
Jeep voegt een nieuwe geëlektrificeerde aandrijflijn aan zijn gamma toe. De Renegade en Compass zijn voortaan namelijk te bestellen als e-Hybrid, en die doen het in tegenstelling tot de 4xe-versies zonder stekkerpoort in de flank.
Ook als fabrikant van ruige SUV’s en terreinwagens ontsnapt Jeep niet aan de elektrificatiegolf. Het merk zet al even in op plug-inhybrides met zijn 4xe-gamma van de Renegade, Compass en Wrangler, en die laatste wordt in de loop van dit jaar zelfs enkel nog met een stekker verkrijgbaar. Op termijn moeten ook alle overige modellen over een volledig geëlektrificeerd motorenaanbod beschikken. Daarom voegt Jeep nu e-Hybrid-versies toe aan de catalogus van de Renegade en de Compass, en die lijken de grens tussen mild-hybride en zelfopladende hybride af te tasten.
15% efficiënter
Die hybrideversies maken gebruik van een slim ontworpen 1.5-litermotor die op zich 130 pk en 240 Nm koppel naar de voorwielen kan sturen. Dat benzineblok werkt volgens de zogenaamde Millercyclus, waarbij het allerhande slimme trucjes met zijn inlaatkleppen hanteert om brandstof te besparen. Daarnaast krijgt het blok een starter-generator in de plaats van de gewoonlijke startmotor om soepeler in en uit te schakelen, maar bovendien wordt de 1.5 ook bijgestaan door een compacte elektromotor die voor 20 pk en 55 Nm koppel kan meehelpen. Er is dus wel wat meer aan de hand dan bij de gemiddelde mild-hybride.

Zowel de verbrandingsmotor als de elektromotor geven hun vermogen trouwens rechtstreeks af aan de zeventrapsautomaat. Daardoor kan de auto volgens Jeep zuiver elektrisch rijden en optrekken — voor zover dat natuurlijk mogelijk is met 20 pk aan elektrisch vermogen. Het belangrijkste is echter de uitstoot en brandstofbesparing, want de constructeur geeft aan dat de e-Hybrid-versies zo’n 15% minder verbruiken en vervuilen. Zo zou de hybride Renegade bijvoorbeeld uitkomen op een verbruik van 5,7 l/100km en een CO2-uitstoot van 129 g/km volgens de WLTP-cyclus.
Milieubewust jasje
De twee hybrideversies worden samen gelanceerd met een nieuw uitrustingsniveau voor de Renegade en Compass. Deze ‘Upland’-uitvoering legt de focus op — hoe kan het ook anders — duurzaamheid met een aantal gerecycleerde materialen in het interieur. Bovendien krijgt deze variant specifieke velgen, een laklaag in Azuurblauw, een zwart dak en bronskleurige afwerking op de grille en de bumpers. Ook de 4xe plug-inhybrides kan je voortaan bestellen in deze ‘Upland’-tenue.

De nieuwe hybrideversies kunnen onmiddellijk besteld worden bij Jeep. Voor de Renegade e-Hybrid moet je dan minstens 30.330 euro over hebben en de Compass e-Hybrid kan je vanaf 37.540 euro configureren.
Commentaires récents
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Comment commander en France ?
Door Phanry HOUN Il y a 1 mois
Les Seres 5 et 7 débarquent aussi en Belgique
j'attends avec inquiétude ci serres SF 5 arrivera un jour en belgique?? véhicule avec prolongateur...
Door bernard hoyez Il y a 6 mois
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 1 année