Essai

Rijtest: Nissan Pulsar GT (2015)

Nissan is in een sneltempo haar modellen aan het aftrainen. Want na een reeks Nismo-uitvoeringen, krijgen we nu de Pulsar GT voor onze kiezen, met het blok vanuit de Juke Nismo. 190 pk in een Japanse hatchback, da's geen flauwe wasabi.

De meningen over de Pulsar blijven verdeeld op onze redactie. Want de Japanse Volkswagen Golf-killer doet net waar die Duitser zo sterk in is; visueel weinig emotie tonen. De éne vindt de Pulsar een best fijn gelijnde hatchback, de andere een vormloze blob. Of je het warm of niet krijgt van het design, met het vooruitzicht van 190 pk onder de kap zou het bloed toch net wat sneller moeten beginnen stromen.

Nog steeds zoals die van je grootmoeder

Je moet het dan ook vooral van dat cijfer hebben, want zet je de Pulsar GT voor de deur van vrienden, dan begrijpen ze niet wat je nu juist bedoelde met 'ik heb een sportieve Japanner gekocht'. Uiterlijk ziet de GT er namelijk helemaal hetzelfde uit als die instap-Pulsar van je grootmoeder. Geen sportievere bumpers, grotere uitlaten of spoilers achterop. De Volkswagen Golf GTI ziet er uit als een geboren racemachine naast deze Pulsar GT. En die eerste kan je bezwaarlijk overdreven sportief gestileerd noemen tegenover zijn reguliere broertjes.

Image
Betaalbare hothatch

Hoe je hem dan wel herkent in het straatbeeld? Door de licht verduisterde koplampen, de 17-duims velgen, de subtiele GT-badge op de kofferklep en de koolstofvezellook van de diffusor achteraan. Het kleur- en het tekenboek dat we van de Nismo-afdeling gewend zijn is alvast veraf. Gelukkig kan de rode metaalkleur voor wat visueel soelaas zorgen.

't Zit er allemaal op

Binnenin springt de sportieve touch al wat meer in het oog. Want koolstofvezel inzetstukken vieren er een feest. Van het dashboard tot de lijst rondom de deurklinken, waar je ook je oog laat vallen, een carbon motief zal je netvlies binnenvallen. Verder onderscheidt de GT zich van zijn reguliere broertjes door het overvloedig gebruik van dubbele stiksels, op stuur, versnellingspook, armsteunen, deurpanelen en zetels.

Image
nissan-pulsar-gt-rijtest

Wat echter vooral opvalt in het interieur zijn niet de sportieve looks, wel de uitrusting. Deze GT heeft ongeveer alle toeters en bellen die je anno 2015 maar kan bedenken. Daarbij zijn lederen stoelen met verwarming - vanzelfsprekend, alhoewel die niet standaard zijn op een Golf GTI. De 360 graden camera tijdens het parkeren, de autonome noodremhulp, omgevingsdetectie en dodehoekassistent zijn dan weer fijne toevoegingen. Denk daar ook nog eens LED-koplampen en een navigatiesysteem met Nissan Connect bij en je krijgt enorm veel goodies in je Pulsar GT.

Met de GT van... GT

Tijd om de motorkap open te zwaaien. Daaronder schuilt een 1.6-liter DIG-T-benzine met 190 pk en 240 Nm, een blok dat we kennen vanuit de Juke Nismo en... de Renault Clio R.S.. In de Pulsar GT wordt dat blok gekoppeld aan een manuele zesbak. Daardoor is een sprint naar de honderd volgens Nissan afgewerkt in 7,7 seconden en top je met de Japanner bij 217 km/u. De CO2-uitstoot die ligt dan weer op 138 g/km terwijl het normverbruik op 5,9 l/100 km komt te liggen. Best haalbaar dat laatste cijfer, want wij reden een verbruik van 6,4 l/100 km bij elkaar.

Image
 nissan-pulsar-gt-rijtest

Het blok zou dus - afgaande op de furore die het maakt in de Nismo en R.S. - best wat sportieve aspiraties moeten ambiëren. In de Pulsar GT zal je die niet meteen voelen. Want hoewel je 190 pk onder je rechtervoet hebt, kan je je niet van de indruk ontdoen dat de Pulsar GT vooral zijn laatste twee letters eer aan doet; eerder een gezapige GT dan een waardige Hot Hatch. De motor reageert best pittig op je gasinput maar je moet de kracht hoog in de toeren gaan zoeken. Een actie die je geen enkele gratificatie geeft.

Bollen richting horizon

Dat is straf, want Nissan ging verder dan enkel maar de motor in de Pulsar ploffen. Zo werd de stuurbekrachtiging opnieuw gekalibreerd, het chassis verstevigd, de overbrengingsverhoudingen van de zesbak verkort en een potentere achterwielophanging geinstalleerd. Het resultaat laat zich daardoor best aardig de bocht omhoeken, maar van Hot Hatch-waardige prestaties zouden we niet durven spreken. Daarvoor rolt de GT iets te snel over zijn voortrein, kunnen de voorbanden niet altijd helemaal om met het koppel en krijg je door het ontbreken van een opzwepend geluid geen snelheidsgevoel eenmaal de wielen terug recht staan richting horizon.

Image
 nissan-pulsar-gt-rijtest

Het iets breder schoeisel van de Juke Nismo had misschien een betere keuze geweest bij de ontwikkeling. Maar goed, ze moeten nog ruimte laten voor een Nismo-variant natuurlijk. Puur qua comfort heb je evenwel niets te klagen want de ophanging is niet knetterhard, doch harder dan standaard. Ook is de zitpositie voortreffelijk en door alle technische gizmo's aan boord is het gewoonweg aardig toeven binnenin.

Concurrentie voor die andere GT

Vanaf 18.990 euro heb je een Pulsar, voor de GT-variant betaal je net geen 10.000 euro meer. Want vink je de metaalkleur aan (500 euro), dan kom je uit op een prijs van 27.350 euro. Daarvoor heb je dus een volledig uitgeruste Pulsar met al die technologische toeters en bellen aan boord, een aangepakt chassis en o ja, 190 pk onder de kap. Turen we even over de haag, dan zien we vooral de Peugeot 308 GT met z'n 204 pk sterke 1.6-benzine. Die heeft een vergelijkbare instapprijs, maar trekt full-option wel boven de 31.000 euro.

Image
 nissan-pulsar-gt-rijtest

De prijs voor een Volkswagen Golf GTI durven we niet eens hardop vermelden ( al fluisteren we +40.000 euro voor een volgeladen exemplaar in je oor), al speelt die eigenlijk in een totaal andere klasse op het vlak van rijgedrag.

Conclusie

De GT op de kofferklep toont zijn ambities al, want de Pulsar GT is niet gemaakt om circuits af te knallen, wel om met net iets meer pit rond te laveren op de openbare weg. Zonde dat er geen op een Nismo-geïnspireerde bodykit plakt op de C-segmenter. Want nu komt hij visueel wel heel braaf uit de hoek.

Spécifications

Puissance190 pk
Transmission6-bak manueel
Entraînementvoorwiel
Poids1 270 kg
Vitesse maximale217 km/h
Prix du véhicule d'essai€ 27 350
Prix du modèle de base€ 18 990
0 à 100 km/h7.70 sec
Consommation moyenne en essai6.40L/100km
Émissions de CO2138 g/km
Taxe d'immatriculation€ 239
Taxe routière269

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter