiner? We vonden de Macan toch nog een pak aangenamer rijden.
Spécifications
Puissance | 416 pk |
---|---|
Transmission | sequentiële automaat, 8 versnellingen |
Entraînement | vierwiel |
Poids | 2 325 kg |
Vitesse maximale | 243 km/h |
Prix du véhicule d'essai | € 85 910 |
0 à 100 km/h | 5.90 sec |
Consommation moyenne en essai | 12.00L/100km |
Capacité minimale du coffre | 580 L |
Capacité maximale du coffre | 1 690 L |
Émissions de CO2 | 79 g/km |
Taxe d'immatriculation | € 42 |
Taxe routière | 772 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter