Essai

Rijtest: MG ZS EV Luxury (2020)

Vergeet de Landwind van tien jaar geleden: de Chinezen zijn terug, en dit keer beter voorbereid dan ooit. Deze MG ZS EV haalde vlot vijf sterren op de EuroNCAP-test én combineert bovendien twee modewoorden: elektrisch en SUV. Maar wat is het verdict na een week testrijden?

We hoeven je intussen niet meer te vertellen dat MG vandaag nog maar weinig te maken heeft met het Morris Garage van weleer. Na het faillissement van Rover kochten de Chinezen het merk en de Britse fabriek van Longbridge, en sindsdien is MG een deel van SAIC Motor, een van de grootste autoproducenten van China.

In Groot-Brittannië verkoopt MG zijn in China gebouwde auto’s al langer. Sinds begin dit jaar heeft de Belgische importeur van Hyundai, Suzuki en SsangYong ook MG onder zijn hoede. Wij krijgen sinds kort dus deze volledig elektrische MG ZS EV in ons straatbeeld te zien. Als hij al opvalt tenminste, want op het opvallende logo en radiatorrooster na (dat de laadaansluiting verbergt), kiest deze Chinese Brit voor een vrij anoniem design, dat wel meteen in het oog springt als Aziatisch.

Met een lengte van 4,31 meter zit hij trouwens tussen collega-Aziaten als de Mazda CX-3 en Nissan Qashqai in. Met een kofferruimte van 448 liter overklast hij die twee Japanners. Mogen het Aziatische elektrische SUV’s zijn? Dan leunt deze MG eerder aan tegen de Kia e-Niro dan de Hyundai Kona Electric. Op vlak van binnenruimte zijn er nog minder klachten: daar is het ook op de achterbank ruim en aangenaam toeven in deze ZS EV.

Image
MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Enerverend

Deze Chinese MG laat wel enkele steekjes vallen op vlak van ergonomie en afwerking. De bouwkwaliteit is goed, de algemene kwaliteitsindruk ook, zolang je niet teveel in detail gaat zoeken. Nu, voor die basisprijs hoef je uiteraard geen nappaleder en openporig hout te verwachten. Enerverender is dat het stuur niet in de diepte verstelbaar is, de airco alleen manueel te regelen is, en dat de reactiesnelheid van het infotainmentscherm te wensen overlaat. En ook de intensiteit van de energierecuperatie bij het remmen wordt niet met peddels geregeld, maar met een ‘KERS’-knop op de middenconsole.

En dan zijn er nog de waarschuwingsgeluiden. Je kunt er een heleboel in- en uitschakelen in het infotainmentscherm, maar er lijkt er toch nog altijd ergens een te ontsnappen. Maar goed, die vijf sterren op de EuroNCAP verdienen zichzelf natuurlijk niet. En het lijkt ons dat MG heel wat van die irritante trekjes bij de eerste tussentijdse facelift kan verhelpen.

Image
MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Kern van de zaak

Maar de kern van de zaak is uiteraard de elektrische aandrijflijn. Die is 143 pk en 353 Nm sterk, en haalt zijn voeding uit een batterij van 44,5 kWh. Dat is natuurlijk niet astronomisch groot: het zorgt voor een WLTP-rijbereik van 263 kilometer. Maar een gemiddeld testverbruik van 16 kWh/100 km – toegegeven, met relatief weinig snelweg – toont wel aan dat de MG zijn energie relatief efficiënt aanwendt. Voor het opladen reken je op 7,5 uur aan 7 kW. Vind je een snellader, dan ben je op 40 minuten voorzien van 80 procent rijbereik als je aan 85 kW kunt laden.

Onderweg toont deze ZS EV zich vooral als een auto die het rustig wil aandoen. Niet dat hij om acceleratievermogen verlegen zit: 100 km/u haalt hij in 8,2 seconden, en de begrensde topsnelheid van 140 km/u is al ruimer dan wat je op onze wegen nodig hebt. Het is vooral het extra gewicht van de batterijen waar de MG af en toe mee worstelt. 1.600 kilogram is op zich niet veel naar hedendaagse normen, maar het is soms teveel voor deze Chinese Brit.

Image
MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Prijzen

Dat neemt niet weg dat 30.985 euro een aantrekkelijke basisprijs is voor deze MG ZS EV. Jazeker, het is nog steeds veel voor een elektrische auto, maar de MG countert wel met een uitgebreide standaarduitrusting. Navigatie, adaptieve cruisecontrol, rijstrookhulp, DAB-radio, Apple CarPlay en Android Auto,… het zit allemaal in de Comfort-basisuitvoering. De Luxury-uitvoering kost 2.000 euro meer en doet er een zonnedak bij, verwarmde zetels in kunstleder, een dodehoekwaarschuwing, achteruitrijcamera, enzovoort.

Image
MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Conclusie

Maak je geen illusies: deze Chinees is een blijver. De MG ZS EV heeft misschien niet het uitgebreide rijbereik waar veel potentiële klanten op hopen voor ze de stap zetten richting elektrisch rijden. Maar hij heeft wel een interessant prijskaartje, en biedt daar veel voor in ruil: veel ruimte én veel uitrusting. Een rationele auto dus, maar wel een die elektrisch rijden weer een stuk bereikbaarder maakt.

Image
MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Spécifications

Puissance143 pk
Entraînementvoorwiel
Poids1 600 kg
Vitesse maximale140 km/h
Prix du véhicule d'essai€ 33 635
Prix du modèle de base€ 30 985
0 à 100 km/h8.20 sec
Capacité minimale du coffre448 L
Taxe routière0

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter